Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Qatar Airways er kjent for å tilby en av verdens beste business class-billetter med sitt Qsuites-produkt. Selskapet dukker også stadig opp når vi presenterer reisedeals i business class med svært konkurransedyktige priser. Nå ser det imidlertid ut til at vi må klare oss uten deler av business class-opplevelsen om vi velger de billigste billettypene.
Flyselskapene har i flere år allerede segmentert økonomiklassebilletter i ulike prisklasser. Velger du den billigste billettypen får du være med flyet, men det er stort sett alt du får. Bagasje, fleksibilitet og setevalg er tilleggsprodukter. De billigste billettene gir ofte også bare en symbolsk opptjening av bonuspoeng. De siste årene har vi også sett at noen flyselskaper har begynt å stykke opp business class-produktene sine. Qatar Airways annonserte i går at de ville «forenkle prisstrukturen og tilby valgmuligheter og fleksibilitet». Dessverre vet vi av erfaring at dårlige nyheter ofte kommer forkledd som «forbedringer».
Lounge? Da må du betale ekstra
Qatar Airways’ nye prisstruktur innebærer totalt seks prisklasser, tre for economy class og tre for business class. I forhold til en del andre flyselskaper er ikke betingelsene bare urimelige for de billigste business class-billettene. Du får fortsatt 40 kg innsjekket bagasje, du får full refusjon i form av en voucher og kan kansellere billetten mot et ikke helt urimelig gebyr. Du får flere bonuspoeng jo dyrere billett du velger, men dette er på ingen måte unikt for Qatar Airways
Det er imidlertid to elementer som gjør oss skeptiske her. For de billigste billettypene er ikke setevalg lenger inkludert i prisen. Det som kanskje er enda verre er at lounge ikke lenger er inkludert heller. Når man flyr business class med Qatar Airways er et besøk i Al Mourjan Business Lounge i Doha en sentral del av opplevelsen. Ikke engang toppstatus i Qatar Airways’ eget bonusprogram gir deg tilgang her, det er kun business class eller bedre som gjelder. Har du status i oneworld kan du selvsagt bruke de «vanlige» loungene, men de er ikke nærheten av å holde samme nivå som Al Mourjan. Prisforskjellen fra Classic til Comfort kommer i dette eksempelet på over $200 USD hver vei. På ingen måte en ubetydelig forskjell.
- Anmeldelse: Qatar Airways Al Mourjan Business Lounge
- Anmeldelse: Qatar Airways Al Safwa First Class Lounge
- Anmeldelse: Qatar Airways Business Class Boeing 787
- Anmeldelse: Qatar Airways Qsuites Boeing 777
Hadde det enda vært slik at man nå hadde muligheten til å få enda billigere billetter ved å forsake noen av fordelene som vanligvis følger med en business class-billett hadde denne endringen kanskje vært lettere å svelge. Så langt vi kan se, ser det imidlertid ut som vi nå må betale det samme som før, men for et vesentlig dårligere produkt.
Sparer seg til fant
Det er vanskelig å si hva denne endringen vil ha å si for Qatar Airways sin konkurranseevne. Det er imidlertid nærliggende å tro at Qatar Airways her følger erkekonkurrenten Emirates sitt eksempel, som også introduserte business class-billetter uten loungetilgang og fritt setevalg inkludert i fjor.
Jeg skal ikke bastant påstå at jeg vil slutte å fly Qatar Airways, men må innrømme at selskapets rimelige business class-billetter fremstår langt mindre attraktive nå. Qsuites er fortsatt helt i toppen når det gjelder business class-produkter, men flere selskaper har kommet etter med tilsvarende produkter og Qsuites er dermed ikke lenger like unikt som det var da det ble lansert.
Hva synes du om denne forbedringen? Si din mening og ta del i diskusjonen i forumet vårt.
Forsidefoto: Martin Damm Laupstad. Øvrige foto: Qatar Airways
Legg igjen en kommentar