Kult at du skal til Argentina!
Jeg bor vanligvis ikke på hotell når jeg er der, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det. Jeg får inntrykk av at du ikke har vært der før og da kan det være en fordel å bo sentralt i forhold til det du vil se.
Som anders 82 skriver kan det fort bli bra kaldt – jeg har selv vært med på alt fra 18-19 grader til minus seks grader (om natta). I tillegg må du ta høyde for at det normalt er svært høy luftfuktighet, som gjør at det oppleves mye kaldere enn hva tilsvarende temperatur gjør i Norge. Fem plussgrader og 95 % luftfuktighet oppleves beinkaldt for mange.
Etter regjeringsskiftet i desember (På tide!) ble den statlige og svært kunstige vekslingskursen opphevet og svartebørsen er derfor ikke lenger en måte å spare inn penger. Når det er sagt viste det seg at vekslingskursen umiddelbart justerte seg til det samme som svartebørsen, så du får like mange pesos som før, men du slipper å veksle svart. Du kan ta ut i minibanker, men det kan hende det er en altfor restriktiv begrensning på hvor mye du kan ta ut per gang. Dette er det lang tradisjon for i Argentina, så det er ikke sikkert dette har blitt fjernet, selv om etter min erfaring var vesentlig høyere nå i april enn hva den har vært på mange år. Slik jeg ser det er det derfor ingen grunn til at du skal anskaffe deg dollar. Noen butikker aksepterer dollar, men ofte til en litt ugunstig kurs. Selv har jeg i mange år tatt med USD fra Norge og vekslet til ARS med venner, men det er tullete nå. Bruk av kredittkort går fint, men legg merke til at noen steder krever et ekstra gebyr for kort (eller gir et avslag for betaling med kontanter).
Det er lenge siden jeg var i Uruguay sist; så lenge siden at mine hotellerfaringer er ubrukelige som veiledning. Siden du skriver ”liten uke” tror jeg det er best å ikke overnatte i Uruguay, men heller ta en dagstur, enten til Colonia eller til Montevideo. Siden begge disse byene har båtservice fra Buenos Aires går det også an å gjøre en trekantreise ut av det, men da må du overnatte for å få noe ut av det. Buenos Aires har uansett nok å gjøre for en uke – det spørs bare om du/dere også vi se noe annet. Båtselskapet Buquebus har en engelsk nettside.
Matmessig er jeg enig i at kjøtt og vin funker nesten overalt, men du kan fort ende opp med å betale overpris i turistområdene, aller mest i Puerto Madero, hvor man ofte betaler mest for å si at du har vært der. Det finnes selvfølgelig mange lokale Parilla’er (grillrestauranter), men de er ikke alltid like lett å finne for en turist. Jeg har alltid spist godt på Parrilla Peña (Rodriguez Peña 682), som er vel ansett. Det er en tradisjonell og svært enkel restaurant, men med svært god mat til en rimelig penge. Legg også merke til at det tradisjonelle argentinske feholdet med gressende kyr er på vei tilbake og at flere og flere bønder benytter seg av forsystemer (feedlots). Dette endrer kvaliteten i kjøttet – ikke alle vi si til det verre, men de fleste i Argentina vil nok mene at dette er en trist utvikling, både smaksmessig og tradisjonsmessig.
Argentinere er også glad i forskjellige typer sandwich (Argentinere er litt løse med definisjoner). En vanlig variant kalles lomito (betyr liten biff) og er et tynt kjøttstykke i et skikkelig brød med diverse tilbehør a la hamburgere. Jeg anbefaler å prøve dette, ikke minst fordi det er noe spesifikt argentinsk. Siden kvaliteten på kjøttet er jevnt over god blir dette nesten alltid bra.
Forøvrig har den enorme mengden italienske innvandrere gjennom årene gjort at det også er mye god italiensk mat i Argentina. En del steder tilbereder dessuten pizza på grillen (pizza a la parilla), som funker som bare rakker’n.
Fotballmessig er det litt verre. Ligaen blir ferdig i slutten av mai og landslaget har ikke kvalifiseringskamper. Det eneste måtte være om lag fra Buenos Aires kvalifiserer seg til finalen i Copa Libertadores (tilsv. Champions League, men rimeligvis med lavere kvalitet). Da vil det være kamp enten 20. juli eller 27. juli. Da vil selvfølgelig billettene også være mye dyrere, men opplevelsen desto større...
For å komme deg rundt i Buenos Aires er drosje det enkleste. Uber etablerte seg for en måned eller to siden, men myndighetene stengte den muligheten i forrige uke, i påvente av en utredning. Gitt argentinsk byråkrati tviler jeg på at dette er på stell innen du er der, men kanskje den nye regjeringen klarer å presse frem en raskere avgjørelse?
Spør gjerne om det er noe mer du lurer på, så kan jeg forsøke å hjelpe.
Vis alt...