Cruise fra Vietnam til Kambodsja

Tråd i 'Reisemål' startet av indahla, 18. mai 2023.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen her som har vært på elvecruise fra Vietnam til Kambodsja, eller iallfall i Kambodsja rundt Angkor Wat? Kona og jeg planlegger noe slikt for høsten 2024 men er usikre på hvor vi skal starte?
    Trenger selvsagt ikke «hele turer» med fly, hotell++, kun selve cruiset :)
     
  2. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har aldri vært på elvecruise fra Saigon til Kambodsja, men jeg har litt informasjon om det.
    En slik tur varer vanligvis i 8-12 dager, starter i Saigon og reiser langs elven vest for Mekong-elven, deretter gjennom Kambodsja og ender i angkor. hele reisen vil være kun med cruise eller noen ganger med buss (ikke sikker).
     
  3. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vært på elvecruise motsatt vei.. Fra Phnom Penh til Saigon. Det var dog bare en del av veien og jeg synes å huske at vi tok minibuss fra grensa og inn til Saigon. For øvrig en minnerik opplevelse.. :)
     
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Lenge siden?
    Hvilket selskap brukte dere? Og hvor mange dager på båt?
     
  5. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    Mange reiseselskaper gjør denne tjenesten, og noen ganger vil de kombinere mange gjester fra mange forskjellige selskaper for å ha nok deltakere til å drive turen. båtturen fra Saigon til Siem Reap er veldig dyr, og det er egentlig ikke det du forventer.
    Jeg er vietnamesisk, og for å være ærlig er ikke anmeldelser på nettet veldig realistiske - mest sannsynlig vil det skuffe deg. Jeg anbefaler deg å besøke Saigon, og deretter kjøpe en tur vest for elven (mange selskaper tilbyr turer som dette, og det er ganske billig) der vil du få en veldig interessant opplevelse. Gå deretter tilbake til Saigon og du kan ta en buss (luksussovende) fra Saigon til Phnom Penh tar ca. 4 timer og prisen er også ganske billig mindre enn 200 kroner / person / 1 vei, der kan du besøke hovedstaden Phnom Penh i Kambodsja og fortsett å ta nattbussen til Siem Reap for å gå til Angkor Wat - et veldig majestetisk tempel.
     
    Bolle, vegasbaby, Kjetil L and 8 others like this.
  6. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Husker dessverre ikke hvilket selskap.. Tilbake i 2010/11 så har neppe notater.
    Var bare noen timer. Reiste PP-Saigon på en dag..
     
  7. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har tatt buss et par ganger i Vietnam.. Interessant opplevelse det.. Det er bra komfort, med greie liggestoler, ofte i to etasjer. Ulempen er at de ansatte på bussen som regel ikke kan et ord engelsk, så kommunikasjon er en utfordring for oss som ikke snakker vietnamesisk. Det og sove er også relativt vanskelig, for sjåførene har hånda limt fast på burten, så det er tuting ca hvert 30 sekund. Tror også at det er en konkurranse blant sjåførene om å ha heftigst burte, for det høres..
    Så jeg hadde droppa buss, og heller gått for fly, det er billig og greit.
    Forøvrig så er både Saigon, Siem Reap og Phnom Penh verdt et besøk. Veldig forskjellige byer, men veldig bra.
     
    RoadKing liker dette
  8. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    Det er trist å høre hva du har vært gjennom, men det er sant i Vietnam
    Trafikken er komplisert og det er mange motorsykler, men vi ble vant til det. Og det er selvfølgelig skummelt for utenlandske turister som kommer til Vietnam for første gang. Vel, den største ulempen er at vi ikke bruker for mye engelsk for kommunikasjon i Vietnam, og det er heller ikke nødvendig for bussjåfører.
     

    Attached Files:

  9. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke noe å være trist for det, jeg liker Vietnam jeg, og det blir muligens en tur tilbake på nyåret, hvis O'store Eurobonusgud vil det så.:)
    Men er litt ...spesielt.. når en sitter på buss fra HCM til Phan Thiet, og det er helt umulig å forstå når en er fremme. Prøver å spørre de ansatte på bussen, for det var flere av de, men fikk bare kjeft på vietnamesisk .o_O:rolleyes:
    Endte opp med å sitte på 40 min for langt, da kom det på en dame som kunne engelsk, så da løste det seg.
    Tar fly eller taxi heller, mye enklere. Taxi tilbake fra Mûi Né til Saigon var omtrent samme pris som bussen for 2, så relativt billig.:)
     
  10. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    Taxi fra Mui Ne til Saigon er jeg sikker på at det er dyrere enn å ta bussen minst 3-4 ganger, men det avhenger også av hvilket selskap du velger eller hvilket byrå du kontakter.
    Tips: Når du ankommer Tan Son Nhat flyplass (saigon), bør du kjøpe et simkort som koster ca 150 kroner, det vil gi deg gratis 5G internett i minst 30 dager og ubegrenset med data. og haha du kan bruke google translate når du snakker med folk som ikke kan engelsk, sjekk kartet, men foruten det må du også være forsiktig med dine eiendeler, telefon, bankkort og viktige personlige dokumenter andre - ikke alle er hyggelig/vennlig i mitt land
     
    EgilSk and RoadKing like this.

Del denne siden