I går var vi på utflukt med Gabriel Vi hadde kjøpt en privat guidet tur gjennom Panama Your Way https://www.panamayourway.com/panama-tours/panama-history-tour/ En tur gjennom historiske Panama. Første stopp var den første byen spanjolene etablerte i 1519, der er det museum Og mange gamle ruiner etter byen som ble bygget og utvidet over mange år med utvikling frem til omkring 1670. Da kom den britiske piraten Henry Morgen (egentlig Waliser) og herjet og ødela byen. Da bodde det ca 10000 mennesker i byen. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Henry_Morgan Det var jo ikke pent gjort av engelskmennene å herje sånn på Stillehavskysten. Etter det var vi og så på et museum som viste forskjellen på landsbyene til spanjoler … og de fargede på 1950-70 tallet i et fattig Panama Så var det lunsj ute ved Flamenco Marina, lunsj på en bra fiskerestaurant Sirena. God fersk fisk og hyggelig betjening .. I 1673 bygget spanjolene opp en helt ny by til erstatning for den Morgan hadde rasert, den nye byen fikk navnet Casco Viejo. Dette er en flott og nyrestaurert bydel med restauranter, hoteller og massevis av butikker. Bydelen er «spansk» både i utseende og bygninger og atmosfære … Vi har det helt fint på Waldorf Astoria, et flott hotell som byr på alt vi trenger. Med det er midt inne i byen, omgitt av andre høyhus, så hvis jeg hadde kunnet velge på nytt ville jeg valgt et hotell i Casco Viejo. Inne i en kirke fant vi denne modellbyen, en tenkt kopi av Jerusalem på Jesu tid. Her ar alle elementer med, fra fødsel, la de små barna komme til meg, bergprekenen og korsfestelse … hele nytestamentet i en installasjon. Modellen ble laget av en velstående familie for noen og 20 år siden og donert til kirken. Utrolig mye detaljer og lyssettinger. Dette er Plaza de Francia ytterst på tippen av gamlebyen monumental og borglignede ut mot bukten og Stillehavet. Det skjuler seg en svart side under plassen. Her var det også fengsel under monumentene og gatesteinene. Kjeltringene ble satt i celler så klart, men ulempen var at når tidevannet steg så ble cellene fylt med sjø og fangene druknet …. Myndighetene hadde jo ikke drept fangene …. Utsikten inn mot byen er fenomenal. Etter en dag med vandring i ca 30 graders varme var dette vel fortjent
Det er en litt mer intim bydel med yrende gateliv, restauranter og butikker, gatekafeer … som «gamlebyen» i mange spanske byer. Der vi bor blir som å bo i finansdelen av store amerikanske byer, omgitt ab banker og høye kontorbygg. Selvsagt er det spisesteder ol rundt her også, men ikke et sted å vandre i gatene og oppleve atmosfæren og livet.
Ny dag med «Panama Your Way» og Gabriel https://www.panamayourway.com/panama-tours/sanlorenzo-canal-tour/ Vi kjørte nordover mot Karibien (eller Atlantic som de sier her) og Colone, egentlig bra veier, men de burde vurdert ny asfalt og penger har landet! Panamakanalen er landets største inntektskilde ved siden av turisme. Ett skip må betale for los og passering, opp mot 1 million $ avhengig av størrelsen på båten. Laveste sats er 76 cents, til og med en svømmer som svømte gjennom kanalen måtte betale! Et skip må forhåndsbetale 2 døgn før de får klarsignal til å gå gjennom, skipene ligger i kø utenfor munningen på begge sider. En seilas rundt Kapp Horn kan medføre 28 dager ekstra i sjøen. Første stopp var Panama Canal Agua Clara Locks Visitors Center, det ligger like ved havnebyen Colone og er de nyeste og mest moderne slusene som er bygget, parallelt med deg gamle og trangere slusene. De nye slusene gir muligheter for større skip å passere, det planlegges nye og enda større sluser nord for de eldste. Den kunstige innlandssjøen midt i landet ligger på +27 meter og det trengs 3 sluser for å løfte skipene opp eller ned til/fra havnivå, dvs 9 m i hvert steg (omtrent som 3 etasjer i et bolighus). Vi fulgte passasjen til et stort kontainerskip fra Malta fra innsjøen til Karibien. Det var en storslått opplevelse og det er helt forståelig at Panama er stolt av dette. Skipene går inn og ut av slusene for egen maskin, men retningsstabiliseres av en slepebåt i hver ende. På bilde nummer 4 ser vi en cord på ene trossen til slepebåten henger ned, det smalt noe voldsomt og etterhvert viste det seg at hele trossen var røket og sluseoperasjonen måtte stanset inntil ny trosse var på plass. I følge guiden Gabriel var dette en «once in a lifetime» opplevelse ….
Takk for at du deler opplevelsen med Panama @Eddie47 Kanalen er virkelig storslått. Sikkert flere på forumet som har sett og lest dokumentarer om byggingen. Slik jeg har forstått det var det insekter med tilhørende sykdom som tok livet av svært mange av kanalarbeiderne som var den største utfordringen med gigantprosjektet. Ser du bor på Waldorf som er en del av Hilton systemet. Er det ikke noen bar på toppen av hotellet som gjør at du kan se kanalen? Ha en fin videre ferie og takk for at du bidrar til gode reiseforslag for andre på forumet For min del frister det med et cruise som går gjennom kanalen. Ps håper ikke joggeskoen din fikk varig skade på flyet
Det var bl.a gulfeber og malaria og penger som stoppet mye av fremdriften til det franske selskapet som begynte byggingen av kanalen. Da amerikanerne overtok ble det mer fart i arbeidene, men de var også plaget av sykdom. Vi bor på Waldorf Astoria, her er det ingen takterrasse og jeg tviler på om man ser kanalmunningen fra noen av hotellene her inne i byen. Derfor har vi valgt å flytte til Radisson Panama Canal de siste dagene, hvor planen er å sitte på terrassen og se de store båtene seile forbi. Joggeskoen er heldigvis helt fin.
Denne filmen ble vist på tv ombord på alle cruisebåtene jeg har jobbet på, hver gang vi gikk igjennom kanalen. Gav passasjerene (og mannskap) en flott beskrivelse av kanalens historie. Jeg ble aldri lei av denne, en flott dokumentar.
Den er bygget i Norge i 1968, 55 år gammel båt. Den kan godt være bygget som turistbåt i Nærøyfjorden eller til Prekestolen. Interiøret ser ut til å være tilnærmet originalt. Og det var mat i nedre salong
Fortsettelse etter at vi hadde vært på Clara Locks på torsdag https://www.panamayourway.com/panama-tours/sanlorenzo-canal-tour/ kjørte vi til Fort San Lorenzo, now recognized as a UNESCO World Heritage Site, this fortress was built to overlook the mouth of the Chagres River. The ruins of the once mighty Fort San Lorenzo still stand strong surrounded by the beauty of the Caribbean Sea and over 30,000 acres of protected lush rainforest. Fortet ble bygget av spanjolene på slutten av 1500-tallet for å beskytte de viktige handelsårene mellom Stillehavet og Atlanterhavet. Angrepet av ulike parter flere ganger og fortet ble totalødelagt tre ganger bl.a. av Waliseren Henry Morgan i 1671, samme mann som noen år senere ødela den første byen her i Panama. I dag foregår det en storstilt rehabilitering av fortet og mange nasjoner deltar. Her har historikere og arkeologer og byggearbeidere arbeid i flere 10-år fremover
For å komme til Fort San Lorenzo passerte vi Atlantic Bridge som i 2019 erstattet ferge over kanalen. Atlantic Bridge er den tredje broen over Panamakanalen og er et fantastisk byggverk Så var det lunsj! Den inntok vi i Shelter Bay Marina, en marina for de få og utvalgte. Her lå svære katamaraner på rekk og rad, mange nasjonaliteter, mest fra USA og Panama. Maten var fersk fisk og deilig tilberedt.
Radisson Panama Canal Veldig amerikansk Veldig Radisson Veldig amerikansk frokost og veldig slitt Veldig nedtur fra Waldorf Astoria … men oppturen og grunnen til at vi er her er terrassen og utsikten til de store båtene på kanalen og utebassengene