Beste strand/sommerferiested i Europa?

Tråd i 'Reisemål' startet av OttoL, 29. sept 2018.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Pleier alltid å se litt på reiser til varmere strøk når høsten starter, og denne høsten er intet unntak. Er det noen som har noen tips til strender/steder i Europa? Er alltid en fordel om det ligger et ok område med restauranter i nær tilknytning til gode strender :)

    Var på Korfu i år, men akkurat på den delen av Korfu hvor vi var befant det seg også en gjeng fra Oslo som mente at de hadde rett på å oppføre seg som om de eide stedet, bare fordi de har dratt dit hver sommer de siste 20 årene. De drar visst alltid første ukene i juli, så en løsning er jo å dra når de gjør det, men en annen løsning er jo å se på andre steder. Kanariøyene akspeteres ikke som svar :)
     
    Franco63 liker dette
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Vi var på (familie)ferie i Kroatia i sommer og var veldig fornøyd med det. Men vi hadde oss også en dagstur til Slovenia og vi vil vurdere å reise dit på Europaferie neste gang. Like fint som i Kroatia, men foreløpig mindre turister og en god del rimeligere var i alle fall våre inntrykk. Men kanskje ikke like godt utvalg i hoteller og resorts, uten at jeg har sjekket det nærmere.
     
    Ursa, OttoL and Crom83 like this.
  3. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Barcelona. Herlig blanding av strand, storby, god mat og nydelig vin.
    Eneste negative er at det er relativt mye folk i sommermånedene.
    Vil også slå et slag for San Sebastian, noe kronglete å komme seg dit men absolutt verdt turen.
     
    Ursa, Earl, OttoL and 2 others like this.
  4. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Kroatia og Malta har vært sikre vinnere for oss. Vi var på Malta 1-2 ggr/år i en årrekke mens min far bodde der. Etter at Malta ble EU-medlem er veiene blitt mye bedre, men hovedøya er også blitt mye mer turistifisert.

    Gozo (Maltas nest største øy) er dermed en meget god løsning, og derfor min anbefaling i Europa.

    Sas har et morgenfly fra ARN til MLA. Det er hensiktsmessig å ankomme litt tidligere på dagen (iallfall før 14-15) om du skal over til Gozo.

    Bra infrastruktur.
    Lite kriminalitet.
    Fremdeles rimelig.
    Alle snakker engelsk.

    Disse punktene gjelder forsåvidt også for Kroatia.

    Vi er på vei til Malta nå.

    /koffert.
     
    Baldrick, Ursa, NoLimit and 2 others like this.
  5. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Kroatia er OK, men mye steinstrender. Hørt ekstremt mye bra om Slovenia, som antagelig også er relativt urørt. De som har vært der har ravet vamvittig om hvor kult det er. Vet ikke hvor lenge det er varmt der, bare.

    Jeg har generelt lite til overs for typiske sydensteder, men Parga i Hellas var veldig trivelig. Riktignok noen år siden sist jeg var der.

    Albania skal vel også være bra?
     
    Ursa liker dette
  6. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, er Kroatia så rimelig lenger? Synes både Split og Dubrovnik var overraskende dyrt i sommer.
     
  7. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Det spørs jo hva man sammenligner med.

    Med norsk lønningspose er Kroatia fremdeles rimelig.

    ....men krona er jo svak om dagen.
     
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Slår ett slag for Me by Melia på Mallora.
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ofte vært inne på solfaktor og booket til Kemer i Tyrkia for ei uke i Mai eller September med noen venner. Vi reiste rett fra Kristiansand i regi av Apollo, Ving eller Amisol for så billig som 12-1500 Kroner på Viking Apart. Hotellet er ofte fullt med nordmenn som selv reiser ned for å slappe av, men det gjør ikke noe. Du kan ta det helt med ro på dette hotellet, også er ferien over, så du slipper ha masse støyende unger løpende rundt deg i bassengområdet på denne tiden av året. Du har den beste maten du kan tenke deg på restauranter i byen, også kan du leie deg en 125cc scooter og kjøre rundt i landskapet om du ønsker deg en utflukt og det er masse å se i området rundt Kemer :)

     
    Last edited: 29. sept 2018
    Ursa and OttoL like this.
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    God tur til Malta, men du må fortelle meg hva som er så bra med Malta. Var der i 2012 og synes ikke det var noe særlig, men mulig jeg var på feil del av øyen? Bodde på Hilton Malta. Bor du på Gozo eller andre steder nær båten som går til Gozo? DY hadde morgenfly fra CPH på den tiden, så hadde en natt på Hilton CPH før vi dro videre.

    Ellers meget spennende tips her. Keep em coming :)
     
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Figueira da Foz Portugal :)
     
  12. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Sitges, Spania.
     
    Edvard, Ursa, OttoL and 1 other person like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,187
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Sitges er en flott by for alle!
     
    Ursa and FFlyer like this.
  14. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Skal du reise i oktober /November for å få sol og varme, så velger du langt øst i Middelhavet ( Kypros, Tyrkia) Eller langt syd/vest (Malta, Sør Spania) .
    Alt i mellom har generelt veldig usikkert vær med en del regn ☔
     
  15. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Siden trådstarter ber om råd om feriested med strand i Europa, antar jeg det dreier seg om en familieferie, og svarer utifra denne forutsetningen.

    Nasjonen Malta har et forutsigbart klima og flere svært gode strender.

    Nasjonen Malta består i hovedsak av tre klipper i det sydlige middelhavet, der den største også heter Malta, den nest største heter Gozo og den tredje største heter Comino. Man bruker båt (eller helikopter) for å komme seg til Comino og Gozo.

    I minst 50 år har Malteserne diskutert hvorvidt de skal bygge bro fra Malta til Gozo. Malteserne (de som bor på øya Malta) vil bygge. Gozianerne vil ikke. Konsekvensen er at Gozo er litt mindre tilgjengelig og mye mindre turistifisert. Gozo er i dag slik Malta var for 30 år siden.

    Både på Malta og Gozo er infrastrukturen svært bra. Det er ikke som i Hellas at toalettpapiret må i egen søppelkasse ved siden av toalettet. Det er full mobildekning overalt og wifi-nett tilgjengelig de fleste steder.

    Det er ingen kriminalitet som rammer turister, det er restauranter i alle prisklasser og lokalbefolkningen er blide og vennlige.

    Det er offentlige lekeplasser, gode strender, ingen restriksjoner på alkohol, rimelige leiebiler og lett å komme seg rundt.

    Alle snakker engelsk.

    /koffert
     
  16. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    43
    Skal faktisk til Gran Canaria i nov flyr selvfølgelig Sas :) har vært mange steder men aldri der. Gleder meg litt;) men har ikke bestemt hvor på øya vi skal bo enda, noen tips?:D
     
    OttoL liker dette
  17. AV83

    AV83 Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Det er bare å følge med på Charterfeber som sendes i disse dager så får du reisetipsene fra GC på rekke og rad :)
    https://www.viafree.no/programmer/underholdning/charterfeber

    "Det er fem år siden sist vi chartret ruteflyet – nå er det på tide å reise tilbake til sydligere strøk. Bli med Svein, Hilde, Fred Åge og en haug med nye soltørste og festklare mennesker tilbake til Gran Canaria for sitt livs opplevelse og ny sesong av Charterfeber! «GC», «Granca», «Kanariøya»; kjært barn har mange navn – noen reiser hit for første gang, andre er lommekjente og vet hvor den beste biffen blir servert. Pakk shortsen, bikinien og Thousand Island-dressingen og bli med!"
     
    jgroneng liker dette
  18. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Maspalomas? Eg budde der, på H10 Meloneras Palace, ei veke i november 2013. Strøkent og fint, god service.
    LRM_EXPORT_328848973226472_20180930_150344904.jpeg LRM_EXPORT_328848222839910_20180930_150344153.jpeg
     
    Franco63 liker dette
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Nei er bare meg og samboeren enn så lenge. Vi tar alltid en uke der vi ligger rett ut på en strand og leser bøker. Jadda jadda, vi høres ut som om vi er 70 selv om jeg såvidt er passert 30 og hun ikke er 30 enda..

    Skal ikke kjimse av granca! Amadores eller Maspalomas er jo som regel god kok, men har vært der 3 ganger og 2 ganger på Korfu så på tide å finne noe annet.
     
  20. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    43
    Takk ikke langt fra flyplassen?
     

Del denne siden