Champagnegaloppen på førsteklasse med Cathay Pacific (pluss en bonus, eller kanskje to…)

Tråd i 'Reisebrev' startet av GinTonic, 25. april 2016.

  1. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Bakgrunn og teaser
    Her om dagen tittet jeg gjennom noen bilder fra høstens eskapader og tenkte jeg kunne dele noen godbiter på forumet. En liten raritet som det ikke er en overflod av er nemlig Cathay Pacific First Class.

    Opprinnelig skulle jeg hjem fra Kuala Lumpur via London, men da det åpnet seg et ledig bonussete i førsteklasse med CX på strekket HKG-ZRH var det ikke annet å gjøre enn å få ut bookingfinger’n og sette fyr på poengene. Jeg hadde tidligere fått en smakebit på CX F på det alt for korte strekket HKG-TYO, en tur som oppsummeres som smooth-o-rama og som definitivt ga mersmak. Det er ikke en umulighet å booke bonusseter i CX F, men få av de er det. CX er blant annet en av de få som faktisk klarer å selge setene sine i førsteklasse fremfor å gi de bort til bonuskunder, statuskunder osv. I bookingøyeblikket var det kun ett av seks seter i kabinen igjen – snatch.

    For å få kabalen til å gå opp måtte jeg legge til KUL-HKG i CX Business, samt ZRH-LHR-OSL i BA Club Europe. For ease of mind gjorde jeg et hederlig forsøk på slippe LHR ved å booke ZRH-HEL-OSL med Finnair, men slik skulle det altså ikke bli.

    [​IMG]

    Teaser: CX First sete 1K
    [​IMG]

    Videre formidles galoppen i større grad gjennom bilder og i noe mindre grad gjennom tekst :)
     
  2. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Bonus #1:
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å hoppe rett på hovedhistorien, men fant noen bilder fra tilslutningsflighten til Hong Kong som gikk i CX Business. Noe som også er et suverent produkt!

    CX722
    KUL-HKG
    A330-300
    Sete 14A


    Hjemreisen fra Kuala Lumpur startet i Cathays egen lounge tidlig på formiddagen på KUL. Ikke så mye å skrive hjem om annet enn at loungen har en enkel og grei buffet med diverse påsmurt, noen varmretter, noe frukt og seff et kjøleskap med Haagen Dazs-is. Alt i alt et godt hakk over vestlig standard, ganske vanlig for asiatisk standard.

    [​IMG]

    Etter å ha blitt plassert i sete 14A var det på tide å starte galoppen hjemover med et glass Billecart-Salmon. Noe av det som er kulest med å fly business intra-asia er jo at business faktisk er business. Ikke noe blokkert midtsete, "domestic first" eller annet fiksfaks.

    [​IMG]

    Meny ble straks utdelt og bestillingen ble tatt omtrent like fort. Kommer tilbake til utvalget litt senere.

    [​IMG]

    Ikke lenge etter avgang var det utdeling av varmekluter og første runde med drikkeservering. I god Cathay-stil ble alle personlig servert fra brett, ingen tralleri eller trallera. I glasset under har jeg en Cathay Delight som er Cathays signatur mocktail. Beskrives best som en blanding av kiwi, mint og kokosnøtt. Anbefales om du selv skulle ta en tur!

    [​IMG]

    Til forrett ble det servert en lakse terrine med scampi, kylling, krabbe og fennikel. I glasset har jeg fått meg en ingefærøl.

    [​IMG]

    Til hovedrett kunne jeg velge mellom grillet kyllingbryst, stir-fried biff eller en nudelsuppe. Valgte suppen først og fremst fordi Hong Kongere kan sin suppe, og fordi suppe sjeldent kan slå feil i luften. Suppen bestod av nudler, scampi, sopp, bønner og pak choy.

    [​IMG]

    Hoppet over desserten hvor jeg kunne velge mellom iskrem, frukt eller en ostetallerken (noe klok av tidligere skade, samt med visshet om hva jeg hadde i vente, var det liten vits i å overdrive verken boble- eller matinntaket). Ellers god plass og ingen pedalkasse på Cathay biz.

    [​IMG]

    Bildet under er fra en tidligere tur med CX og er fra minikabinen som ligger mellom dør 2 og premium economy på A330. Setet til CX er fortsatt en av mine favoritter når vi snakker business. Som du ser er de svært romslige og er konstruert slik at du slipper å putte føttene inn i en kasse under setet foran når du slår ditt ned. Egentlig ikke så ulik konstruksjon som for eksempel BA First. Det er flere oppbevaringsmuligheter i konsollen til venstre, under bordet og i et lite skap under setet foran. Dessuten har alle setene likt utgangspunkt, du slipper å risikere å sitte som svarteper etter stolleken ved online innsjekk.

    [​IMG]

    - Privat sete med lite innsyn fra naboen
    - God oppbevaring og ingen pedalkasse
    - Valg mellom tre varme hovedretter til lunsj
    - To typer hvitvin og to typer rødvin, en portvin og en champagne. Godt utvalg av diverse soft drinks og sprit, samt Illy kaffe.
    - Imponerende med omtrent full long haul service på en fire timers flight (eneste som manglet var amenity kits og tøfler)

    Alt i alt nok en smooth tur i CX biz. Så vil tiden vise hva neste post bringer :)
     
  3. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Heisann! Null stress :)

    Denne reisen ble booket gjennom US Airways Dividend Miles, det som i dag har blitt til American AAdvantage. Det fine med USDM var at man selv kunne søke opp og finne hvert enkelt segement, for å så ringe til US og få de til å booke en gjennomgående billett til deg (de merkeligste routinger gikk gjennom der i gården). Gitt at de fant de samme setene som deg så klart. Brukte selv BAEC sine sider til å sy sammen denne turen, men jeg lette da opp hvert enkelt segment og booket alt over telefon hos USDM. Har aldri booket gjennom BAEC, så vet dessverre ikke hvordan det fungerer å sette sammen egne routinger der. Dessuten kan CX F til tider være vanskelig å finne, så ikke nøl for lenge om du finner noe;)
     
    Sobril liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,683
    Likes mottatt:
    32,565
    Bonuspoeng:
    293
    En av grunnene til at jeg ga opp BAEC var nettopp dette. Ut fra London kunne man finne masse reisemål på poeng. Men startet du fra Oslo var det game over med en gang omtrent.
    Vi fikk tatt vår ene BA F tur til Phoenix med en bestilling med utgangspunkt i London. Tilslutningsfly fra/til Oslo på separat billett.
    Dette til tross for mange ledige avios muligheter OSL-LHR-OSL.
    Hadde mange runder med BAEC Scan, sogar UK, men de nektet plent for at det var feil i sofyware.
    Så for å si det på @Fnate vis, jeg valgte bort BA.
    Det hører med til historien at checkin i Phoenix syns det var for dumt at vi skulle sjekke inn med bagasje på nytt i London så de sjekket den helt gjennom til Oslo og oppgraderte vår Euro Traveller fra LHR til OSL til Club i samme slengen :).
    Dessuten, jeg digga F loungen i Phoenix, for vi var mutters alene der :)
     
    Insomnia4u, Sobril and Blaa like this.
  5. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Som jeg pleier å si: Det er lov og bruke hue en skjelden gang i blandt.
     
    Sobril, anders82 and RoadKing like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,683
    Likes mottatt:
    32,565
    Bonuspoeng:
    293
    Separate legs er egentlig ikke noe big deal når man skal til USA og ikke reiser på vinteren. Vi fløy over kvelden før, og sov på Sofitel T5, meget behagelig hotell, fikk oppgradering der og :).

    Når vi kom tilbake så hadde vi safet så vi hadde noen timer å slå ihjel på returen, men det er jo ikke noe problem når man har First Terrace og Concorde rommet :).
     
  7. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Artig med tilbakeblikk fra reisearkivet!

    BA har som policy at du skal kunne sjekke gjennom bags på separate bookinger når man har ransfer fra BA til OneWorld-carrier (har funket hver gang for meg)
     
  8. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Alrigt. Men nå skal vi snakke om noe langt hyggeligere enn BA, nemlig Cathay First :)

    Tilslutningsflighten fra Kuala Lumpur var tilbakelagt og vi nærmer oss rapportens høydepunkt. Men først, som en bonus #2, skal vi en tur innom Cathay sine loungefasiliteter på HKG.

    Et lite minus med CX F er at det ikke er noe form for transport til og fra gates på HKG. Jeg har fått golfbil pick-up på gate her før, men det var med Thai F. Litt kjipt at dette ikke er noe Cathay tilbyr da avstanden mellom de ulike pirene og de to F-loungene kan være ganske heftig, men men.

    [​IMG]

    Jeg hadde sett frem til å slå ihjel noen timer i The Wing som er Cathays "kjendislounge" på HKG. Denne loungen er en ren F-lounge (mulig du slipper inn med et eller annet OneWorld-plastkort) og er mest kjent for sine bedagelige dagrom med badekar. Men, rett før avreise fikk jeg nuss i at den nyrenoverte loungen The Pier skulle stå ferdig. Da The Pier’s beliggenhet også klaffer bedre med gatene til Europa, ble valget enkelt. De to påfølgende bildene er da fra et tidligere besøk i The Wing.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Som sagt, som gjort og jeg satte nesen mot The Pier. Hvor The Wing er litt mer show-off og "se og bli sett", er The Pier hakket mer inkognito og eksklusiv. Det er lett å rusle rett forbi inngangen da det er en diskré rulletrapp ned til etasjen under avgangshallen. Under er inngangspartiet til The Pier - veldig eksklusive og rolige omgivelser. Vi lar igjen bildene tale for seg.

    [​IMG]

    Loungens barområder.

    [​IMG]

    Mine to trofaste turkamerater poserer til venstre i bildet: Filson Duffle og Rimowa Limbo.

    [​IMG]

    Tripp-trapp-tresko

    [​IMG]

    The Pantry: Loungens selvbetjente spiseområde som består for det meste av småretter, desserter og snop. Fikk forøvrig ikke tatt bilde av The Library som er liksom loungens lounge.

    [​IMG]

    Norsk laks på Norgesglass?

    [​IMG]

    The Dining Room som er loungens restaurant. Ingen typisk loungebuffet, men en faktisk ekte kokk som serverer mat ala carte. I The Wing mener jeg å huske at det er hotellet The Peninsula som står bak maten, dog litt usikker om det gjelder for The Pier også.

    [​IMG]

    Smålei av asiatisk vannøl, gikk jeg heller for en europeisk vannøl. Menyen var ganske omfattende, men ikke noe vits i å overdrive matinntaket her heller. Valgte en nudlesuppe med dim sum.

    [​IMG]

    Mango med sticky rice til dessert.

    [​IMG]

    Etter måltidet fikk jeg meg en god halvtime med fotmassasje (gratis for alle passasjerer vel og merke) og tenkte det var på tide å dusje av seg denne dagen før en natt om bord.

    [​IMG]

    Loungen har 14 slike dusjrom. Ganske eksklusivt med stash fra Aesop.

    [​IMG]

    Etter en tur i dusjen var det på tide å ta en titt på dagrommene og kul’n noen timer.

    [​IMG]

    Lounge har åtte slike "suiter".

    [​IMG]

    ..og utsikten er upåklagelig!

    [​IMG]

    Ikke store plassen, men tipp topp for å kunne slappe av og komme inn i riktig modus før en nattflight.

    [​IMG]

    Fikk med meg et glass Rose Brut inn her og gitt. Etter en drøy time med litt bok og noen slike glass til, var det på tide å komme seg avsted for boarding. The Pier er rett og slett fett!

    Forts:)
     
  9. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for super rapport!

    Veldig merkelig at du skulle legge ut akkurat dette selskapet og denne routingen akkurat nå. Jeg reiser nemlig med Cathay til KUL via LHR og HKG førstkommende onsdag og hadde planlagt å skrive reisebrev fra de lekre kabinene og førsteklasseloungene. ;) Men da slapp jeg det og sparte de timene! :D Bildene dine hever forventningene til topps.
     
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som en utrolig flott opplevelse så langt :)
    Når det gjelder de dagrommene i loungen måtte du bestille på forhånd? Eller har de alltid noe ledig?
     

Del denne siden