Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Koronakrisen påvirker kapasitetsbehovet og flåteplanleggingen for flyselskaper verden over. Som et resultat av sviktende etterspørsel har mange flyselskap satt de største flyene sine på bakken. Nå melder Air France at de setter hele Airbus A380-flåten på bakken for godt.
Med utsikter til redusert etterspørsel i mange år framover har Air France bestemt seg for å sette superjumboen Airbus A380 på bakken for godt. Det er ingen hemmelighet at selskapet lenge har hatt lyst til å kvitte seg med flytypen. Flytypen er dyr i drift og interiøret i Air France’ Airbus A380-flåte er utdatert, og en oppgradering ville vært en kostbar affære for selskapet. Utfasingen av flytypen begynte så smått allerede i fjor høst. Fullstendig avvikling skulle imidlertid ikke skje før i 2022 og det er utvilsomt koronakrisen som er årsaken til at flyene ikke kommer i lufta igjen.
- Les også: Test av Air France Airbus A380 Business Class
- Les også: Qantas oppgraderer hele Airbus A380-flåten
Fem av Air France’ ni Airbus A380-fly eies av selskapet selv, mens fire er leaset. Nedskrivingen av flyene har en estimert verdi på 500 millioner euro og vil bli bokført i andre kvartal 2020 som en langsiktig kostnad. Selskapets fremtidige langdistanseflåte vil i hovedsak bestå av Airbus A350, Boeing 787 og Boeing 777.
Usikker fremtid for store fly
Det ser ut til å være en enighet i luftfarten om at det vil gå flere år før vi ser trafikktall på nivå med det vi hadde før COVID-19-pandemien rammet verden. Flere flyselskaper har satt hele eller deler av Boeing 747- og Airbus A380-flåten på bakken. Selv Emirates, som er Airbus A380-programmet desidert største kunde, har innsett at behovet for disse flyene aldri vil bli det samme som før.
Utviklingen vi ser nå er uunngåelig. Med pressede marginer og lavere etterspørsel gir det absolutt mening å kvitte seg de største og mest kostnadstunge flyene. Mer effektive flytyper er også definitivt et gode for miljøet. Passasjerer og flyentusiaster vil nok likevel komme til å savne de ikoniske flytypene, men det er heldigvis ikke over enda.
Foto: Air France
Legg igjen en kommentar