viaTrumf og hotels.com har blitt kjipere?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Are, 31. des 2017.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge hotels.com har hver ellevte natt «gratis», og man har en anstendig gjennomsnittspris for de kvalifiserende nettene, så har Viatrumf bare vært en bonus, slik jeg ser det. Jeg kjenner ikke Expedias fordeler så godt, men hvis det er primært oppgraderingsmuligheter, så tar jeg allikevel heller hver ellevte natt som bonus enn en vilkårlig mulighet for oppgradering. Jeg fikk aldri oppgradering hos Radisson med CC Gold en gang, så slik har jeg liten tro på.

    Men, det er klart: 2,5 % Trumf er ikke rare greiene, isolert sett.
     
  2. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,367
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
  3. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Slik opptjeninga er no (har tidlegare vore ein svoren ViaTrumf + Hotels.com tilhengjar) er det litt hipp som happ kva du veljer av Hotels.com og Expedia.

    Valet fell som regel på den av sidene som har lågast pris på det hotellet eg er interessert i (ja, det er faktisk ofte store forskjellar, sjølv om det er same selskapet).

    Side-comment: Etter å ha vore Hotels.com-medlem i snart 10 år, er det nokon andre som byrjar å verta rimelig lei dei DAGLEGE mailane om "tidenes salg", "du har vunnet", "hemmelige priser" osv.?
     
    Robert H and Chrisbgg like this.
  4. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for deling av trådinfo. I tråden kom jeg over denne:

    Her lærte jeg noe nytt og moralen må være at jeg ikke har brukt nok tid på dette forumet siste året. Blir nok til at jeg sjekker ute Expedia.
     
    Stuttfeiten and Travellingalf like this.
  5. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Ja! Det får være måte på hvor mye "spam" dem skal sende ut...
     
    NoLimit and WannaBeFrequentFlyer like this.
  6. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har rett og slett avmeldt meg fra alle mailer fra Hotels og Expedia, det ble for mye av det gode...
     
    Travellingalf liker dette
  7. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Har vurdert det sama, men minuset er då at du ikkje mottek den eine av dei hundre mailane som faktisk inneheld ein kupong på dobbel opptjening av bonusnetter... Me reis ofte på større venneturar der ein leiger villa .e.l. og då kan ein slik kupong fort være verdt mange tusen :)
     
  8. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Finnes det sånne kuponger fra Hotels.com?
    Må man være hotels.com gull?
    Får alle slike kuponger samtidig eller er det helt random?
    Får man ViaTrumf ved bruk av slike kuponger?
     
  9. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Eg fekk slike kupongar før eg var gull og, vil anslå eg får sånne omtrent 3-4 gonger i året kanskje. Men då med kort gyldbarhet (hvis du har reiser planlagt langt fram i tid, kan det lønne seg å vente med booking) og opphold innanfor ein viss periode (som regel ganske gavmild periode).

    Veit ikkje om alle får, men ein forutsetning er iallfall at du har registrert konto og er på mailinglista. Vil tippe kven som får er basert på ein algoritme, utan at eg kjenner forutsetningane for den :)

    Du tjener 0 ViaTrumf på Hotels.com når du brukar kupongar.
     
    Last edited: 06. mars 2018
    DanH liker dette
  10. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, jeg visste ikke at man fikk sånne kuponger på hotels.com/Expedia i det hele tatt.
     
  11. phithor

    phithor Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Det er interessant at det endres fra dag til dag. Viatrumf hotellbonus på Expedia har endret fra 9,5% til 8,5% over natten.
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    2.5% er for dårlig synes jeg...
    Da tror jeg at Expedia har en sjanse..
    Vurderte det her for lit siden og liker egentlig hotels best, men å ofte alle trumfene?
    Hvordan skal jeg da få reise jorden rundt i første klasse? Hrmf...
     
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    Og så var det nedi 2% :confused:

    Har byttet til Expedia, booket 13 netter i går, deilig å se alle trumfpoengene på oversikten :)

    Har en overnatting i natt gjennom hotels som blir den tiende for å sikre bonusnatten. Heretter blir det Expedia. Det fine med Expedia er at man kan ta ut opptjente poeng når tid som helst og ikke trenger å vente på bonusovernattingen.

    Screenshot_20180307-184703.jpg
     
  14. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    De to siste bookingene har jeg også gjort på Expedia og der tok det også bare noen dager etter overnattingene før jeg fikk Trumf poengene mens det med hotels.com tok over to måneder.

    Holdt i tillegg på å klikke over alle mailene de sendte ut, fikk i tillegg alle tilbudsmail to ganger, en på norsk og en på engelsk, så føles godt å ikke bruke de (selv om pengene kanskje ender opp hos samme firmaet hvis de har samme eier).
     
    Last edited: 07. mars 2018
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har også helt kuttet ut hotels.com og booker nå hovedsakelig enten direkte på hotellets/hotellkjedens nettside eller med Expedia.
     
  16. gabrigoal

    gabrigoal Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Får man poeng både hos expedia/hotels og kjeden man bor hos? Eller tar man valget ved å booke gjennom bookingside?
     
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Du må nok i de aller aller fleste tilfeller velge.
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenkte å skrive litt generelt om hotell/ protal valg ut fra mitt ståsted. Jeg synes diskusjonen eller tråden er intresant og lærerik. Mener forøvrig at det finnes en annen tråd med samme tema. @Are ?

    Uansett. Mitt utgangskpunkt er at jeg ikke reiser i jobb. Hadde jeg gjort det ville jeg valg 1-2 kjeder som dekket mitt behov mest mulig og forsøkt å oppnå høyest mulig status hos den av dem som jeg kunne bodd på mest og som samtidig har et fornuftig utvalg av områder i verden som er besøkbare og attraktive for meg.

    Selv hadde jeg høy status for noen år siden hos Thon. Fordi jeg fikk en super deal som student i Bergen, på bryggen. Den statusen bruke jeg som match hos Hilton før en tur til Australia og hadde derfor diamantstatus omtrent samtidig som jeg begynte å lese her inne og jobbe aktivt med å samle poeng. Nå er jeg nede i gullstatus med de ulempene det medfører.

    Særlig hos Hilton ser jeg en klar fordel med toppstatus. Hva diamant er garantert, kontra hva gull får, hvis hotellet og resepsjonen har en god dag merkes godt.

    Selv mener jeg at jeg har vært for lojal mot Hilton selv om det har skaffet meg en god del poeng som jeg holder på å bruke opp blant annet i skrivende stund i Beijing med Conrad opphold som ikke hadde vært mulig uten en god deal for meg.
    Ja, lojaliteten har gitt meg noen gratis frokoster, og et par loungetilganger og sikkert bedre utsikt også, men jeg har også hoppet over bedre priser på andre hotell som har vært vel så attraktive fordi jeg har vært merkelojal.

    For meg som altså ikke flyr i jobben og dermed samler EB poeng på den måten så er det maksimering av Trumf og EB poeng som gjelder når jeg reiser på ferie. Og jeg trenger poengene. Min økonomi og omsetning er altså sånn at jeg fint kan reise bort det jeg klarer å samle inn av EB poeng og mere til.

    Dermed kommer vi ad omveier til Expedia og Hotells.com osv.

    Av de to portalene ser jeg at Expedia gir meg flest Trumf poeng. De gir antageligvis litt mere bonus i programmet sitt, men da faller jo inntjeningen av de viktige EB poengene drastisk.
    Det jeg heller ikke liker er at jeg må bo 10 netter for å få 11 natt "gratis" eller snittet av prisen - skatter og avgifter. Dette betyr at jeg må være lojal mot Hotells for å oppnå fordeler.

    Som nevnt over har Expedia en mer uklar inntjening på sin Expedia+ klubb. Det jeg liker er at jeg kan velge å ta ut det jeg har innestående når det passer meg, ikke når jeg har bodd 10/20 netter osv.

    Jeg er i skrivende stund på vei fra sølv til (gull eller hva jeg blir) uten at jeg har sett noen særlig fordeler. Men i blant kommer det "medlemspris" på endel hoteller og jeg ser at rabatten jeg kan få for poengene jeg har innestående er mer på noen hoteller. Det betyr at jeg kan få en ekstra god pris, når det passer meg.

    Strategien min fremover blir derfor som følger: Booke SAS reiser på deres nettside med Viatrumf.

    Sjekke hoteller på hjemmesider, nettsidene som ligger på viatrumf og så booke rom der det er billigst. Hvis prisene er omtrent de samme vil jeg velge Expedia fordi de gir meg mest tilbake i trumf. Men jeg vil ikke være lojal uansett pris.

    Er det lang tid til reisen booker jeg kanselerbar og sjekker heller om prisene faller på noen nettsider når det nærmer seg.

    Være lite merkejolal men heller lete etter spennende hoteller som får gode tilbakemeldinger på kvalitet eller opplevelse, med god plassering og vurdere hva jeg trenger av hotell kvalitet. For meg som ofte "bare" sover på rommet behøver det ikke være allverdens. Så på noen reiser blir det hosteller, og på noen turer når jeg ønsker det så får jeg kjøpe meg litt luksus.
     
    geddi, morradi, DanH and 2 others like this.
  19. salvesen

    salvesen Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Når vi først har dratt i gang samtalen kan jeg skrive noen ord om hva jeg tenker, og forhåpentligvis få noen tips om det er noe jeg gjør "feil". Jeg reiser en del i jobb sammenheng, typisk har jeg en uke+ pr måned i utlandet, og da rundt 7 overnattinger pr måned. Jeg tipper jeg havner på rundt +/-100 netter pr år, men det varierer.

    Jeg reiser dog til mange "rare" lokkasjoner slik at å finne en/flere kjeder jeg konstant kan bruke og oppnå god status hos er vanskelig. Som ett eksempel er jeg nå på jobb i schwäbisch hall, Tyskland. Liten by med lokale hotel/gjesthus. Valget har derfor landet på hotels.com hvor jeg oppnår rundt 10 "gratis" netter pr år. Dette dekker 1-2 ferier pr år som jeg trives godt med.

    Jeg har dog betalt overnattingene med SAS master card, noe jeg ser er dårlig butikk så tenker å skaffe meg via trumf for å få noe ekstra på betalingene. For jeg får vell ikke EB poeng nå engang?

    Jeg har fått noen oppgraderinger via bestillinger gjort på hotels.com. Men vet ikke om det er tilfeldig eller ikke. Fikk den største suiten i dag og bestilte standard rom. Men jeg sjekket inn 5 timer før det er "lov" så mulig det kun var denne som var klar i dag :p

    Ellers ser jeg noen ulemper med hotels.com:
    -Utrolig mye spam, opp til flere mailer om dagen.
    -All spam er lure tilbud som alle får.
    -App til android er forferdelig og bruker enorme ressurser.
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Håper det kommer flere innspill på denne ;)

    Med 100 overnatninger i året bør du jo kunne generere en god del poeng. Og med ditt mønster er hotells.com eller expedia et godt valg, forutsatt at du alltid aktiverer viatrumf når du booker selvfølgelig. Tipper også at du ikke er så avhengig av å finne laveste pris per booking som en som betaler alle overnattinger selv, så med litt lojalitet til hotels.com må det jo bli greit med rabatt på 10 netter i året ca ;)

    Hvis du mener Trumf kredittkortet å betale med? Det er en tråd eller to her inne som er supre for å vurdere hvilke kort som er best for deg. Les dem ;) Der kommer vel ikke Trumf kredittkortet så godt ut. Men en kombinasjon av SAS sitt mastercard / Shell MasterCard og eller SaS AmEX. Alt etter forbruk, hva du kan få av kort og hvor mye du er villig til å betale i gebyrer for å sikre opptjening.

    Du får EB (ekstra)poeng både via MasterCardet og indirekte i form av trumf ( ca 2,5% når du booker på hotels.com og har aktivert viatrumf.

    Det er lov å ta en titt på e-post innstillingene host hotells.com. det er veldig mye spam, og lov til å reservere seg mot det meste.
     
    Stuttfeiten liker dette

Del denne siden