Siden det er sommer og det er en stund siden siste rapport, tenkte jeg å lage en liten en for denne turen. Familien ferierer for tiden nord for Bordeaux i Frankrike. Undertegnede jobber i Dubai og hopper frem og tilbake mellom Emiratene og Osteland i sommer. I dag er ruten som følger: BOD-LGW - BA2787 euro traveller LGW-LHR - Tåg! LHR-AUG - EY20 First AA award Som dere sikkert skjønner er gleder jeg meg mest til Etihad sin vakre A380 og deres makeløse First Class. Vi kommer dit etter hvert. Først tar vi med oss de andre små gledene på veien. Nydelig soloppgang over det franske landskapet på vei til Bordeaux Flyplass Merignac. Lett skyet og flott sommervær. Selv om jeg helst skulle ha vært på stranden med familien så var ikke dette skuet så ille. Kjørte rett til Avis rental drop off. "Its all good" sa Mr.Le Clerk og dermed var det security og Salon Lounge neste. British Airway bruker den gamle delen av terminalen, bedre kjent som Hall A. Her kan det være trangt om plassen når det er rush-hour men det var ingen kø i dag og i løpet av 2 minutter var jeg gjennom security. Mucho smooth so far. Så var det å finne Salon Lounge som er British Airways contract lounge på BOD. Eller rettere sagt var som jeg straks skulle finne ut. Loungen har nettopp fått en solid upgrade fra det gamle hullet rett etter security. Hardt høyre etter security og opp en heis befinner nå en splitter ny Salon Lounge seg. Her var det bare å flashe Top Bonus gull kortet (statusmatchet fra EK gull) tenkte jeg og ture inn. Men neida! BA har nemlig ikke signert avtale med den nye loungen så der var det ingen access å spore. Så langt er det kun Skyteam som bruker loungen. Man kan derimot betale 32€ for access noe jeg gjorde for å unngå ubehagelig omgang med almuen så tidlig på dagen.
Salon Lounge Bordeaux Airport Dette er i hovedsak en Skyteam lounge med betal access tilgjengelig. 32€ pr person. Fresh looking lounge med enkel servering. Fin utsikt til rullebanen. Ferske baguetter med smør og syltetøy gjør susen. Samme med OJ og kaffe ble dette en helt akseptabel start på dagen. Riktig nok Nespresso og OJ fra boks men jeg er ikke kresen. Dessuten venter en kraftig kulinarisk upgrade utover dagen Utover den enkle serveringen er det heller få fasiliteter. 2 toalett som er akkurat som handicap toan på City Lade i Trondheim. Gratis WIFI men ingen EDB maskin til låns. Etter en liten time i loungen var det på tide å gå til gate. Passkontrollen ligger rett under loungen så det var kort vei dit. To mann i boksen men kun 1 luke åpen. Snitt tid pr person i passkontrollen ca 20 sekunder. Akseptabelt. På tarmac står en Airbus 320 og venter..
BA2787 BOD-LGW A320 G-MIDS sete 20A euro traveller. Jeg liker å fly British Airways. Det er noe solid og forutsigbart som de generelt klarer å levere over hele linja. Ca 75% belegg i dag. Gode seter med grei legroom. Ledig midtsete er alltid kjærkomment. Flytid i dag: ca 75minutter. Fint flyvær og flott utsikt stort sett hele veien. Noe mer skyet da vi nærmet oss London. Kaffe og potetgull (cheddar og onion selvfølgelig) holder magen i sjakk. Hyggelig crew. Men, og her kommer en brannfakkel: Er det ok å være morbidly obese som cabincrew? Og før noen dømmer meg for mitt spørsmål, jeg tenker på sikkerhets aspektet og ikke personen. Assosiasjoner går til the getaway driver Tyrone i filmen "Snatch". Hadde du følt deg trygg med cabincrew som knapt klarer å bevege seg mellom seteradene? Any hoo, servicen var upåklagelig og etter en eventless flygning landet vi på London Gatwick. Tåg neste!
Gatwick er en liten men stor flyplass. Det er en av de travleste single runway flyplassene i europa og Londons nest største etter Heathrow som jeg er på vei til. Gatwick er en av ytterst få som har gangbro over taksebanene. Moro for en flygeek som meg. Easyjet og Virgin Atlantic har base her. Easyjet testes på neste tur på onsdag. Mer om det da. Null kø med ePass og videre rett i kø hos National Rail. Noen forstod ikke helt hva en kø er til undertegnedes store ergrelse men etter 12 minutter fikk man kjøpt billett til LHR. Via London Victoria og Paddington Station. Tåg er tåg. Jeg liker å ta tåg. Det er noe grunnleggende enkelt og tilfredsstillende med tåg. Kjøp billett - gå ombord - tid - fremme. Britene liker tåg. Nordmenn liker også tåg. Usikker på om tåg liker nordmenn. Etihad sin A380 first kabin minner meg om å kjøre tåg. Mer om det senere. Best å komme seg til EY lounge på LHR og få lagt inn en grunnpromille før flighten. LWG - London Victoria. Smertefritt London Victoria - Paddington Station. Smertfritt Paddington Station - LHR terminal 4. Smertefritt. Alt går som smurt så langt. Med proper fast track og generelt lite reisende gikk turen direkte til Etihad First og Business lounge uten merkbar delay. Nå kan gjerne delayen komme...
Og delayen kom. Etihad First/Biz lounge LHR terminal 4. Riktignok var delayen bare 45 minutter men nok til at PIC var ute med beklagelse ved boarding. Loungen på Heathrow er godt utstyrt til å være såpass liten. Spa, dusj, god mat, ala carte, business senter, bar. Den betjener Etihads daglige flygninger til Abu Dhabi. Jeg skal ikke gå i detalj men kun gi mine inntrykk. Benyttet meg av dusjen ved ankomst for å skylle bort eventuelle sykdommer tåg turen hadde smittet meg med. Forfriskende men her har etpar drawbacks. Sparsomt utvalg av produkter og en hårføner som ikke er vendt mot speilet. Hvordan i all verden skal jeg få tunet inn MacGyver sveiser med ryggen mot speilet? Nok om det. Jeg var fortsatt edru og valgte å kle på meg før jeg gikk ut av dusjen. Dette er den mest aksepterte løsningen har jeg blitt fortalt. Buffet neste med særs god kjøtt og pasta greie. Champers, Sav, øl (men serr, kun Heineken og London Pride?!?) og kaffe skyller ned det meste. Åsså oliven da. Masse oliven. Noe det gikk gjetord om tydligvis... Heldigvis var det en svenske som stjal showet med sin ustoppelige trang til å dele erfaringer med gud og hvermann slik at undertegnede kunne fylle i fred. Challenge: Lær en svenske å uttale j-lyden i det engelske ordet JUST. Like håpløst som å lære Shamu å spille fele. Boardings! Upper deck neste
Morsom rapport så langt. BA leverer som "normalt" og det gjør visst de engelske jernbaneselskapene også i dette tilfellet. Så får vi tro Etihad leverer enda bedre enn de andre to, First skal jo være noe for seg selv
EY20 A380 A6-APA ( etihads første A380!) LHR-AUH Sete 2C First (AA award 62500p) Som å kjøre tåg sa mannen. Ja det minner litt om det faktisk. Single isle. Egen kabin. Stille og behagelig. Men gud for et produkt. Alle andre kan bare bøye seg i hatten og gratulere Etihad for førstepris. Men det er noen hickups; - Dusjen er for liten. (Did I just say that?) Emirates vinner her. - Fjernkontrollen er så nære armlenet at man ved uhell ofte pauser/spoler/stopper film/tv - Rimowan får ikke plass. Jeez, serr? - wifi er dyr og treg Men pluss for: - kjapp IFE - privacy - service - det meste egentlig Kjørte innpå Steak and fries med etpar amouse bouche. Snadder. Medium rare biff og pommes på fly er sjelden vare. Kudos! Åsså oliven da. Av en eller annen grunn dukket det opp oliven i øst og vest. Elvis i loungen hadde tydeligvis sendt ildbud. Mucho kudos. Tbc..
Det er dessverre ikke noe unikt. På Lufthansa, United og Thai må man også betale for WiFi i First. Av de selskapene jeg har flyr til vanlig (minus DY) så er SAS det eneste som gir gratis WiFi til premium passasjerer.
Det må du i Luftwaffe F og. Jeg var mildt sagt overrasket over dette. Jeg formoder at årsaken er at de ikke har funnet en enkelt teknisk løsning på det, skjønt en voucher skulle være nada problem å introdusere. Når det er sagt, de gangene jeg har fløyet F, så har jeg aldri savnet internet.
Dette blir jo bare helt feil...betale opptil 100.000 kr for en flybillett, og så må man betale for wi-fi