Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air skal i morgen, tirsdag, offentliggjøre planer om en ny og overraskende satsing i det norske markedet, skriver flysmart24.no. Det blir holdt en digital pressekonferanse i morgen ettermiddag. Hva tror dere? Får vi se Wizz på innenriksruter?
Captain Wizz (W6) is coming. https://wizzair.com/nb-no/flyvninger/kart https://en.wikipedia.org/wiki/Wizz_Air https://www.flightradar24.com/data/airlines/w6-wzz/fleet
Dersom Wizz Air etablerer seg på norsk innenriks (OSL/BGO/TRD++), kan det fort bli nådestøtet for Norwegian. Statsstøttepengesekken blir fort strammere dersom det er reell konkurranse mellom minst to andre selskaper...
Syntes dette er spennende samtidig som at jeg er litt skeptisk. På generelt grunnlag så er jeg ikke så stor fan av ultralavprisselskaper. Det er for all del kjekt med billige flybilletter, men samtidig så er det ikke alt som er så bra med at alt skal være minimum og billig. Et annet viktig spørsmål er hva en aggressiv satsing i det norske markedet vil gjøre med de andre selskapene som er etablerte der i dag. Tipper de skjelver litt i bena på Fornebu (Norwegian HQ) i morgen. Om dette skulle innebære en norsk base, er det samtidig positivt at dette krever at de følger norske regler og lover. Selskaper som Ryanair og Wizzair har jo klart å konkurrere veldig kraftig på pris ved at de opererer fra baser i lavkostland med tilhørende ansattlønninger.
Jeg har svært liten tro på at Wizzair kommer til å fly innenriks i Norge ... men Norwegians utenriksruter fra Norge er helt sikkert fristende.
Kanskje Wizz starter opp i Rygge flyplass? Veldig lite trolig, men blir vel flyglede for de som bor nær rygge flyplass. Hvis jeg husker riktig, så hvis flyselskap selger billett til 299 kr, beholder flyselskapet 19 kr selv og 280 kr til staten, flyplass-serviceavgift og diverse kostnader. Selvsagt pre-flaggermusskitt. Med annet ord kan 199 kr for innenriksbillett vil ikke være for urealistisk, men relativt. Hvor mange er villig til å fly Wizz fremfor Norwegian egentlig, kaprer de også noen fra SAS, så iallfall hvilke grad av passasjer? (Finner ikke fasit, så forventer ikke fasit her, bare nesten retorisk spørsmål) De kaprer nok en del av kunder, men ikke hele og hvor mange må kunder være til å få Norwegian å kaste inn håndkle.
I følge kilder Flysmart24.no har så er planen å fly innenriks. OSL-BGO, OSL-TOS, OSL-TRD. De planlegger og basere to fly på OSL (Airbus A321 sies det), oppstart skal være allerede i november. https://flysmart24.no/2020/10/06/wizz-air-starter-flykrig-mot-sas-og-norwegian-i-norge/
Kan bli mange om beinet ettersom det i dag også annonseres ett nytt selskap til på innenriks med Erik G Braathen og tidligere DY-folk. Siste spikeren i kista for Norwegian..?
Flysmart melder om at Wizz Air åpner Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Tromsø. I tillegg kommer beskjeden om at Braathens ruser jetmotorene igjen. Det blir gode tider for alle som ønsker å besøke bestemor og tante Olga fremover, ikke fullt så trivelig for flyaksjonærer (i den grad det noen gang har vært trivelig).
https://www.dinside.no/reise/wizz-air-satser-i-norge/72918929 https://www.nettavisen.no/okonomi/f...e-sas-og-norwegian-innenlands/3424028501.html Oslo – Bergen Oslo – Trondheim Oslo – Tromsø
Dette er jo rett og slett ren idioti. Jeg håper at de går rett på trynet, er det noe vi ikke trenger i Norge nå så er det enda et selskap som skal skumme fløten på de rutene det faktisk er mulig å tjene penger på, for jeg har ikke noen tro på at det gjenget der skal fly noen av de rutene det ikke tjenes penger på. Nå ta Wizz kommer i tillegg vil vi få fire selskaper som flyr OSL-BGO, OSL-SVG, OSL-TRD, OSL-TOS og kanskje et par ruter til. Bare tull. Rett og slett.
Fordi? Det er ikke wizz sitt problem at SK og DY er prisgitt støtte fra de nordiske landene for å overleve.
Wizz Air må bare etablere seg i Norge og følge de samme lover og regler som andre aktører. Helt topp! At de eksisterende aktørene har skakkjørt økonomi og dermed åpner døren for konkurranse, er ikke Wizz Air sitt "problem".
Det har ikke noe som helst med saken å gjøre. Wizzair posisjonerer seg for et marked en gang i fremtiden. At det går på bekostning av den lille inntjeningen som DY og SK har i dagens marked er ikke wizzair sitt problem.
Så hvorfor var da det at SAS og DY får støtte fra de nordiske landene et viktig poeng? Jeg liker ikke selskaper som kommer inn i et land for å skumme fløten, så enkelt er det. Så er det helt ok at ikke alle er enige med meg i det.
For å illustrere at begge selskapene er i deep shit, noe wizzair ikke er akkurat nå. Snarere tvert om. Men la gå. Jeg ser det mer som en posisjonering for de neste årene enn å skumme fløten i dag. Dog kan de like fort gå på trynet som Norwegian har gjort de siste årene, så hvem vet.