Ærlighet varer lengst...

Tråd i 'Bonushjelp' startet av rugan, 23. juni 2021.

  1. rugan

    rugan Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    28
    Helt hypotetisk, spør for en venn, og hvis om atte dersom atte...

    Du booker to netter på et sentralt hotell i en norsk by for en ikke helt beskjeden sum bonuspoeng. Du får en feilmelding underveis i bookingprosessen, og prøver på nytt.

    Så oppdager du at du er trukket dobbelt for oppholdet, og varsler bonusprogrammets kundeservice.

    Etter hvert sjekker du tilfeldigvis fremtidige bookinger, og ser at det ligger to identiske bookinger der. Du avbestiller den ene, og varsler kundeservice om at det løste seg, beklager bryderiet, det var sikkert min feil. Poengene godskrives konto umiddelbart.

    Dagen etter får du svar fra kundeservice, som gladelig kan bekrefte at de har tilbakeført poengsummen som var feilaktig trukket. Vipps sitter du med en booking på to netter på et sentralt hotell i en norsk by som koster deg... nada.

    Sier man fra? Har dette noen som helst økonomisk konsekvens for hotellet eller kjeden? Man kan jo spekulere i om jeg heller ville brukt cold hard norske kroner om jeg ikke brukte bonuspoeng, men la oss si det sånn: jeg har mange bonuspoeng (altså, vennen min har). Er det sånn at bonusprogrammet/kjeden må betale hotellet når kunder bruker bonuspoeng? Eller kan vedkommende seile videre mot lifetime status med god samvittighet?
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,222
    Likes mottatt:
    17,316
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring så langt i livet er at ærlighet varer lengst.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,696
    Likes mottatt:
    32,607
    Bonuspoeng:
    293
    Det kjedelig med å være ærlig er at du har ikke noe igjen for det. Jeg tror f.eks ikke bonuspoengutsteder vil ringe deg å takke deg for at du er så ærlig og gi deg en blomst eller noe. Men, som du er inne på, du har liten gevinst i å gjøre deg til kjeltring når vennen din allerede har en haug med poeng.

    På den annen side, nettopp fordi du spør, så kjenner du nok på om du vil ha dårlig samvittighet for det.

    Du kan jo tenke at det gir deg god karma, om du tror på noe sånt, og velge å varsle.

    Eller så kan du og tenke at om du varsler, så er du en av oss mange som gjør at Norge er et ganske godt land å leve i. Harald Eia hadde en programserie her for litt siden hvor han gikk gjennom hvorfor Norge gjør det så bra på levekårsundersøkelser. Det var ganske interessant å følge, og en av hovedargumentene (som også blir brukt som argumentasjon for at Pandemien har vært relativt begrenset i Norge) er det at vi har så høy tillit til hverandre.

    Det at vi har høy tillit kommer naturlig nok av at de fleste av oss er ærlige.

    Som @jgroneng sier, ærlighet varer lengst :).
     
    Last edited: 24. juni 2021
  4. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,379
    Likes mottatt:
    1,294
    Bonuspoeng:
    113
    Du får nok plenty svar på det moralske rundt problemstillingen, så jeg holder meg til dette spørsmålet.
    Ja, hotellet blir kompensert av kjeden, men tidligere poster her på forumet tilsier at beløpet er en brøkdel av en ordinær booking. Det er nok ment å dekke kostnader.
     
    rugan liker dette
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    rugan liker dette
  6. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har et annet case i samme kategori (Ærlighet varer lengst).
    I en del hotel medlemsnivåer er en garantert oppgradering et nivå. Dette gjør at en ved å bestille det "rette rommet" kan være sikker på å bli oppgradert fra f.eks. et standard hotelrom til 3 roms leilighet. Altså, kapasiteten øker fra 2 gjester til 5-6 gjester.
    Det føles veldig feil å ta med seg flere gjester enn en har bestilt for. På den annen side er det god plass til flere gjester........
    Noe mer slitasje på rommet blir det, men det kan ikke utgjøre den store forskjellen for et stort hotel.
    Det legges til grunn at frokost ikke er inkludert....
     
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,985
    Likes mottatt:
    8,376
    Bonuspoeng:
    183
    Hva var dine erfaringer når du var uærlig? Mener du at trådstarter er uærlig om han ikke sier ifra? På hvilken måte?
    Er det noen som har eksempler på at feks hoteller har gjort det motsatte? Er bonusnetter uansett vanligvis tomme rom?
    Har trådstarter kanskje fått kompensasjon for å bidra til å finne en feil?
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,696
    Likes mottatt:
    32,607
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nå en gang slik (heldigvis) at det ikke er forbud mot å få besøk på rommet. Om besøket blir så hyggelig at de sover over på sofaen el.l. så er vel det neppe noe problem. Kan ikke se at det er noe problem i forhold til ærliget. Det er vel heller slik at hotellet rent formelt skal ha oversikt over boende av hensyn til om det oppstår brann, jordskjelv, fly som kræsjer i hotellet og den slags.

    Jeg formoder at det maks er reid opp 2 senger (hovedsoverom og evt gjesterom), så om dere skal være mer enn 3 blir det jo neppe særlig komfortabelt å sove for resten?
     
    eventyrer liker dette
  9. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar og godt poeng at det ikke er forbud mot besøk på rommet.

    Det finnes sikkert utallige eksempler på dette, men på Norefjell ski og spa finnes det 2 typer hotellrom. Et standard dobbeltrom, med plass til 2 personer og Suite med oppredd seng til 4 person fordelt på 2 soverom. Alle sengene har alltid vært oppredd når jeg har bodd der uavhengig av hva jeg har bestilt og hvor mange personer en har bestilt til.
    Jeg har alltid fått tildelt Suite uavhengig av hva jeg har bestilt. Eventuelt Suite + Connection rom til dobbeltrom når jeg har bestilt Suite i utgangspunktet og spurt om oppgradering til ekstra soverom.
     
  10. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Litt forskjellig frå hotellkjeda til hotellkjeda.
    f.eks Nordic Choice der kvart hotell er sitt eige AS, betalar hovudkontoret ein pitteliten sum til hotellet. f.eks bonusovernatting på 10 000 gir ca 474,- til hotellet.

    Scandic sine eigen "driftshotell" får ingen kompensasjon frå hovudkontoret, men franchise-hotell får sikkert ein liten sum, men er litt usikker her.
     
    rugan and freddyen like this.

Del denne siden