Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Virgin-gründer Sir Richard Branson ønsker å gjenskape en supersonisk «gullalder» i kommersiell luftfart. Dette skjer over 20 år etter at Concorde flyene ble satt permanent på bakken etter en tragisk ulykke i 2000, ved Charles De Gaulle flyplassen i Paris.
Britiske Sir Richard Branson har planer om å fly passasjerer over Atlanteren på i overkant av tre timer med supersoniske fly fra 2023. Allerede neste år vil en mindre prototype bli testet.
Prototypen av flyet er blitt døpt XB-1, og skal utvikles i samarbeid mellom Branson sitt selskap Spaceship og amerikanske Boom.
– Jeg har lenge vært opptatt av innovasjon innen luftfart og utvikling av kommersielle supersoniske fly
Sir Richard Branson, Serie Gründer til The Guardian.
Kostbar hobby
Ifølge avisen WSJ, vil det koste over en milliard amerikanske dollar (8 milliarder norske kroner) å utvikle prototypen av flyet. Det kan derfor bli noe utfordrende å få lønnsomhet i prosjektet. Flyet er tenkt å kunne frakte rundt 50 passasjer per flyvning.
Investorer og utviklere er imidlertid optimistiske, og mener det er langt enklere i dag å utvikle supersoniske fly som er lønnsomme i dag. Concorde flyene ble utviklet og satt inn i kommersiell drift for i 1976 for over 40 år siden.
Et annen utfordring er at det stort sett er forbud mot å fly supersonisk de aller fleste land, på grunn av drønnet som oppstår når flyet bryter lydmuren.
Lønnsomt ?
Til tross for at billettene kostet mellom 20.000 og 45.000 kroner (i år 2000), slet både Air France og British Airways med dårlig lønnsomhet. Spikeren i kista kom den 25. juli 2000. Da havarerte et Concorde-fly ved Charles de Gaulle (CDG) i Paris. Totalt 109 mennesker mistet livet, og alle flyene ble umiddelbart «grounded».
Det er fortsatt stor interesse rundt Concorde, vi har tidligere publisert denne artikkelen.
Supersonisk salg! Toalettseter og hodetelefoner fra Concorde
Legg igjen en kommentar