Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Flere britiske nyhetsmedier melder at British Airways planlegger å presse inn to ekstra seterader på deler av sin Airbus A320-flåte som brukes på flyvninger innen Europa. Dette vil redusere seteavstanden til beskjedne 29 tommer, noe som neppe kan ses på som en oppgradering for de reisende. Dette er faktisk trangere enn hos Ryanair!
British Airways, som mange andre tradisjonelle flyselskaper, møter stadig tøffere konkurranse fra lavprisselskaper. Ryanair, EasyJet og nå også Norwegian, med nærmere 50 direkteruter ut fra Gatwick, har tvunget flyselskapet til å gjøre grep for å kutte kostnader og øke inntjeningen.
Omfattende sparetiltak
I fjor høst annonserte British Airways at det var slutt på gratis mat og drikke i økonomiklasse. Like etter kom nyheten om at selskapet ville «oppgradere» økonomiklassekabinen på sine Boeing 777 med et ekstra sete pr. rad.
Andre sparetiltak er også implementert, eller er like rundt hjørnet. Blant annet har flyselskapet lansert et prøveprosjekt på Gatwick hvor tradisjonelt renhold mellom hver flyvning erstattes med et «lett renhold» utført av kabinpersonalet. Avfallstankene fra toalettene tømmes heller ikke fast mellom hver flyvning, men etter behov. Det fylles heller ikke opp med ferskvann med mindre nivået på vanntankene er under 50%.
British Airways har som mange andre tradisjonelle flyselskaper også introdusert billige billetter uten innsjekket bagasje. I motsetning til SAS sine Go Light-billetter gjøres det imidlertid ingen forskjell på status i oneworld. Alle må betale ekstra for bagasjen.
På toppen av dette har flyselskapet også gjort flere endringer i bonusprogrammet sitt som gjør det vanskeligere å tjene poeng og dyrere å ta ut bonusreiser.
Mindre benplass
Med den nye setekonfigurasjon vil man kunne få plass til 12 ekstra seter i kabinen i selskapets Airbus A320/A321-maskiner. Med en seteavstand på bare 29 tommer plasserer British Airways seg på nivå med EasyJet. Ryanair vil utrolig nok kunne føles som en oppgradering, med «hele» 30 tommer seteavstand i sine fly.
Den nye setekonfigurasjon er planlagt implementert i løpet av 2018. Selskapet sier selv at de gjør dette for å fortsatt kunne tilby konkurransedyktige priser.
Problemet for British Airways er imidlertid at det nå er lite som skiller produktet de leverer fra det lavprisselskapene tilbyr. Når det ikke lenger er noen forskjell mellom produktene har British Airways bare et virkemiddel igjen for å trekke kunder og det er pris. Når selskaper som Ryanair i tillegg kan reklamere med bedre benplass enn konkurrenten, kan British Airways i verste fall havne i en situasjon hvor de må prise seg enda lavere for å fylle flyene sine.
Legg igjen en kommentar