Change in flight plan/schedule change for A* award-booking (Turkish Airlines)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bXmi, 06. mai 2024.

  1. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Jeg har fått den berømte "Turkish Airlines - Change in Your Flight Plan". Det var ikke uventet, men på retur så endrer flight fra CGK - IST med + 12 timer, noe som gjør at jeg ikke rekker connection videre fra IST til FRA og OSL. Leg fra IST til OSL har ikke blitt endret, sannsynligvis fordi dette er med Lufthansa og ikke Turkish.

    Hva er mulighetsrommet her?
    1. Vente på at SAS ordner connecting flight for meg?
    2. Ringe SAS for å få det fikset, og i så fall hvilke rettigheter/erfaringer har dere med hva man kan forlange? Det finnes ingen direkte, og få indirekte, award-seter fra IST til OSL den dagen jeg ankommer.
     
  2. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    2,587
    Bonuspoeng:
    93
    Her er det strengt tatt Turkish som har ansvaret for å ordne opp i påfølgende flyvninger ettersom det er de som har forårsaket problemet. Hvis det er ledige bonusseter kan det være SAS ordner for deg. Turkish vil nok også henvise deg til SAS som har utstedt billetten, selv om det er de som strengt tatt skal ordne opp.
    Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt opp og funnet en alternativ retur som passer, med bonusbilletter, og fått SAS til å booke om til disse.
     
  3. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Det finnes dessverre ikke ledige bonusbilletter pt, og SAS opprettholder sitt egenpålagte krav om at utstedte bonusbilletter ikke har samme passasjerrettigheter som øvrige billetter. Til tross for at jeg har rettskraftig dom i en egen sak som pålegger de å finne ledige seter på valgfritt tidspunkt for en reise de kansellerte.

    Tallinn foreslo å avvente, og bemerket at etter 1. Sep vil det være mulig å fly leg fra IST til OSL innenfor Skyteam. Stoler ikke på det.
     
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    2,587
    Bonuspoeng:
    93
    Er dette en 'dom' fra transportklagenemda eller en dom fra forliksrådet/tingretten?
    Kan du dele relevant saksnummer?
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,650
    Likes mottatt:
    7,684
    Bonuspoeng:
    183
    Antar det henvises til denne https://insideflyer.no/forums/threads/sas-til-tokyo-igjen-fra-våren-2023.18416/page-15#post-528215.



    Jeg har også fått medhold i forliksrådet i samme type sak(SAS kansellerte billetter til Tokyo og måtte taes til forliksrådet for å hoste opp nye).

    Problemet i denne tråden er at det er Turkish som er operating carrier sitt ansvar og reroute kunden.
    Det gjør det mer komplisert enn om det var en reise billettert og operert av SAS.


    Når det er sagt så burde det vært SAS som billettusteder som sørget for at Turkish reroutet kunden etter min mening.

    Ett annet element her er at EU261 muligens ikke gjelder da reisen(hjemreisen) starter utenfor EU med ett ikke EU261 flyselskap
     
    Last edited: 08. mai 2024
    milehigh and Rapolo like this.
  6. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Riktig referanse ja. Kjenner noen rettslig grunnlag for at det er operating carrier sitt ansvar å re-route?
     
  7. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    2,587
    Bonuspoeng:
    93
    Godt poeng angående EU261 og den relevante reiseruten.

    Saken du linker til gir mening, ettersom det er OC sitt ansvar å reroute. Det vil være vanskelig i praksis, og helt sikkert juridisk å få SAS til å ta ansvar for at TK har kansellert.


    Dette baserer seg på EU261, men som nevnt over faller denne utenfor de reglene. Eller er det standard at flyselskapene retter opp i billettene når de har schedule change. Det skjer veldig ofte, selv om det ikke er på eget billettnummer. Jeg har selv opplevd dette med TG, CM og LH på *A-billetter med SK-nummer. Det er også flere som har skrevet om Tyrkia sin variant av transportklagenemden og har god erfaring med denne.
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,246
    Likes mottatt:
    870,109
    Bonuspoeng:
    293
    For noen år siden, rett før covid, hadde jeg denne flygningen: BGO-OSL-FRA-BKK siste strekket med Thai. Natt til avreisedagen kansellerte SAS BGO-OSL, dette fanget Thai opp og re-routet oss til KLM slik at reisen ble BGO-AMS-BKK.
    Det var stille fra SAS …..
     
    Insomnia4u, Cumulus, bXmi and 2 others like this.
  9. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Det jeg har funnet ut hittil er at det er OC sitt ansvar å re-route, og for Turkish sin del så er det rettslige grunnlag definert i SHY-PASSENGER.

    Neste steg, forutsatt at Turkish Airlines fortsatt står fast på at SAS må endre resten av billetten, er å opprette et krav hos det tyrkiske direktoratet for sivil luftfart.

     
    Rapolo and NoLimit like this.
  10. pma

    pma Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    33
    Liknende sak her (2023-03582). Blir spennende å se om SAS faktisk aksepterer konklusjonen fra nemda.
     

    Attached Files:

    Rapolo liker dette
  11. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    2,587
    Bonuspoeng:
    93
    Denne er ganske interessant og relevant for mange av oss. Er dette din sak?

    Det virker i grunn som SAS ikke svarer på riktig sak ettersom de referere til en dato i september, mens klager refererer til november. Også rart at SAS ikke spiller videre på Turkish som det virker som har kansellert sin avgang. EU261 gjelder vel så lenge reisen starter i EU/EØS uavhengig av hvilken delstrekning det oppstår problemer med. I det minste slik jeg har forstått det.
     
  12. pma

    pma Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    33
    Nei, ikke min sak.
     

Del denne siden