Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
For en stund siden kunngjorde Air France at de i løpet av år ville fase ut hele Airbus A380-flåten. Forrige uke pensjonerte selskapet den første av sine syv gjenværende superjumboer.
Air France bekreftet i sommer at de ville kvitte seg med sine gjenværende Airbus A380-fly innen 2022. Selskapet har ikke greid å utnytte den enorme kapasiteten flytypen gir og det har blitt stadig vanskeligere å holde A380-rutene lønnsomme. Både vedlikeholdskostnader og operasjonelle kostnader er i tillegg langt høyere enn for andre flytyper. I forhold til fly som Boeing 787 og Airbus A350 bruker superjumboen inntil 25% mer drivstoff per sete. Air France ønsker også å forenkle flåtesammensetningen for å kutte kostnader. Det hadde også vært nødvendig å oppdatere interiøret om bord dersom selskapet skulle beholde flyene.
Les mer: Test av Air France business class i Airbus A380
Air France eier fem av flyene selv, mens to er leaset. Det var et av disse to flyene, nærmere bestemt F-HPJB, som i helgen ble fløyet tilbake til leasingselskapet på Malta. Dette flyet har hovedsakelig betjent selskapets ruter til Johannesburg og Los Angeles.
Ikke alene om å kvitte seg med A380
Air France skal fase ut alle sine Airbus A380-fly senest innen 2022 og det franske flyselskapet er ikke alene om å ville kvitte seg med flyene. Singapore Airlines, Lufthansa og Qatar Airways er noen av flyselskapene som vil kvitte seg med A380. Airbus annonserte tidligere i år at de ville legge ned produksjon og selv Emirates, som er Airbus’ desidert største kunde på denne flytypen, har kansellert nesten 40 fly fra bestillingen sin. De har i stedet valgt å satse på Airbus A350. Emirates mottar sin siste A380 i 2021 og da er det definitivt slutt.
Bruktmarkedet for denne flytypen er heller ikke noe å snakke om og flyene som nå fases ut går derfor en usikker framtid i møte. Vi kommer definitivt til å savne A380, men flytypen er heldigvis fortsatt i bruk blant mange flyselskaper. Flere flyselskaper, blant annet Singapore Airlines og Qantas, har til og med oppgradert produktet om bord for å gi flytypen lengre levetid.
Har du enda ikke prøvd å fly på øvre dekk, er det mange flyselskap som tilbyr denne opplevelsen også i økonomiklasse.
Basert på en artikkkel av Christian for InsideFlyer.nl.
Forsidefoto: Air France
Legg igjen en kommentar