Utsette statuspoeng hos DNB eller Amex?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Teknolai, 03. mai 2022.

  1. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    Er det noen som har forsøkt eller lyktes med å få DNB eller Amex til å utsette overføring av statuspoeng fra DNB SAGA og Amex Elite?

    Takket være 4x-kampanjen i vinter, så har jeg Diamant-status denne perioden (okt-sept), mens jeg neste periode vil slite med å oppnå gull. Med diamant-status så har jo statuspoeng absolutt ingen verdi, men om jeg bare kunne fått dem i oktober...

    Har prøvd å ringe både Amex og DNB, men begge mener at det er helt umulig å stanse overføringen av statuspoeng, og at den eneste muligheten jeg da har, er å si opp kortet (eller Mastercard upgrade) og starte på nytt i riktig kvalifiseringsperiode.

    Er det noen som har noen tips til hvordan man kan styre overføringen av statuspoeng?

    På forhånd takk!
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Amex kommer alltid på samme dato, så det får du ikke gjort noe med, uten å si opp kortet.

    DNB kan du styre ved å ikke bruke de 100k som behøves, men det er jo helt avhengig av hvordan opptjeningsperioden din er. Jeg har ut juli, så jeg kan time det så jeg får 2x 10k poeng i denne eller neste periode, alt etter hva som er behovet. Nå trenger jeg ikke i denne perioden, så da venter jeg med å bruke DNB-kortet til etter 1. August.
     
  3. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Med DNB saga kan man elegant få utsatt overføringen av statuspoengene til et velegnet tidspunkt ved å midlertidig plassere mastercardet i en skuff i egen bopel.

    De overfører de 10.000 poengene den dagen man har passert 100.000 kr i forbruk, og repeterer det hele når man senere har passert 200.000 kr.
     
  4. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    De overfører vel strengt tatt dagen faktura blir generert hvor man i sum i foregående måneder har passert 100.000 kr i forbruk (og så 200.000 kr)

    På den måten _kan_ man jitte litt på nøyaktig dag man får poengene…
     
  5. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er i nøyaktig samme situasjon med opptjeningsperiode ut september og 2.000 kroner igjen til 200K. Det er som de sier over ikke mulig å styre selv utenom spend. Satt i går og byttet kort hos alle ladeselskaper og på diverse abonnementer rundt forbi, men jeg er nesten helt sikker på at det skjærer seg på et-eller-annet autotrekk (eller en overivrig point earner med ekstrakort).
     
  6. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Hvordan kan man finne ut når opptjeningsperioden begynner/slutter?
     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Det står blant annet i SAS-appen.
     
  8. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    ..og som nevnt i tidligere tråder er den enkleste måten å finne nøyaktig forbruk på kortet å bruke DNB-appen, velge "Pengebruk", år -> 2022, og så filtrere på konto Saga MC.
     
    Jensemann, haifinn and tobeornot999 like this.
  9. Oppirumpadi

    Oppirumpadi Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Men hva skjer dersom man fikk generert årets første faktura 6. januar? Vil hele denne telle med, eller kun de første dagene etter årsskiftet?
     
  10. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,006
    Likes mottatt:
    1,393
    Bonuspoeng:
    113
    Oppskriften over bryr seg ikke om fakturadatoer. Den ser på forbruket fra 1 januar.
     
    Oppirumpadi liker dette
  11. Oppirumpadi

    Oppirumpadi Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Det jeg mente, var om også forbruk fra slutten av fjoråret ville telle med i de første 100 000, når fakturaen gjelder delvis for desember og januar?
     
  12. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Riktig. Opptjeningsperioden for DNB statuspoeng går fra 1.1. til 31.12., og gjelder forbruk i denne perioden. Det har ingen tilknytning til fakturadato.

    Så forbruk fra 6.12 til 31.12 blir "nullstillt" og forbruk fra 1.1. til 6.1 teller mot de første 100K i inneværende år.
     
    Jensemann, haifinn and Oppirumpadi like this.
  13. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Følger dnb samme opptjeningssyklus som Eurobonus?
     
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Opptjeningsperioden som ble nevnt er nok SAS sin opptjeningsperiode. DNB sin går på kalenderår, altså fra 1. jan. til 31. des..
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    For DNB er den fra 1/1 til 31/12, for EB er det forskjellig, den sjekker du enkelt i appen.
    Screenshot_20220504-071559.png
     
  16. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    311
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Det var nyttig info, jeg trodde det var løpende.
     
  17. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Jepp, er kjent med hvordan ting funger i EB og status der.
    Det var bare litt uklart hvordan bør "time" bruk av DNB-kort, ettersom de bruker kalenderåret som grunnlag for hvorvidt de gir ut statuspoeng. Man får 10k statuspoeng for hvert tak man når, etter å nådd forbruk på 100k og mellom 100k og 200k. Slik jeg tolker det har det ikke noe å si når på året man når et tak. Dersom man har nådd 200k vil det være fordelaktig å vente med videre bruk av kortet til over nyttår slik at det teller på ny periode.
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, når man har nådd 200k, så er det bare å legge kortet i skuffen, såfremt man har andre kort som gir EB-opptjening man kan bruke i mellomtiden.
     
  19. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Nettopp. Er det appen man bruker for å sjekke hvordan man ligger an eller finnes det bedre måte?
     
  20. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Det må du regne ut selv.
    Alternativt kan kundeservice sjekke.
    Jeg pleier å summere innbetalinger på kortet.
    Men husk å trekke fra ikke poenggivende transaksjoner hvis du har det (Vipps etc).
     

Del denne siden