Vi skal ha en dag på Panamakanalen!

Tråd i 'Reisebrev' startet av Eddie47, 30. jan 2023.

  1. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for bra og detaljrik rapport! Aldri tenkt over Panama som feriedestinasjon, men det får jeg gjøre fremover pga dette reisebrevet. :)
     
    Eddie47 liker dette
  2. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vil nå tro at det er fordi da kan man legge de i bløt for å kjøle de ned slik at de kanskje trekker seg litt lengre opp enn der de vanligvis henger? Bare en teori fra min side dette.
     
    Eddie47 liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    Provinsen Boca del Toro er Panamas Karibien med øyer og hoteller og strender og svære flotte resorter.
     
    Flyingdutchman liker dette
  4. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis du er i Panama anbefaler jeg på det sterkeste et besøk på San Blas øyene utenfor østkysten. "Rustikk" og enkelt men fantastisk sjømat, interessant lokalbefolkning (indianere, Kuna folket) og kanskje viktigst: Artig flyopplevelse å komme seg dit i type liten Twin-Otter. Eneste gangen der har regnet inne i kabinen når vi fløy gjennom skyene. For ikke å snakke om den gangen piloten skulle levere post, men glemte å sette på håndbrekket...:D
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    Lørdag var dagen på kanalen, det begynte med en mail fredag kveld hvor vi ble fortalt at vi måtte være på Hilton Hotel ( 8 min å gå fra Waldorf) kl 06:00! Bussen ville maksimalt vente i 5 min ….
    Frokosten på Waldorf startet kl 06:30, egentlig den beste hotellfrokosten vi har hatt på lenge …

    Ja ja .. reveljen gikk klokken 04:00 og da var det å dusje og pakke fordi vi i tillegg hadde valgt å bytte hotell den dagen!

    Vi var på Hilton kl 05:45, vi frøs ikke!

    Bussen kom og vi var 6 stk fra Hilton og vi ble møtt av «fjordabåten» Pasific Queen , bygget i Norge i 1968.
    D2E8DF3E-36F2-48E6-8617-92D4C0D76F9A.jpeg
    På cruiseterminalen ved siden av lå denne ..Norwegian Jewles AA4BB9FE-A464-49CD-9F36-E08C7F1F04D2.jpeg
    På vei opp mot kanalen kjørte vi forbi et sted hvor noen hadde satt fra seg et fly 890FAD24-B9DB-432C-937B-AEE94A86D4C3.jpeg
    … og båt som var fortøyd på en underlig måte, har aldri sett noe sånt før, selv ikke på Senja CB575982-CE7F-4619-8F8E-7E3F779CAE8B.jpeg
    Da vi gikk ombord i båten strømmet folk på og fant de beste plassene med sitteplass på fordekket og på panoramadekket, de nesten hoverte over å ha fått de beste plassene. Men når ting begynte å skje ble de omringet og sperret inne av alle som stilte seg foran dem for ikke å gå glipp av noe. 8A8F03FA-1976-4F34-99E9-A548B4B701A3.jpeg
    I den nye slusen bukserte de inn et stort kontainerskip 9036BC54-4984-402A-8EAF-4BBACB625A06.jpeg
    Vi gikk inn i en sluse sammen med et seil/motor cruice skip «Sea Cloud Spirit» fra Valetta, Malta og en luksus yacht «Bella Vita»
    2D25F2C6-3D85-40D9-A709-C103C1A0931B.jpeg

    Vel inne i slusen ble vi godt fortøyet og portene lukket seg, de lukkes på 2 min 7589725B-3E64-4705-B686-729FF5E66110.jpeg E1FB015A-4AC3-4E19-9AB7-51706D9F41E9.jpeg 948CAA4B-4CA7-4402-B966-CF93499AFFC0.jpeg 2691F7E3-F2DE-4003-8118-5E285FC25CCC.jpeg
    … og vannet strømmet inn …. Slusen ble fyllt på 8 min og vi ble løftet 9 meter 894127F9-C7DB-45C0-B067-D117D5D3D806.jpeg
    2A28952E-32B1-4B27-B286-329DF7DDF2B5.jpeg
    I kanalen ved siden av var skipet kommet på et høyere nivå, litt rart å se et svært skip på et høyere nivå langt inne i landet 24981D4C-CC60-4688-BCB4-76B7302330BF.jpeg
     
    Last edited: 06. febr 2023
    Brukernavnet, kjeeli, EndreD and 20 others like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk å se hvordan «Sea Cloud Spirit» ble løftet inne i sluse steg 2
    EE20F89F-CBBD-4F0D-8194-41BD8508CB86.jpeg 14EF2B0D-A801-4044-805B-88452FAD1C7B.jpeg C6954E60-80B4-4ECB-9E1E-BBD671B12627.jpeg 5B1CAF08-868F-4220-B765-D7D0E697151A.jpeg E9DB87B0-5342-4A25-A3CF-5FD0DE258B72.jpeg 795EE3FA-49FD-4BC5-877E-C25AF7EC716B.jpeg
     
    Brukernavnet, kjeeli, EndreD and 23 others like this.
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    Så var det lunsj ombord for oss
    7ECEEA2A-67BE-4705-97E6-3A72C8FC3458.jpeg

    Og vi gasset forbi seilskipet … FBEC9B11-943A-4685-95DE-C94E6A70BD6C.jpeg
    Hele kanalturen var en opplevelse som rettferdiggjør hele turen til Panama!
    Vi klarte med vår oppbygging av programmet å få den fantastiske opplevelsen det var å få gjennomført det hele, og når vi nå kan sitte på terrassen her og se de store båtene inn og ut av kanalen så vet vi hva de har vært gjennom!

    Vel verdt å følge etter oss!

    I dag har vi vært i en indianerlandsby langt oppe i en elv med stryk og kano, men det er en ny historie.
     
    Brukernavnet, kjeeli, EndreD and 32 others like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Stilig! :)
     
    Eddie47 liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    For å følge med på skipstrafikken på Panamakanalen har jeg lastet ned appen «MarineTraffic»
    371521DB-9EB2-4EAB-92EA-21BEF5D1AA49.jpeg C30DB431-1E51-40FD-9F4D-C107E1B35237.png
     
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Eddie47 liker dette
  11. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Dette gjør vondt i OCDèn. Rydd mailen din...

    Ellers takk for en strålende tur så lang :)
     
    Jeanette, EgilSk, Calling and 6 others like this.
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig det, jeg har ikke vondt i OCDèn, men så vet jeg ikke hva det er …

    Men dette vet jeg hva er
    image.jpg

    Siste dag i Panama, avreise i kveld med TK904 til IST. Turkish har faktisk til direktefly til IST i kveld
     
    Brukernavnet, kjeeli, EndreD and 17 others like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    Copa Club på PTY er stor, plass til mange og et greit sted å sitte og vente. En betjent bar i ene enden, tipskrukken er sentralt plassert på disken! GTen er bra, men det gikk 1 $ i krukken. image.jpg

    Mattilbudet er stusselig! Litt salat og noen hveteboller (eller sandwich som de kaller det) men ost/kalkun/ eller tunfisk. image.jpg image.jpg
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    Dagen startet litt kjelkete, operatøren hadde ikke sjekket bestillingen nøy nok og sendte guiden til Waldorf selv om vi uttrykkelig hadde presisert at vi hadde flyttet til Radisson …
    Vi sto og hang i resepsjonen kl 07:30 og etter litt kommunikasjon dukket guiden opp kl 08:30 …. denne gangen også Gabriel.
    Operatøren la seg helt flat og beklaget og beklaget og tilbød oss gratis transport til flyplassen i dag.
    Vi har fått hyggelige mailer i dag og vi er godt forlikt, vi vil fortsatt anbefale «Panama Your Way» som turleverandør

    https://www.panamayourway.com/panama-tours/embera-village-tour/

    Så bar det på tur inn i landet, mye dårlige veier i Panama!
    Kjørte forbi mange lokale sentre, noen tydelig med et visst økonomisk nivå og noen utrolig stakkarslige områder hvor husene var «delvise» dvs. bølgeblikk og tynt treverk og litt mur.
    Myndighetene var også i ferd med å utvikle nye områder med nye t-baner og byggefelt. Byggefeltene var svære med flere hundre boliger, alle nøyaktig like i mange rader. Snakker om å uniformere …

    Rundt en stor sementfabrikk lå arbeiderboligene og det lå skit og lort rundt boligene og det så egentlig fælt ut.

    Ferden endte på en odde ute i en innlandsjø. Der sto det haugevis med turistbusser, både store og små busser, samt mange turistbiler som vår.
    Grøss og gru, skulle vi sammen med busslaster av amerikanere?
    Siden vi var for sen var det ikke mange kanoer igjen i «havnen»

    Der ble vi møtt av han her som var sjåføren (mannen med påhengeren) og navigatøren som hele veien sto i baugen av båten. Navigatøren signaliserte til sjåføren med plystresignaler.
    12A4FCE5-C89B-47ED-AE3B-111B9CBDC284.jpeg 8F55582C-6A6E-49A1-BBA1-737C74D468EB.jpeg
    Vi kjørte forbi mange landsbyer hvor kanoene lå på rekke og rad og turistene flommet rundt. Vi bare suste forbi og vi reiste lenger enn langt på harde primitive benker en og en i kanoen. Vi kjørte oppover en elv, forbi mange stryk hvor navigatøren var svært aktiv med plystring og staking. De kjente nok sin elv og det var vel bare et stryk hvor vi tok bunnen, motoren tiltet og navigatøren staket mye.

    Endelig var vi fremme ved en liten landsby langt oppe i elven og det var visstnok den øverste. Den ble anlagt der i 1974 og hadde nå 110 innbyggere og alle skal være i familie. Områdene inne i elvene her skal være fredet av myndighetene og det har gitt rettigheter til innbyggerne.
    På stranden sto noen av innbyggerne og tok imot oss med trommer og fløyter og representanter for landsbyledelsen.
    818A39BD-70B2-46B1-8D41-10C077E1921A.jpeg
    Vi var jo selvfølgelig ventet og salgsbenkene med lokalt håndarbeid var oppstilt og dekket. Vi var jo kommet der for å spe på landsbyens inntekter. Etter sigende går pengene fra slike besk til å dekke landsbyenes felleskostnader. Håndsverksarbeidene ble i første rekke solgt gjennom kooperativer i gamlebyen i Panama City, så våre kjøp var bare tillegg.
    4B6870EA-0FFC-4DC2-AD05-0FD4564AE6BC.jpeg F4B2B914-9419-46C4-B325-82757CC0BFD4.jpeg C663CFAA-328E-4602-A9F6-C109813CE4CC.jpeg
    Utrolig hyggelige og smilende folk i denne landsbyen og så vidt vi kunne bedømme var de ennå ikke spesielt turistifisert. Masse skjønne barn som åpenbart var nysgjerrig på bleike nordmenn …
    Vi fikk innføring i landsbyens ve og vel og tradisjoner av «høvdingen» og så fikk vi innføring i landsbyens håndverkstradisjoner.
    Det kom etterhvert et reisefølge til, et amerikansk par fra det store eplet, så denne dagen var det fire turister der.
    Vi fikk lunsj i et kremmerhus av et palmeblad, grillet nyfisket elvefisk og noe grillet grønnsaker. Det smakte utrolig godt!

    De kunstneriske innslagene var musikk og dans …
    590752C7-EAAB-4EF9-8034-2FEEAC6460BA.jpeg C51AAEA2-E827-4656-9B0A-9F2A46F8C598.jpeg 53E379CF-080B-41EE-8332-6A917C42785E.jpeg A40EA145-3B0A-4ADB-8424-2A50F9F6D6A4.jpeg
    Artig å ha vært i en sånn landsby som både er isolert lang inne i skogen hvor bl.a. mobildekning finnes på noen høyder utenfor hvor også de giftige slangene og edderkoppen er. Et kinesisk selskap hadde forært hver familie et lite solpanel som var sterkt nok til en lyspære i hvert hus.
    Denne og sikkert flere andre landsbyer langs elvene er i en brytning mellom det tradisjonelle og den moderne verden. Økonomien tilsier at de kan kjøpe olje til aggregater og telefoner og cola og øl og diverse som vaskepulver ol
    Mange unge reiser ut for å gå på skoler og flere kommer ikke tilbake.

    På returen hadde vi en større kano fordi amerikanerne og guiden deres reiste sammen med oss. Her er litt stilstudie av navigatøren gjennom noen av de store strykene.
    187BFBAC-D2BA-437A-84A4-1E2A66CD6768.jpeg DCD27C32-4A84-45D2-A79B-35B998DD4D12.jpeg C298FB22-631E-4850-970A-B692D8F1F8FD.jpeg 6303E214-FE8C-4E60-9642-C47AE6A2A9B9.jpeg 17EE5298-D64F-47FB-B6AF-82CCB9061978.jpeg
     
    Last edited: 08. febr 2023
    Brukernavnet, kjeeli, EndreD and 27 others like this.
  15. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    993
    Likes mottatt:
    8,980
    Bonuspoeng:
    163
    Takk for fint reisebrev fra Panama. Neste gang skal jeg også bo i Casco Viejo. Noen bilder fra desember 2019.
    20191225_091143.jpg 20191225_095249.jpg 20191225_102409.jpg 20191225_114011.jpg 20191226_115509.jpeg
     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    TK904 PTY-IST
    Det er ikke pent å sammenlikne når det ene flyet er 6 år gammelt og det andre er 3 år.
    Der Avianca sin 787-8 feilet vant Turkish sin 787-9, Turkish sin maskin var lys og «åpen» og ikke minst den var ren og luktet godt. D9F39F26-5E76-4F5D-9636-1549549F55E8.jpeg
    CF6BD894-7187-4B1B-B6A2-C32BC6510081.jpeg

    Å komme inn i Turkish sitt fly var en fornøyelse i forhold Avianca like sent på kvelden som i London. Begge flyene skulle tilbake hjemmebasen. Alle vi var i kontakt med på Turkish var smilende og blide og alle virket svært godt drillet.

    Dette var første gang vi har reiste med Turkish på langdistanse, vi ble nektet ombordstigning på Bali 16.mars 2020 …..
    CC7C4884-C400-457A-8A3B-687E4083E3C4.jpeg
    Det var forskjell på godteposen til gutter og jenter, og oppi der var det sklisikre sokker, hvite til gutter og burgunder til jenter.
    A4BD97D8-73D9-4A46-8D49-C606B6E6F4E9.jpeg
    … i tillegg fikk vi tøfler i en skopose, skoposen fikk jeg helt sikkert fordi joggeskoene mine skulle lagres.
    Til forskjell fra Avianca har Turkish en lagringsplass til skoene under fotbrønnen. E762F1C5-026A-4951-B089-1AFA9B690C14.jpeg
    Et glass juice eller vann eller limonade ble servert på bakken, samtidig som kokken gikk rundt og tok opp bestillingene til middagen. Artig med en smilende og hyggelig kokk som solgte inn rettene på menyen.

    Vel oppe i luften og setebeltelyset slått av, kom guttene og jentene rundt og gjorde setene klar med madrasser og teppe og la på putetrekk.
    Så var det drikke før middag, GT og champis og varme nøtter F6AE9053-3444-4291-8782-AE66DDDCD38C.jpeg
    Serveringen foregikk individuelt og alt var delikat opplagt. 8873BB4C-8E0B-456A-B744-E3FECF3FD238.jpeg
    …. nydelig suppe og en perfekt tilberedt fisk D65F7CAD-0839-441A-A916-89324DFD0DA2.jpeg CBC5895A-3F1E-4A7A-A75F-03BD6BCAC18D.jpeg
    Ost og frukt og portvin til dessert 7C6339CD-D7FD-4175-A265-30E753A789FE.jpeg
    To timer før landing ble det frokost eller noe, klokken under oss var omtrent 16. Frokostbrett og omelett 74C0E1AC-D3FE-4F45-BB3B-28D1A7D9126E.jpeg 68FC15E5-AD96-4757-9EEA-2BF30CCE9769.jpeg

    Alt var bra med TK904 denne dagen!
    Til og med toalettene ble rengjort jevnlig.
    Eneste å «klage» på var at sjåførene virket å oppsøke turbulente luftlag.

    Hvis Avianca LHR-BOG var businessklasse så var Turkish sin flygning PTY-IST førsteklasses businessklasse og de imponerte!
    Så hvis noen skal den veien så er det helt klart å foretrekke Turkish hvis det er mulig.
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    IST i 15 timer!
    Vi skulle ha litt over 2 timer på flyplassen, men ved ankomst så vi på tavlene at flyet var forsinket fra 20:50 til 05:15.
    Det var ingen meldinger fra Turkish verken på SMS eller mail, det kom heller ingen mail i løpet av dagen eller natten.
    Det var bare å følge med på tavlene, gateopplysningen skulle komme kl 03:45 og ble flyttet kl 04:00.
    Det kom melding akkurat kl 04 og da var det bare å gå til gate.
    Da hadde vi kneket i begge de to store loungene til Turkish, lett etter børst, smakt mat fra de ulike matastajonene, men jeg fikk aldri fruen til å kjøre bilbane.

    Etter at vi hadde sittet ved gate en times tid, pass og boardingkort stemplet og godkjent, så ble avgangstid endret til 06:15 ….
    Da eksploderte det for noen tyrkere og det ble høylytt verbal krangel mellom 20-30 og de stakkars 3 i gaten. Helt umulig å forstå hva de kranglet om ….. eldre men sto og slo staven i flisene så det smalt i hele den svære avgangshallen, damene strømmet til og prøvde å roe ned gubbene.
    En utrolig opplevelse som varte i flere minutter!

    Informasjon, det lille som kom, var bare som roping ut i hallen og da bare på tyrkisk. Vi fikk litt oversettelser av noen som kunne litt engelsk.
    Til slutt ble avgangen kansellert …med begrunnelse av bl.a fordi de ikke hadde tilgjengelig mannskap fordi Turkish fløy krisesendinger til jordskjelv områdene, en begrunnelse det er umulig å protestere mot.

    Turkish sin informasjon var helt elendig, kanskje pga snøkavet og jordskjelvet. Men gatebetjeningen kunne gitt informasjon på engelsk … i alle fall minst på tysk siden flyet skulle til FRA.

    Vi fikk etterhvert booket oss om til OSL og videre til Bergen hvor vi landet nesten 1 time før vi opprinnelig skulle, men da skulle vi ha overnattet på hotell i Frankfurt og ikke i loungene på IST.

    I ettertid så jeg i SAS appen at noen, kanskje Turkish, hadde booket oss om til et fly til FRA som etter rute skulle lande 40 min før flyet vårt til CPH skulle gå .. det fikk vi aldri beskjed om!
     
  18. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    33
    Da jeg hadde en helgetur til Panama så hørte jeg ikke mere fra de som skulle ta meg opp kanalen. Denslags er et vanlig problem i Panama. De som skulle hente meg på flyplassen dukket heller ikke opp. Klarte få til en tur til San Blas med lang kjøretur over til motsatt side. Anbefaler en tur dit.
    [​IMG]

    I loungen på tur tilbake snakket jeg med Stephen Fry. Han var akkurat ferdig med en serie hvor han kjørte gjennom mellom-amerika.
     

    Attached Files:

    Last edited: 11. febr 2023
    Calling, Earl, Eddie47 and 3 others like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    Vi ble hentet som avtalt på flyplassen.
    Vi ble hentet til riktig tid på alle utflukter, bortsett fra misforståelsen med vårt bytte av hotell. Dermed gikk alt som planlagt.

    For de guidede turene brukte vi "Panama Your Way"
    Panama Your Way DMC & Tours | Private transportation, tours, lodging and more
    Er helt sikker på at de kan hjelpe til med det aller meste i Panama.

    Kanalturen ble booket gjennom "Panama Marine Adventures"
    Panama Canal Tours | Pacific Queen (pmatours.net)
    Kommunikasjonen med dem var også svært god.

    Vi brukte også Uber Black og hadde ingen problemer.
     
  20. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    441
    Likes mottatt:
    1,414
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for turen!
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden