Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Østerrike innfører en ny flyskatt som blant annet skal gjøre det mindre attraktivt å fly korte distanser hvor tog er et alternativ. Samtidig innføres det også en minstepris på flybilletter.
Regjeringen i Østerrike har varslet nye tiltak ovenfor lavpris flyselskapet som selger superbillige flybilletter. Fra nå av vil det ikke lenger være lov å selge flybilletter til en lavere pris enn €40 euro (ca. 420 kroner). I tillegg endres også avgiftssystemet på flyreiser.
Prisnivået på de billigste flybillettene i Østerrike har perioder vært så lavt at det ikke engang dekker skatter og avgifter. Dette har gjort det svært vanskelig for de tradisjonelle nettverksselskapene, i konkurranse mot selskap som Ryanair og Easyjet. De nye avgiftene og reguleringene kan derfor være en gavepakke for det nasjonale flyselskapet Austrian Airlines, som er hardt rammet av koronakrisen.
Høyere avgifter på korte ruter
Østerrike har innført en generell flyskatt på €12 euro som tilkommer uavhengig av hvor lang ruten er. Unntaket er ruter på under 350 kilometer, hvor avgiften er hele €30 euro. I motsetning til andre land som har innført flyskatter vil det i Østerrike være de kortere rutene som skattlegges hardest. Bakgrunnen for denne avgiftsmodellen er at man ønsker å oppmuntre til å velge tog fremfor fly.
Avgiftene har tidligere vært €3,5 euro per passasjer for kort flyvninger, €7,5 euro for mellomlange ruter og €17,5 euro for langdistanseflygninger.
Tror du disse avgiftene vil påvirke reisevanene våre og få oss til å oftere velge tog fremfor fly? Ta del i diskusjonen på forumet vårt!
Denne artikkelen ble først publisert av Peter Krogh Frausing for InsideFlyer.dk.
Forsidefoto: Anna Zvereva from Tallinn, Estonia – Laudamotion, OE-LON, Airbus A320-214, CC BY-SA 2.0, Link
Legg igjen en kommentar