Perioden min avsluttes 30.april og jeg mangler fortsatt litt poeng. de poengene skal fikses på denne turen. @holmen skulle egentlig vært med som reisefølge, men han måtte kaste inn håndkle. Kommer til å savne ludo spilling. Har nå vært på egotrip før, så det går nok fint denne gangen også. Opprinnelig skulle vi flydd fra OSL kl 16:05 med ankomst VNO 21:15. Men siden det ble omgjort til en egotrip, valgte jeg å dra tidligere. Er jo vant med å stå opp tidlig, men flyavgang kl 06 er i tidligste laget.
"Early to bed and early to rise - makes a man healthy, wealthy and wise (and EBD)" - Benjamin Franklin
Dagens maskin Dro fra gate på tid, mens solen var på vei opp Langt fra fullt hus i Plus Frokost ble servert Inn for landing Parkerte ved gate 07:02, 13 min før skjema. Det er jo kjekt når man må forflytte seg fra B19 til A25, for neste boarding 07:35 Første gang jeg er så langt ute på A piren
God tur! Skulle gjerne ha vært med som planlagt, for bedre reisefølge skal du lete lenge etter! Neste gang. (Men ikke så tidlig avgang..) Visste ikke at det der sånn ut på A-piren, så jeg har tydeligvis ikke vært så langt ute selv.
Det er utrolig langt å gå når man lander på E"hundreognoe" fra LAX og har dårlig tid til BGO flyet som går ytterst fra A
Fin minirapport, når jeg leste tittelen var jeg overbevist om at dette vår en tråd med spørsmål om moms og toll....
Ganske anonym CRJ som jeg har flydd med tidligere tilbake i 2018 Det var faktisk i forbindelse med MR til GDN for å bli diamant for første gang. Ikke akkurat folksomt foran i flyet Når boarding var ferdig, sjekket jeg setekartet igjen, og da hadde jeg plutselig blitt flyttet til toalettsetet på rad 2 Kom litt forsinket av gårde, neste frokost ble 08:37. Akkurat i tide, siden jeg begynte å bli sulten. 2A bestilte seg en prosecco og puttet den i sekken sin, så fortalte han trikset til kompisen på 3A. Han plinget på service og bestilte også en take away prosecco, som gikk i jakkelommen. Prøvde å hvile litt etter maten, men pga sterk hale vind gikk flyturen litt kjappere. Vilnius fra flyet
Etter en kort busstur fra flyet gikk jeg gjennom terminalen og ut til bussholdeplassen Det koster 1€ inn til byen, vel å merke hvis bussjåføren gidder å lukke opp døren foran. Alle andre gikk inn bak, så muligens de har sluttet med kontantbetaling. Fikk bestilt meg en Uber og ble plukket opp av Almantas, en særdeles hyggelig og bereist fyr. Han har vært i 92 land, men har ikke besøkt Norden ennå. Vi måtte kjøre litt omveier pga ett møte mellom 12 statsledere https://3seas.eu 13€ inkludert tips kom turen på Og var fremme på hotellet 49 min etter landing Leverte bagasjen og gikk til Rimi for å handle litt energi Tuslet bort til KGB museumet, og betalte 6€ i inngangspenger. Det var mange Litauere som mistet livet under ww2 Avlyttingsrom Vanlig celle Isolasjons celle Og henrettelsesrom i kjelleren. Dyster historie dessverre.
Ut på gaten igjen Ikke så aller værst vær her i dag. De begynner å få noen høyhus på andre siden av elven Vilija Gikk over elven for å titte litt på sakura trær De vokser rett ved Radisson Begynte å bli litt tørst, så fant meg litt bobler
Så ble det dags for et besøk til Lukiškės Prison. Fengslet ble bygget i 1904 og driften ble avsluttet 2.Juli 2019. Det 3 engelskspråklige omvisninger per dag, med plass til 16 stk per tour. De starter 11:00, 13:30 eller 16:00 og varer 1,5-2 timer, og koster 20€. Blandt kjente fanger som har tilbrakt tid her er Menachem Begin som senere ble statsminister i Israel fra 1977-83 Han fikk Nobels fredspris i 1978 sammen med Anwar Sadat for å ha fremforhandlet fred mellom Egypt og Israel, dette er omkalles som Camp David-avtalen https://no.wikipedia.org/wiki/Camp_David-avtalen Vi ble 8 stk og ble vist rundt av en meget trivelig fyr. Mesteparten av det han forteller om er fra 1990 tallet. Fikk også beskjed om at det ikke var lov til å ta bilder. Men det var allikevel greit hvis han ikke så at det ble fotografert. Typisk celle for korttids innsatte Luftegård Passasjen vaktene brukte på utsiden Litt andre luftegårder Maleriet er laget av fanger. Celle for de som bodde her lenge Utsikt fra en celle Vi var også nede i noen celler i kjelleren som ble brukt av dødsdømte. Der var det ikke mulig å fotografere pga manglende lys, måtte bruke lommelykt på telefonen for å se Siste henrettelsen var i 1995 av en mafia boss. Noen deler av fengslet er blitt tatt i bruk som utesteder Også har det vært filminnspilling for sesong 4 av Stranger Things på Netflix her, og ung wallander. Hva skal man si, det er litt kvalitetsforskjell ift norske fengsler. Det påpekte også guiden underveis. Anbefaler denne omvisningen hvis man er i Vilnius.
Siden været var såpass bra, droppet jeg planlagt innsjekk på hotellet. Svippet innom McDonald’s og tok med meg en cheeseburger på veien til katedralen Svingte til venstre og fant fram til heisen opp til Gediminastårnet Tenkte det kunne være smart å spare litt krefter og betalte velvillig 2€ for en t/r med heisen Det er mulig å gå til topps i tårnet, men det koster 8€. Droppet det og tok noen utsiktsbilder nedenfor i stedet. Tårnet en gang til
Ferdig med den toppen, så var det på tide med innsjekk på hotellet. Etter at @holmen kastet inn håndkle for sin tilstedeværelse på turen, (det var han som hadde hotell bookingen). Kikket jeg litt ekstra rundt og fant en god pris på Congress Avenue. Jeg bestilte Dobbeltrom for 1 person – superior, balkong. Håpet på denne utsikten som var avbildet på Hotels.com Innsjekk gikk fint det, men de aksepterte ikke Amex. Fikk rom i 1 etasje, og allerede da begynte jeg å lure angående balkong og utsikt. Låste meg inn på rommet Absolutt ikke galt for 1300 kr natten, men her ser dere allerede utsikten. Etter den sightseeingen jeg hadde unnagjort, så var det uansett digg å sette seg ute med den bakgårdsutsikten
Etter litt over halvannen time på rommet med litt nam nam i glasset og en dusj, bar det ut på gaten igjen. Målet var Somm Hvor jeg og @holmen hadde en bord reservasjon i morgen kveld. Tenkte jeg skulle teste den ut allikevel, nå i kveld. Og samtidig avbestille bordet i morgen. Spurte pent i døren om de hadde plass til en uten reservasjon, fikk til svar at de kun hadde ett barkrakk bord ledig. Det duger jo for meg og jeg ble plassert rett ved siden av godsakene Fikk servert litt bobler av denne sorten Den norske laksen kom på bordet Jeg fikk etterfylte med Arthur mens jeg spiste. Dette passet fint for meg, regningen ble heller ikke så ille På dette stedet er det nok tasting meny de lever på, så noen tallerkner med forskjellige retter som ble servert de andre. Det så digg ut, men jeg var fornøyd med mitt budsjett måltid! Hyggelig sted, anbefales å reservere bord på forhånd.
Ute av restauranten så tastet jeg inn neste sted på Google maps (dette stedet fant jeg etter tips her på forumet) Gatelangs kan man finne mye rart Passerte denne Og denne i fint lys Før jeg kom frem til Fikk plass i baren, og utlevert en mildt sagt vanvittig drink meny. Det var vanskelig å velge, men havnet på Det tok sin tid før den ble servert, men utrolig gøy å se bartenderene legge ned så mye flid i hver drink de lager. Fikk drinken etter ca 25 min fra bestilling Meget fornøyd med den, og synes ikke det var en ufin pris på 15€
Etter den drinken satte jeg kursen for hotellet igjen. (det er der det står hotell på neste bilde) Svippet innom Som ligger i samme bygning som hotellet, og kjøpte litt snacks der. Tilbake på rommet tenkte jeg på dette med utsikten. Så jeg tok heisen opp til 4.etg, og der var det en felles terrasse med utsikt til visse landemerker i denne byen Og andre veien Men det er tre rom som har stor terrasse ved siden av felles terrassen Det var en sånn jeg ville ha! Kan legge til at fra min balkong er det innsyn til Rimi butikken Da er jeg endelig ajour med reisebrevet, og kan ta kvelden med god samvittighet!