Verdien av diamant hos SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Rscott, 02. juli 2024 kl 22:24.

  1. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,499
    Likes mottatt:
    3,430
    Bonuspoeng:
    113
    Etter en runde med meg selv har jeg bestemt meg for å droppe ned fra diamant til gull i år etter fem år med diamantstatus. Post-covid er det lite å hente fra jobbreiser (for min del), så jeg kommer til å ende på +/- 70.000 poeng, og vurderte MR uten mål og mening for omtrent 25.000 kroner for å beholde statusen. Det blir rett og slett for dumt, gitt fordelene. For hva er det man egentlig oppnår?

    1. Ikke utløp av poeng.
    Jeg har vel aldri hatt poeng som har rukket å bli lunkne, for ikke si kalde, før de er svidd av på flygninger i eleverte klasser, og det tror jeg gjelder de fleste på dette forumet.

    2. Gratis ombooking for diamant samme dag
    Bra fordel, men aldri benyttet. Var det en vanlig forsikring i husholdningsregnskapet ville jeg vært en smule skeptisk til pris vs gevinst.

    3. Gratis drikke på økonomibillett
    Jeg har ikke reist i go på lenge, men sikkert hyggelig for de som må pga jobb-policy (har dog reist med Norwegian, men der får du både bedre mat og bedre drikke for langt under diff til SAS Plus-pris)

    4. Ingen bestillingsgebyrer for SAS bonusreiser.
    Den svir litt, men jeg kan tåle å pådra meg et par gebyrer for å spare 25.000 kroner på diamantstatusen.

    5. Statusmatch
    Null fordel med diamant vs gull. Nuff said.

    Noen som har tanker om verdien ved å gå for diamant vs gull for innsats i tid og egne penger?
     
    Last edited: 02. juli 2024 kl 22:51
    tobeornot999, Adrian E, Lnbre and 2 others like this.
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,263
    Likes mottatt:
    3,489
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er det egentlig for dem uten EBD? Når en reise ikke kan bookes på web, så betaler man vel uansett ikke denne avgiften? Og de kreative rutene som vi ofte ser her kan garantert ikke bestilles på web (jeg ringer uansett ikke inn frivillig når jeg ikke må). Så hvor mye er dene fordelen faktisk verdt?

    Ellers: En ting du har glemt er gavegull (praktisk når man er i et forhold): Jeg synes det er utrolig kjekt at kona har eget gullkort. Da får vi alltid benytte Fast Track når vi reiser sammen i Eco, kan gjeste helle familien inn i *A lounger. Dessuten kan jeg booke Go Smart med tre bagasje mens kona og barn booker Go Light. Da har vi nok bagasje og likevel kan alle velge sete og har boarding gruppe 1. Det er da en fordel som for er verdt en del hundrelapper per reise.
     
  3. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,499
    Likes mottatt:
    3,430
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng. Jeg har holdt hele familen, kone og to voksne barn, med gull vekselvis, ettersom man får to år til hver med planlagt timing.
     
    Frode789, RoadKing and themichael like this.
  4. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    4,771
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig er eneste reelle fordel å vekselvis kunne gi samboer og barn gullstatus. Men det er ikke mye de får brukt den fordelen. Kanskje en gang eller to i året.
    Det avgjørende for min evt videre satsing blir hvordan SAS blir i Skyteam. Bedre tilgang på bonusbilletter for diamant (merket med diamant), hadde vært topp. Men det blir vel med håpet.
     
    RoadKing liker dette
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,568
    Likes mottatt:
    30,559
    Bonuspoeng:
    183
    Endre reise samme dag har vist seg verdifult. Feks for noen uker siden når jeg kunne booke bonusbillett BOO-TRD-OSL men ikke direkte, da var det digg å kunne ringe inn å booke om til direkte på ett tidspunkt som passet.

    Eller er gavegull den eneste fordelen jeg har benyttet meg av etter at den årlige gaven forsvant
     
    eventyrer, RoadKing and Rscott like this.
  6. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    298
    Likes mottatt:
    260
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ikke fordelen da, skal ikke kunne endre fra BOO-TRD-OSL til BOO-OSL, men er vel flere som har fått det til allikevel ;)
     
    eventyrer liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,836
    Likes mottatt:
    32,911
    Bonuspoeng:
    293
    Endre samme dag og gavegull er fordelene jeg setter pris på. Før «endre samme dag» (ESD) var jeg der du ef @Rscott , så ikke poenget med diamant. I fjor tok jeg imidlertid skrittet til diamant igjen mht overgangen til ST og forventninger til statusmatch.
    Nå for noen uker siden, pga en havarert bobil kom ESD fordelen inn 100%, det gjorde at jeg har kommet til at jeg med stor sannsynlighet kommer til å fortsette å gå for diamant.
    Det skal sies at omleggingen til SAS MC med revenue basert beregning av basic pts har vært en stor fordel for meg, så det har vist seg å ikke være særlig vanskelig å oppnå diamant, dessverre. Jeg sier dessverre fordi jeg syns en slik status burde være forbeholdt de som virkelig flyr mye.
     
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,959
    Likes mottatt:
    7,173
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal jo være en uoffisiell fordel at diamant sendes til agentene med mest erfaring når vi ringer inn til kundeservice. Og for min del så virker det som dette stemmer.

    Agentene har konsekvent vært raskere og flinkere i det siste, og jeg leser jo fortsatt skrekkhistorier om ubrukelige agenter på forum. I tillegg har jeg opplevd at det er en helt annen verden når jeg ringer inn på kveldstid og det sikkert er færre eksperter på jobb. Da er det fomling, nøling, ringing til andrelinje for å få hjelp osv. Og for ikke å snakke om påstander om at man må ringe CT-telefonen for bestillinger med Star Alliance, selv om det ikke er en CT i bestillingen.

    Sånn sett er jeg usikker på om man opplever det samme hvis man ringer CT-telefonen direkte. Det har jeg bare gjort helt på slutten for å legge til CT i bestilling :D
     
    Last edited: 03. juli 2024 kl 15:04
    Rscott, RoadKing and themichael like this.
  9. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Behøver ikke å koste 25000 for de 20000 poengene du mangler.
    Tar du Amex Elite er det vel 20000 statuspoeng med en gang.
    Riktignok ikke gratis, men langt unna 25000 kroner.
     
  10. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,499
    Likes mottatt:
    3,430
    Bonuspoeng:
    113
    Har Amex Elite allerede. Og Platinum. Og Premium til kona :)
     
  11. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Da kan det nok ikke lønne seg å svi av 25 lapper.
    Kan ikke se at det gir så voldsomt mye ekstra med diamant.
     
    eventyrer liker dette
  12. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,499
    Likes mottatt:
    3,430
    Bonuspoeng:
    113
    Det som står frem for meg er gavegull og kvalitet på bookingagenter. Men så skal man ha 6 legs med LH før desember også. Uten allverdens mye jobbreiser lenger begynner det å bli en litt dyr hobby, si.
     
  13. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,263
    Likes mottatt:
    3,489
    Bonuspoeng:
    113
    Om valget står mellom disse alternativen:

    a) EBD + LH ingenting
    b) EBG + LH Senator

    Så er det helt klart valg b) jeg ville tatt (hvis du trenger hjelp med å ta beslutningen :D).
     
    tobeornot999 and Rscott like this.
  14. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Sitter med samme regnestykke som sistemann. Hadde regnet hjem diamant for neste år, frem til LH status matchen dukket opp. Nå er jeg usikker på hva jeg gjør, men mulig revenue på sas mc får meg over uansett.

    Diamant har skuffet litt.
     
    Rscott liker dette
  15. Busybob

    Busybob Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Nå som sas gjør det litt vanskeligere å oppnå Gull/Diamant ved innføring av level points og nytt opptjeningsystem, burde man da kunne håpe de gir mer tilbake til de som klarer det?

    Har vært diamant i 3år på rad, fikk nå gull 2 måneder inn i kvalikperioden etter 8-10 innenriks flighter med sas. Resten var kun på kredittkort, nesten litt for enkelt?:rolleyes:

    Har aldri blitt «anerkjent» hos sas på noe vis som diamant, annet en at de svarer raskt på telefonen når jeg skal booke bonusreise. Første turen jeg tok med LH etter statusmatch til Senator fikk jeg en «spesiell» hilsning ombord på flyet med en takk for at jeg var en trofast kunde hos de (senator).

    Personlig syntes jeg sas kan uppe loungene sine. Føler meg ikke akkurat spesielt verdsatt når jeg kommer til en stappfull sas innenriks lounge på Gardermoen og må sette meg på pinnestol for å knaske kjeks og spise salat, kanskje er det en lunken tomatsuppe også der… Ser vi til LH igjen er det forskjell på HON/SEN og Biz lounge. Personlig bruker jeg heller OSL lounge på innenriks da jeg har AMEX Plat og liker å sitte komfortabelt de 3-4 timene jeg vanligvis venter.

    Diamant fordelen med å bytte til tidligere fly, samme dag får man også med plus pro bilett nå…
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,863
    Likes mottatt:
    2,433
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde samme runde for et par år siden da jobb ikke lengre dekket endel av reisene. Nå har ombooking samme dag skjedd siden sist, noe som helt klart er en fordel, men ikke verdt 25k. Enig med @themichael at EBG+Senator er et godt alternativ :)
     
    Rscott liker dette
  17. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    2,755
    Bonuspoeng:
    113
    Det har vel blitt uttalt at SAS undersøker muligheten for lifetime-diamond.
    Noen som har hørt noe mer her?
     
  18. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    570
    Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    93
    De har det allerede for de som har vært Pandion 10 år på rad.
     
  19. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    2,755
    Bonuspoeng:
    113
    Vistnok fra diamond-event i 2023:
    • Spørsmål 5: Vil det være en Lifetime Diamond-status?

      Svar: Vi har hatt folk som har hatt diamantstatus i mange år, så spørsmålet er aktuelt. Vi undersøker dette og kostnadene knyttet til det, da det er et stort forpliktelse. Innen noen måneder vil vi kunne svare ja eller nei.
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,165
    Likes mottatt:
    59,330
    Bonuspoeng:
    293
    Hehehe
     

Del denne siden