Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Jeg hadde totalt seks flyvninger i American Airlines First Class på denne turen, PHL-MCO-SAN-LAX-MCO-JFK. Alle flyvningene var ganske like og i denne delen får du en oppsummering og noen nyttige «travel hacks».
Med et par tidligere flyvninger med American Airlines First Class bak meg, hvor serveringen besto av et glass vin og en tørr kjeks, var forventningen skrudd til bunns i forkant av turen. Jeg skulle imidlertid bli positivt overrasket.
Booking
Segmentene PHL-MCO og MCO-JFK var en del av den opprinnelige British Airways-bookingen. De fire ekstra milage run-segmentene, MCO-LAX-SAN-LAX-MCO ble imidlertid booket på aa.com. Uten et amerikansk kredittkort får man dessverre ikke velge blant alle tilgjengelige ruter. Min foretrukne rute, MCO-LAX-SAN-LAX-MCO, fikk jeg dessverre ikke valgt. I det minste slapp jeg å fly med noen av de gamle US Airways-flyene for å tjene mine 360 BA Tier points.
Fra og med 10. januar kan man forhåndsbestille mat på American Airlines First Class, noe som godt med på flyvningen fra MCO til LAX.
På flyplassen
Amerikanske flyplasser er beryktet for lange køer, både i immigrasjon og sikkerhetssjekk. Som nevnt i forumet kan du langt på vei unngå disse ubehagelighetene ved å skaffe deg TSAPre-status (og Global Entry hvis du kan).
Uten innsjekket bagasje kunne jeg gå rett til sikkerhetskontrollen hvor min TSAPre-status nok en gang kunne trylle meg raskt gjennom. Uten tilgang til American Airlines Admirals Lounge hadde jeg lagt opp til minst mulig tid på flyplassen. Transfertiden i Los Angeles til og fra American Eagle-flyvningen til San Diego var på snaue 40 minutter og inkluderte busstransport til American Eagle-terminalen. Busstransporten til og fra terminal 4 var imidlertid velorganisert og effektiv, og jeg rakk flyvningene mine uten problemer.
Boarding
Som vanlig gikk ombordstigningen etter soner fra 1 til 9. Dette fungerer utmerket og er en av de få områdene hvor europeiske flyselskaper har noe å lære av amerikanerne.
I lufta
American Airlines har 2+2 setekonfigurasjon i First Class mot 3+3-konfigurasjon i økonomiklasse. Setet er ganske behagelig, men kan ikke lenes tilbake i noen særlig grad, noe som ble en utfordring på nattflyvingen fra Los Angeles til Orlando.
Underholdningssystemet om bord krever at du på forhånd har lastet ned American Airlines sin app. Med den kan du se TV-serier og filmer på medbrakt nettbrett eller telefon, noe som fungerte utmerket. Litt overraskende var det at ikke alle flyene var utstyrt med USB- eller strømkontakter. Airbus A321-maskinen jeg flydde med fra LAX til MCO hadde ingen av delene.
Et av turens høydepunkter var turen fra Los Angeles til San Diego med Embraer 175, en fantastisk naturskjønn flytur med en spektakulær landing i San Diego. Sørg for å ha vindussete på venstre side på tur til og på høyre side på tur fra San Diego.
Maten
Maten på de lengre flyturene var overraskende god. Det var godt utvalg om du forhåndsbestilte og du kunne også velge mellom to retter om bord.
Service
Servicen om bord hvor langt bedre enn mange bloggposter hadde fått meg til å frykte. Kabinpersonalet var hyggelige og oppmerksom, og var rause med påfyll for tørste reisende.
Etter ankomst i Orlando hadde jeg i utgangspunktet ti timer å slå i hjel før neste flight, men jeg bestemte meg for at jeg heller ville ha noen timer på Manhattan og litt ekstra tid i Concorde Room. Ikke noe problem, en hyggelig American Airlines-ansatt booket meg om til første tilgjengelige flight til JFK, uten ekstra kostnad.
Konklusjon
Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor en First Class-billett hos et amerikansk flyselskap ikke gir tilgang til deres First Class-lounger. Utover det ble jeg positivt overrasket over American Airlines sitt First Class-produkt
Foto: Bernd Moeske
Naviger i artikkelserien «Tier points run til USA» | |
---|---|
< Del 6: American Airlines Admirals Club | Del 8: Concorde Room New York JFK > |
Legg igjen en kommentar