Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
InterContinental Hotels Group (IHG) sitt eget lojalitetsprogram IHG Rewards introduserer i sommer flere endringer. Av disse er et nytt toppnivå, lavere krav for elitenivåer, samt dårligere vilkår for poengenes gyldighetstid noen av de kanskje viktigste..
IHG Rewards er en av verdens største hotellkjeder og inkluderer hoteller som InterContinental, Crowne Plaza, Hualuxe, Holiday Inn, Holiday Inn Express m.fl i sin portefølje. For sitt lojalitetsprogram har de tidligere operert med tre nivåer (Club, Gold Elite og Platinum Elite). Fra og med i sommer har de tilført et fjerde nivå på toppen av rangstigen, som lyder navnet Spire Elite.
Både vi (og flere andre reise- og bonusnettsteder) har fundert på dette navnet som skiller seg drastisk fra både de eksisterende «Gold» og «Platinum», såvel som alle andre hotellprogrammer vi kjenner til. Jeg må innrømme at jeg selv lurte på om Spire Elite var et nytt nivå som skulle plasseres mellom «Club» og «Gold» når jeg først hørte det, så navnet gir kanskje ikke umiddelbart en assosiasjon til noe som skal være det absolutte elitenivået. Det samme gjelder fargevalget på dette nye nivået (rødt), som minner mer om et basisnivå enn et elitenivå. Men uansett hva vi eller andre måtte mene, Spire Elite havner på toppen av rangstigen og IHG Rewards gjør samtidig noen endringer i hva som kreves for å oppnå de forskjellige nivåene.
Reduserte krav til elitenivåer
Vi starter med en liten endring for det bedre, nemlig reduserte krav for å oppnå hhv. Gold Elite og Platinum Elite. For Gold endres kravet fra 15 netter til 10 netter pr. år, mens det for Platinum Elite endres fra 50 til 40 netter pr. år. Tilsynelatende mister heller ikke nivåene noen av fordelene de har hatt til nå. Dette inkluderer blant annet oppgradering av én romkategori for Platinum Elite. Dette er absolutt en positiv endring som kanskje noen av våre lesere kan dra nytte av?
Nye fordeler for Spire Elite
Det er liten tvil om at IHG Rewards er et «omdiskuert» lojalitetsprogram hvor meningene er mange. Programmet inkluderer en mengde hoteller verden rundt og nettopp denne store tilstedeværelsen har vært en av de positive tingene som blir trukket frem. På den negative siden er det et av yderst få programmer som egentlig ikke tilbyr sine aller beste kunder noen spesielt gode fordeler. Man har kunnet inneha høyeste status «Platinum Elite» uten å få noen av fordelene som «alle andre» hotellkjeder tilbyr, herunder tilgang til lounge, sen utsjekk, oppgradering til suite, gratis frokost osv. Om noen trodde at dette ville endre seg med introduksjonen av Spire Elite tar de feil. Selv om nivået blir lansert med pomp og prakt er det få nye fordeler å spore, til tross for at kravet for å oppnå høyeste nivå har blitt økt.
Nye fordeler (fra tidligere toppnivå Platinum Elite) inkluderer 100% poengbonus på overnattinger (Platinum har 50%), samt valget mellom å gi bort et Platinum Elite medlemskap eller motta 25.000 IHG-poeng når du når nivået. Det er dessverre det.. For den uinnvidde kan vi jo nevne at 25.000 poeng holder til én overnatting på feks. et Holiday Inn Express, så at IHG mener at personer som bor 75 netter pr. år på deres hoteller vil føle seg svært verdsatt med denne gaven er utenfor vår forståelse. Samtidig er jo en 100% poengbonus relativt generøst, men IHG lar ikke kundene sine ta ut disse bonusovernattingene på blant annet suiter, så man kan jo lure på om de som reiser såpass mye ønsker å ta ut enda flere overnattinger på standardrom på «fritiden».
Redusert poenggyldighet
Tidligere har ikke poeng hos IHG Rewards hatt noen utløpsdato. Dette har vært veldig positivt for de som kanskje ikke reiser veldig ofte og som bruker flere år på å spare opp poeng til å ta ut en eller flere bonusovernattinger. Med endringene i programmet introduseres det nå et krav om aktivitet på kontoen ila. de siste 12 måneder, ellers mister du alle opptjente poeng. Det betyr at om man sover litt i timen og har et år uten aktivitet på kontoen, er poengene dine tapt. Det er ganske drastisk og kjedelig endring etter vår mening.
Endringer også for Royal Ambassador?
Som en slags «tilleggsstatus» til IHG Rewards (som gjelder alle hotellkjedene i gruppen) finner man InterContinental Ambassador og Royal Ambassador, som i utgangspunktet kun gir deg fordeler om du bor på InterContinental-hoteller. Ambassador er en status man kjøper (pr. tiden koster denne $200 første år, deretter $150 pr. år for fornyelse). Som Ambassador får du enkelte fordeler når du bor på InterContinental, herunder en gratis helgeovernatting pr. år, oppgradert rom etc.
Royal Ambassador er et nivå som kun tilbys pr. invitasjon. Kravene for å få invitasjonen i posten var lenge «hemmelige», men ble offentliggjort forrige sommer. Kravene har økt de siste årene og de «gamle» kravene (før kravene ble publisert) for å komme i betraktning var på 50 kvalifiserende overnattinger i året, på minst 3 forskjellige InterContinental, mens du hadde vanlig Ambassador-status.
Kravet til overnattinger var altså det samme som toppnivået Platinum Elite. Kravene for å bli Royal Ambassador ble forrige sommer økt til 60 kvalifiserende overnattinger i året, hvorav 20 av disse måtte være på IC-hoteller, samt at du må ha bodd på minst 3 forskjellige IC i løpet av perioden. I følge Gary Leff sin blogg ser det nå ut til at kravet skjerpes ytterligere med innføringen av Spire Elite. Nytt krav skal være 75 kvalifiserende overnattinger og minst 30 av disse på IC-hoteller. Man må med andre ord bo mye på IHG hoteller og mye på InterContinental om man skal kunne smykke seg med toppstatusen Royal Ambassador.
Konklusjon?
Endringene i IHG Rewards er ikke så omfattende som hos enkelte andre. De gjør noen justeringer utover det vi har nevnt i denne artikkelen, men introduksjonen av nytt elitenivå og innføringen av poengutløp er kanskje de viktigste. Samtidig vil redusert krav for Gold Elite og Platinum Elite være en ok nyhet for mange. Utover dette er ikke egentlig endringene spesielt drastiske. At IHG Rewards fortsetter med et toppnivå som gir såpass begrensede fordeler er litt uforståelig for oss. Etter vår mening finnes det andre hotellprogrammer som gir deg mye bedre lojalitetvaluta for pengene om du tilbringer såpass mange netter på hotell i løpet av året! Med innføringen av nye «Spire Elite» hadde kanskje mange forventet mer enn det som ble presentert.
Hva er din mening? Diskuter på vårt forum!
(Alle bilder er Copyright IHG.com)
Legg igjen en kommentar