Wizz Air til Norge?

Tråd i 'Nyheter' startet av Upsaker, 05. okt 2020.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,956
    Likes mottatt:
    22,682
    Bonuspoeng:
    293
    Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air skal i morgen, tirsdag, offentliggjøre planer om en ny og overraskende satsing i det norske markedet, skriver flysmart24.no.

    Det blir holdt en digital pressekonferanse i morgen ettermiddag.

    Hva tror dere? Får vi se Wizz på innenriksruter?
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
  3. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom Wizz Air etablerer seg på norsk innenriks (OSL/BGO/TRD++), kan det fort bli nådestøtet for Norwegian. Statsstøttepengesekken blir fort strammere dersom det er reell konkurranse mellom minst to andre selskaper...
     
    Wiolenze liker dette
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,577
    Likes mottatt:
    3,766
    Bonuspoeng:
    113
    Syntes dette er spennende samtidig som at jeg er litt skeptisk. På generelt grunnlag så er jeg ikke så stor fan av ultralavprisselskaper. Det er for all del kjekt med billige flybilletter, men samtidig så er det ikke alt som er så bra med at alt skal være minimum og billig.

    Et annet viktig spørsmål er hva en aggressiv satsing i det norske markedet vil gjøre med de andre selskapene som er etablerte der i dag. Tipper de skjelver litt i bena på Fornebu (Norwegian HQ) i morgen.

    Om dette skulle innebære en norsk base, er det samtidig positivt at dette krever at de følger norske regler og lover. Selskaper som Ryanair og Wizzair har jo klart å konkurrere veldig kraftig på pris ved at de opererer fra baser i lavkostland med tilhørende ansattlønninger.
     
    mrhaakon and themichael like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,838
    Likes mottatt:
    873,688
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har svært liten tro på at Wizzair kommer til å fly innenriks i Norge ... men Norwegians utenriksruter fra Norge er helt sikkert fristende.
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat som Ryanair fulgte lover og regler på Rygge?
     
    SAJblue liker dette
  7. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    1,063
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje Wizz starter opp i Rygge flyplass? Veldig lite trolig, men blir vel flyglede for de som bor nær rygge flyplass.

    Hvis jeg husker riktig, så hvis flyselskap selger billett til 299 kr, beholder flyselskapet 19 kr selv og 280 kr til staten, flyplass-serviceavgift og diverse kostnader. Selvsagt pre-flaggermusskitt. Med annet ord kan 199 kr for innenriksbillett vil ikke være for urealistisk, men relativt.

    Hvor mange er villig til å fly Wizz fremfor Norwegian egentlig, kaprer de også noen fra SAS, så iallfall hvilke grad av passasjer? (Finner ikke fasit, så forventer ikke fasit her, bare nesten retorisk spørsmål)

    De kaprer nok en del av kunder, men ikke hele og hvor mange må kunder være til å få Norwegian å kaste inn håndkle.
     
  8. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,415
    Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    I følge kilder Flysmart24.no har så er planen å fly innenriks. OSL-BGO, OSL-TOS, OSL-TRD. De planlegger og basere to fly på OSL (Airbus A321 sies det), oppstart skal være allerede i november.

    https://flysmart24.no/2020/10/06/wizz-air-starter-flykrig-mot-sas-og-norwegian-i-norge/
     
    Xflipper liker dette
  9. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    2,345
    Bonuspoeng:
    113
    Kan bli mange om beinet ettersom det i dag også annonseres ett nytt selskap til på innenriks med Erik G Braathen og tidligere DY-folk. Siste spikeren i kista for Norwegian..?
     
  10. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Flysmart melder om at Wizz Air åpner Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Tromsø. I tillegg kommer beskjeden om at Braathens ruser jetmotorene igjen.
    Det blir gode tider for alle som ønsker å besøke bestemor og tante Olga fremover, ikke fullt så trivelig for flyaksjonærer (i den grad det noen gang har vært trivelig).
     
    themichael liker dette
  11. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    266
    Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
  12. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,510
    Likes mottatt:
    7,413
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er jo rett og slett ren idioti. Jeg håper at de går rett på trynet, er det noe vi ikke trenger i Norge nå så er det enda et selskap som skal skumme fløten på de rutene det faktisk er mulig å tjene penger på, for jeg har ikke noen tro på at det gjenget der skal fly noen av de rutene det ikke tjenes penger på.

    Nå ta Wizz kommer i tillegg vil vi få fire selskaper som flyr OSL-BGO, OSL-SVG, OSL-TRD, OSL-TOS og kanskje et par ruter til. Bare tull. Rett og slett.
     
    furlong, Kristian and Arvid1410 like this.
  13. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    297
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Fordi? Det er ikke wizz sitt problem at SK og DY er prisgitt støtte fra de nordiske landene for å overleve.
     
    marekz and themichael like this.
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
  16. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Wizz Air må bare etablere seg i Norge og følge de samme lover og regler som andre aktører. Helt topp! At de eksisterende aktørene har skakkjørt økonomi og dermed åpner døren for konkurranse, er ikke Wizz Air sitt "problem".
     
    SVG_flyer liker dette
  17. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,510
    Likes mottatt:
    7,413
    Bonuspoeng:
    183
    Så Wizz får ikke noen som helst støtte fra den Ungarske stat?
     
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Det har ikke noe som helst med saken å gjøre. Wizzair posisjonerer seg for et marked en gang i fremtiden. At det går på bekostning av den lille inntjeningen som DY og SK har i dagens marked er ikke wizzair sitt problem.
     
  19. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,510
    Likes mottatt:
    7,413
    Bonuspoeng:
    183
    Så hvorfor var da det at SAS og DY får støtte fra de nordiske landene et viktig poeng?

    Jeg liker ikke selskaper som kommer inn i et land for å skumme fløten, så enkelt er det. Så er det helt ok at ikke alle er enige med meg i det.
     
    furlong and Insomnia4u like this.
  20. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    For å illustrere at begge selskapene er i deep shit, noe wizzair ikke er akkurat nå. Snarere tvert om.

    Men la gå. Jeg ser det mer som en posisjonering for de neste årene enn å skumme fløten i dag. Dog kan de like fort gå på trynet som Norwegian har gjort de siste årene, så hvem vet.
     

Del denne siden