Go before the crowds!! https://www.uzdaily.com/articles-id-47213.htm Vært der noen ganger og det anbefales på det varmeste!
Og det er en ny Hyatt i Tashkent! Men ikke glem Bukhara, Khiva samt en tur til Nukus og gjerne Aralsjøen om man er i området.
Visumfritt er bra! Planlegger en litt crazy tur med en kompis. Kort fortalt står følgende land på turen: Georgia, Aserbajdsjan, Armenia, Usbekistan, Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan og Turkmenistan. Vi kommer til å ta ut leiebil i Tblisi og i Tasjkent for våre «rundreiser» I tillegg til alle landene vi skal besøke kommer vi til å kjøre langs elva som skiller Usbekistan fra Afghanistan, og vi er faktisk ganske nær Kina på et punkt... Så langt ser det ut som Turkmenistan er mest krevende for å få visum, må muligens legge inn en Londontur da det kun er personlig oppmøte på ambassaden som kan gi visum. Har noen tips til setter jeg pris på om det deles. Vi er tidlig i planleggingsfasen
Mitt råd er dropp alle *STAN landene og ikke støtt diktatorer. Det er så utrolig lett å havne i trøbbel der og da ryker fort Hilton, Marriott eller andre gull opplevelser i grøfta.
Har ikke mulighet å ta så mange uker ferie, men ja vi har snakket om det.. Kanskje om Mongol Rally om noen år?
Er en kalkulert risiko, det vet vi. Men om vi oppfører oss bra og følger alle anbefalinger har vi tro på at dette skal gå fint
Unnskyld, hva har du røyka? Du har åpenbart like lite kunnskap om regionen som om hotellprogrammer (ja noen av landene er litt familiestyrt, men dette er en grov generalisering)
Tips til leiebil i Georgia: Jeg fløy til Tbilisi tidligere i år, og leide en bil av Hertz på flyplassen. Å kjøre bilen ut av landet (Armenia&Aserbajdsjan) kunne jeg bare glemme. Da måtte de hatt opptil en ukes varsel på seg, slik at de kunne gå til en notarius og få stemplet lovpålagte eksportdokumenter med mitt navn på. Så da ble det en vel så fin innenrikstur til Gori, opp til grensa til sør-Ossetia, deretter til Kutaisi. Rakk dessverre ikke ned til Batumi, men det tar jeg neste gang
Trafikken i Georgia er ganske hensynsløs og ikke noe for en nervøs og stressa sjåfør. Har selv kjørt gjennom landet, og det gikk fint, men du må nok være forberedt på litt mer aggressiv kjøring enn du er vant til hjemme i Norge.
Godt tips! Holder på å planlegge 8 land på 4 dager der de første 3 er Georgia, Armenia og Aserbajdsjan. Neste 5 er Usbekistan, Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan og Turkmenistan. Er en del planlegging for å si det mildt Er det noen som har leid bil i Tasjkent?
Jeg har ingen tips hva gjelder Tashkent, men min egen kaukasiske rundtur til påsken blir kanskje noe enklere/billigere etter at jeg for et par dager siden oppdaget et azerbaijansk lavprisselskap, Buta Airways. TBS-GYD for EUR 29 er absolutt godkjent pris, men jeg har ikke gjort noe mer research på dem ennå. Kanskje de kan være noe for din rundreise også?
Spennende selskap, men for vår del er har vi funnet en fin reise med Usbekistan Airways TBS-TAS som går sent på kvelden fra Tblisi. Vi har med vår foreløpige rute 19 timer fra vi lander i Tblisi til vi flyr videre. Vi er bare to kompiser på tur, uten koner Plan A var å fly TBS-GYD og så prøve å komme oss over med båt til Turkmenistan. Da hadde Buta Airways vært et alternativ, men etter en del søk på nettet og ikke minst noen YouTube videoer slo vi fra oss denne båtturen
Du kan ikke holde deg til saklig kommentar uten å fornærme andre? Nei, jeg har ikke røyket noe. Usikkert basert på hva du sier at jeg har lite kunnskap om regionen men jeg ser ikke behovet for å kommentere innlegg på barneskolenivå. Jeg har vært i Kazakhstan, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Turkmenistan, Afghanistan, Pakistan men ikke i Tajikistan. Å si at landene er "litt familiestyrt" er en big understatement. .