Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Den svenske regjeringen har i lengre tid forhandlet med de amerikanske myndighetene om å innføre «pre-clearance» for reisende til USA. I praksis betyr det at de kan få gjennomført immigrasjonen til USA allerede før avreisen fra Stockholm. Nå ser det ut til at de to partene har kommet frem til en avtale. Men er det rent faktisk en fordel for de reisende?
Regjeringen.se skriver at de to partene «i prinsippet har kommet til enighet om en avtale»
Å gjøre innreisekontrollen til USA allerede i Sverige forenkler det for de reisende. Nå skal vi sørge for at det skjer på en god og rettsikker måte, sier inrikesminister Anders Ygeman ifølge Regjeringen.se.
Flere direkteruter til USA sammen med amerikansk innreisekontroll gjør Arlanda til den viktigste flyplassen i Nord-Europa. Et sterkt Arlanda betyr mye for Stockholms og Sveriges næringslivsutvikling og for jobbveksten, sier närings- og innovationsminister Mikael Damberg.
Disse uttalelser fra de to ministrene er kanskje i overkant positive. I hvert fall har SAS tidligere uttalt at de ikke entydig er tilhengere av «pre-clearance». Det kommer vi inn på senere i denne artikkelen.
Den svenske regjeringen har gjennom det siste året forhandlet med USA om en bilateral avtale om å innføre amerikansk innreisekontroll allerede i Stockholm. I praksis innebærer det at pass-, grense- og tollkontroll vil foregå allerede før avgang til USA, mot først etter ankomst i USA som i dag.
Den svenske regjeringen har nå bedt sine embedsmenn finne ut hvordan denne løsningen kan implementeres i forhold til svensk lovgivning. Det innebærer bl.a. retningslinjer for hvilke fullmakter de amerikanske myndighetenes folk på Arlanda kan ha.
Kun to flyplasser i Europa har det
I dag er det kun flyplassene i Shannon og Dublin som kan tilby «pre-clearance» i Europa. Men nå ser det altså ut til at også den svenske hovedstadens flyplass snart kommer på listen.
Slik vil det foregå
I praksis vil det foregå på følgende vis:
- Sjekk inn som normalt
- Gå gjennom sikkerhetskontrollen som normalt
- Gå til den amerikanske innreisekontrollen på Arlanda
- Her fyller du ut papirer med spørsmål om du har noe å fortolle eller deklarere
- Etter dette kontrolleres du av en amerikansk kontrollant akkurat slik som når du i dag ankommer USA. Her viser du pass, boardingkort og må – via et bilde – identifisere din bagasje som du har sjekket inn
- Gå deretter gjennom innreisekontrollens egen sikkerhetskontroll
- Etter dette kontrollerer en kontrollant om din ESTA er korrekt
- Du er nå klar til å gå til gaten
Er det mye enklere?
Umiddelbart høres det ikke enklere enn å ruke de automatene som er satt opp for ESTA-reisende i USA. Og vår umiddelbare vurdering er at man i stedet skal møte opp på flyplassen enda tidligere enn normalt.
Dessuten kan det bety at det er slutt med korte forbindelser hvis man har tilslutningsfly. Tidligere har man, f.eks. med SAS, kunnet ankomme helt ned til 40 minutter før flyet til USA går fra Stockholm. Dette tviler vi på blir mulig med «pre-clearance».
SAS har også tidligere uttalt at de langt fra er tilhengere av «pre-clearance» fra skandinaviske flyplasser. I en pressemelding som SAS utsendte i februar 2015, skrev de bl.a. at de fryktet at passasjerene skulle bruke for lang tid på forbindelsene, og at de i de verste tilfellene kunne bli nødt til å reise dagen før en avgang til USA.
Den gang gikk SAS i bresjen for at de skandinaviske myndighetene heller forhandlet med USA om å bli opptatt i «Global Entry»-programmet så man i stedet fikk en langt mer smidig immigrasjon i USA. I dag er det allerede mulig for nederlendere og tyskere å benytte seg av «Global Entry»-programmet.
Ifølge SAS’ pressemelding fra i fjor var SAS helt klart en tilhenger få å knytte seg opp til «Global Entry» fremfor «pre-clearance». Sistnevnte innebærer bl.a. at det skal være et stort antall amerikanske tjenestefolk utstasjonert. En utgift som de amerikanske myndighetene ikke dekker og som derfor i siste instans kan bli nok en en utgift for flyselskapene – i tillegg til at flypassasjerene får dårligere muligheter for korte tilslutninger.
Man kan naturligvis argumentere for at det kan bli enklere å nå forbindelsesfly i USA når man ikke skal stå i kø i immigrasjonen, og dermed kan bruke kortere tid på amerikanske flyplasser. Det vil i praksis også bety at det er Skandinaviske flyselskaper som må bære byrden økonomisk, tilby dårligere og lengre forbindelser i Stockholm, mens amerikanske flyselskaper som skal fly passasjerene videre i USA får en konkurransefordel på den bekostning.
Verken Københavns Lufthavn eller Oslo Lufthavn har per nå ingen planer om å innføre «pre-clearance» til USA.
Legg igjen en kommentar