Visumfritt til Usbekistan fra 1 feb 2019

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 06. jan 2019.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Edvard, Avixlo, Skarven and 15 others like this.
  2. madsop

    madsop Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Amen to that!
     
    Skarven liker dette
  3. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Samarkand står på bucketlist:)
     
    Skarven liker dette
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Og det er en ny Hyatt i Tashkent!

    Men ikke glem Bukhara, Khiva samt en tur til Nukus og gjerne Aralsjøen om man er i området.
     
    Skarven and Thomas123 like this.
  5. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Turkish flyr til både Tashkent og Samarkand
     
    Skarven liker dette
  6. cinaqp

    cinaqp Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Støttes, vært der flere ganger. Men favoritten er Turkmenistan da :)
     
    Skarven liker dette
  7. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Visumfritt er bra!

    Planlegger en litt crazy tur med en kompis. Kort fortalt står følgende land på turen: Georgia, Aserbajdsjan, Armenia, Usbekistan, Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan og Turkmenistan. Vi kommer til å ta ut leiebil i Tblisi og i Tasjkent for våre «rundreiser» I tillegg til alle landene vi skal besøke kommer vi til å kjøre langs elva som skiller Usbekistan fra Afghanistan, og vi er faktisk ganske nær Kina på et punkt...
    Så langt ser det ut som Turkmenistan er mest krevende for å få visum, må muligens legge inn en Londontur da det kun er personlig oppmøte på ambassaden som kan gi visum. Har noen tips til setter jeg pris på om det deles. Vi er tidlig i planleggingsfasen :)
     
    benjaminbr13 liker dette
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med å delta i Mongol Rally?
     
    henrikvd, jgroneng and Skarven like this.
  9. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Mitt råd er dropp alle *STAN landene og ikke støtt diktatorer. Det er så utrolig lett å havne i trøbbel der og da ryker fort Hilton, Marriott eller andre gull opplevelser i grøfta.
     
    NoLimit and Skarven like this.
  10. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke mulighet å ta så mange uker ferie, men ja vi har snakket om det.. Kanskje om Mongol Rally om noen år?
     
  11. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Er en kalkulert risiko, det vet vi. Men om vi oppfører oss bra og følger alle anbefalinger har vi tro på at dette skal gå fint :)
     
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Unnskyld, hva har du røyka? Du har åpenbart like lite kunnskap om regionen som om hotellprogrammer (ja noen av landene er litt familiestyrt, men dette er en grov generalisering)
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med å se ett reiseprogram derfra? :)

     
    Skarven liker dette
  14. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Tips til leiebil i Georgia:

    Jeg fløy til Tbilisi tidligere i år, og leide en bil av Hertz på flyplassen. Å kjøre bilen ut av landet (Armenia&Aserbajdsjan) kunne jeg bare glemme. Da måtte de hatt opptil en ukes varsel på seg, slik at de kunne gå til en notarius og få stemplet lovpålagte eksportdokumenter med mitt navn på. Så da ble det en vel så fin innenrikstur til Gori, opp til grensa til sør-Ossetia, deretter til Kutaisi. Rakk dessverre ikke ned til Batumi, men det tar jeg neste gang :)
     
    Skarven liker dette
  15. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan synes du det var å kjøre i Georgia?, @Petter B-C ?
     
    Skarven liker dette
  16. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Trafikken i Georgia er ganske hensynsløs og ikke noe for en nervøs og stressa sjåfør. Har selv kjørt gjennom landet, og det gikk fint, men du må nok være forberedt på litt mer aggressiv kjøring enn du er vant til hjemme i Norge.
     
  17. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Godt tips! Holder på å planlegge 8 land på 4 dager der de første 3 er Georgia, Armenia og Aserbajdsjan. Neste 5 er Usbekistan, Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan og Turkmenistan. Er en del planlegging for å si det mildt :)
    Er det noen som har leid bil i Tasjkent?
     
  18. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ingen tips hva gjelder Tashkent, men min egen kaukasiske rundtur til påsken blir kanskje noe enklere/billigere etter at jeg for et par dager siden oppdaget et azerbaijansk lavprisselskap, Buta Airways. TBS-GYD for EUR 29 er absolutt godkjent pris, men jeg har ikke gjort noe mer research på dem ennå. Kanskje de kan være noe for din rundreise også?
     
    milehigh and Skarven like this.
  19. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Spennende selskap, men for vår del er har vi funnet en fin reise med Usbekistan Airways TBS-TAS som går sent på kvelden fra Tblisi. Vi har med vår foreløpige rute 19 timer fra vi lander i Tblisi til vi flyr videre. Vi er bare to kompiser på tur, uten koner :)
    Plan A var å fly TBS-GYD og så prøve å komme oss over med båt til Turkmenistan. Da hadde Buta Airways vært et alternativ, men etter en del søk på nettet og ikke minst noen YouTube videoer slo vi fra oss denne båtturen :)
     
    milehigh liker dette
  20. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan ikke holde deg til saklig kommentar uten å fornærme andre? Nei, jeg har ikke røyket noe. Usikkert basert på hva du sier at jeg har lite kunnskap om regionen men jeg ser ikke behovet for å kommentere innlegg på barneskolenivå. Jeg har vært i Kazakhstan, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Turkmenistan, Afghanistan, Pakistan men ikke i Tajikistan. Å si at landene er "litt familiestyrt" er en big understatement. .
     
    Skarven liker dette

Del denne siden