Selv om vi ikke har status fra Leading Hotels, så fikk vi oppgradert to klasser opp på et fullbooket hotell. Om dette er tilfeldig eller ikke har ingen formening om. Britannia leverer uansett en hotellopplevelse, fem stjerner verdig, få, eller ingen andre hoteller i Norge tilbyr.
Trondheim Hotelldrift Britannia har tapt over hundre millioner kroner på to år ODD REITAN OG MIKAEL FORSELIUS TAR IMOT SLEKTNINGER, VENNER OG FORRETNINGSFORBINDELSER UNDER NYÅPNINGEN AV HOTELLET. FOTO:MARIANN DYBDAHL Luksus lønner seg ikke for Reitan, enn så lenge: – Om vi ikke lykkes, må vi vurdere om vi må bli et firestjernershotell. Sindre Sættem Rykende ferske regnskapstall for 2020 har akkurat kommet fra Britannia Hotel, og de viser at luksus er dyrt – hotellet fikk et underskudd på 50 millioner kroner i kriseåret 2020. – Det er ikke morsomt å legge frem et underskudd på 50 millioner. Det håper jeg aldri at jeg får oppleve igjen i min karriere, men forhåpentligvis slipper jeg å oppleve en pandemi igjen også, sier hotelldirektør Mikael Forselius. Dette kommer etter at Britannia leverte et tap i 2019 på 60 millioner. Reitan har altså tapt over 100 millioner kroner på to år på drømmeprosjektet. Forselius velger likevel å se på det positive de fikk ut av 2020, blant annet at hotellet økte omsetningen til 178,9 millioner kroner. – Vi har hatt fullt trøkk når vi har fått lov til det. Med så mye restriksjoner som det har vært, er en så høy omsetning helt unik, sier han. Økonomisk katastrofe Forselius forteller at de tidlig bestemte seg for å holde alle seks serveringsstedene i drift, så lenge det var lov å servere alkohol. Dette tror han var viktig for at staben kunne levere den kvaliteten gjestene forlanger – men det har kostet. Lønnskostnadene var på nærmere 110 millioner kroner i 2020. – Rent økonomisk har denne strategien vært en katastrofe. Vi kunne gjort som mange andre hoteller, og bare kjørt bed and breakfast, men vi skal levere et femstjerners produkt. Da ble 2020 blodrødt, men vi har vist oss frem slik vi skal. Det kommer vi til å få igjen for i bøtter og spann når det åpner, sier Forselius. For selv om året var blodrødt økonomisk, har det vært flere lyspunkter for hotellet i 2020. Speilsalen fikk sin første Michelin-stjerne, og hotellet har scoret høyt på flere internasjonale rangeringer. Beste juli på 150 år Dagens situasjon viser at det trolig var riktig strategi å holde staben skjerpet, med en omsetning i juli som nesten er på nivå med en fjerdedel av hele fjoråret. – Juli i år er den beste juli måned Britannia har hatt på 150 år. Det er en fantastisk omsetning, på 37 millioner eks. moms. Markedet responderer med en gang det åpnes opp – dette viser potensialet i huset. Forhåndsbookingen ut året er helt eventyrlig, så i andre halvår kommer vi til å tjene penger. Britannia kommer til å bli lønnsom. Forselius forteller at de bevisst ikke har mottatt noe koronastøtte, og sender samtidig et lite sleivspark til konkurrentene i bransjen: – Alle andre hoteller er pyntet med statlige støtteordninger, selv de med milliardærer på eiersiden. Det har vi sagt nei til, selv om vi går i minus. Støtten skal brukes på dem som trenger det for å overleve, det trenger ikke selskapene i Reitankonsernet. Kan bli firestjerners Et nøkkeltall i hotellbransjen er RevPAR– omsetning per ledige rom. Det viser romomsetningen eks. moms og uten frokost, fordelt på antall rom. Britannias RevPAR for juli er på 2 600 kroner, og gjennomsnittlig omsetning per rom ligger på 3 200 kroner. – Vår RevPAR for juli er blant de høyeste i Norden, og jeg tror at det aldri før har vært et hotell i Trondheim som har oppnådd så høye tall. Vi har dobbelt så gode tall som lignende femstjernershoteller i Norden, og sammenlignet med de andre hotellene i Trondheim er vi skyhøyt over. Men Forselius er likevel ikke mettet – prisene skal nemlig enda mer opp. Det forventer han å få til etter hvert som internasjonale gjester kommer tilbake, men det skjer ikke av seg selv. – Vi må klare å bli en mathovedstad, vi må ha flere festivaler, og flere butikker i Midtbyen. Om vi ikke lykkes med dette, må vi vurdere om vi må lette på nivået, og bli et firestjernershotell. Hvis ikke får vi aldri lønnsomhet i det. Må stå på egne ben Hotellet holdt stengt mellom sommeren 2016 og april 2019. Da restaurerte Odd Reitan det 22 000 kvadratmeter store hotellet for 1,2 milliarder kroner. Forselius forteller at de ikke anser underskuddene fra de første driftsårene som tap, men som en investering i hotellets kvalitet. – Vi skal drive Britannia i pluss. Odd Reitan kommer ikke til å få igjen alt han har investert i bygget, men driften må gå i pluss. Betalingen for selve investeringen får Odd igjen når folk kommer til ham på gaten og forteller hvor mye de setter pris på at han har pusset opp denne gamle juvelen. Selv om Britannia er i en solid finansiell situasjon med Reitan i ryggen, er Forselius opptatt av å stå på egne ben: – Det er ikke noe hyggelig å gå til mor og far hele livet og be om penger. Du vil jo klare deg selv etter hvert, selv om mor og far er rike, sier han og ler. Drømmer om 20-tallet Forrige gang en pandemi herjet i Trondheim, var spanskesyken i 1918 – samme år som Britannia gjorde sin største investering noensinne ved å åpne Palmehaven. Den varte til 1922, og så kom det glade 20-tallet. Forselius håper at historien skal gjenta seg for Britannia og verden: – Min drøm er at vi får det glade 20-tallet igjen, som virkelig var storhetstiden for restauranter og barer. Da ble det skapt nye drinker, matretter, danser – hele verden danset og festet. Vi håper at 2022 blir som samme år for hundre år siden, avslutter han forhåpningsfullt.
Så utrolig godt å se at noen har ambisjoner! Det er ikke for mye slikt i hotellbransjen i Norge... Og fin rapport fra hotellet, takk for den !
Knalltur til Britannia i helgen. Booket gjennom virtuoso, og godt fornøyd med det. Fikk en god kontakt gjennom en felles forumist her, takk for det Fikk oppgradering til suite med de tingene det fører med seg, og i tillegg får man bla en $100 voucher for bruk på hotellet.(med enkelte forbehold for bruk) Vi bestilte London cab til ankomsten og doorman tok vel i mot og geleidet oss inn, og sørget for bagasjen opp til rommet. Det ble østers, champagne og litt diverse i brasseriet, før vi hadde en tur i spa. Høydepunktet var speilsalen, og vi fikk også sjekket ut både baren, og vinbaren. Fantastisk frokost i Palmehaven dagen etter. Kommer bilderas av menyen i speilsalen i neste post. Alt i alt terningkast 6
Mye pinsettjobbing der. Ikke så verst for å være spisesalen til et lokalt B&B ute i periferien. Speilsalen går nok mot to stjerner enten i år eller neste år.