Neste del av turen var vi lenge veldig usikre på. Skulle vi ta enkleste rute til Buenos Aires, for eksempel med KLM 777-300? Eller skulle vi fly via en annen by i Sør-Amerika?
Jeg hadde i mange år vært fristet til å besøke La Paz i Bolivia. Fly dit og så til Buenos Aires kostet bare 1500 kroner mer enn direkte, men det innebar 3 timer flyging nordover og via Santa Cruz på veien sørover igjen. Og flere, blant annet på Insideflyer, frarådet meg å dra til La Paz pga høyden.
Likevel, både samboeren min og jeg var så fristet på å se La Paz at dette alternativet ble valgt.
Og kl 0500 om morgenen forlot vi Santiago flyplass på economy i en Latam A320 på vei nordover.
Etter tre timer kom vi inn over El Alto by, gjorde en sving og landet på denne flyplassen som ligger på en høyslette over 4000 moh. Vi merket umiddelbart høyden. Jeg var småsvimmel og ting måtte gjøres i rolig tempo.
Vi ble kjørt ned til La Paz by som ligger på ca 3700 moh, satte fra oss baggasje på hotellet og ruslet gjennom byen for oppmøte til en forhåndsbestilt utflukt. På veien kjøpte vi frokost i form av en empanada-liknende saltinas. Smakte overraskende godt.
Vi møtte opp på Francisco-plassen og ble sammen med noen andre turister fra Mexico og Brasil fraktet til den sentrale Telefirico-stasjonen. Dette er taubaner som fungerer som kollektivtransport. Og en ypperlig måte å se byen.
Vi startet med en tur til El Alto og dro siden på kryss og tvers i La Paz. Fantastisk bra tur som omtrent var gratis.
Gikk etterpå rundt i byen en stund, tok en sen lunsj, før vi ruslet til Hotel Europa for å sjekke inn. Da vi kom til hotellet begynte samboeren min for alvor å merke høyden. Hun var kvalm, hadde hodepine og generelt dårlig. Jeg taklet høyden noe bedre, men hadde lett hodepine.
Etter et par timers søvn på hotellet kviknet samboeren min litt til igjen sånn at vi kunne gå en tur på kveldstid for å se på livet i byen og spise middag. Vi valgte en restaurant i hovedgaten. Samboeren orket bare spaghetti, mens jeg valgte typisk boliviansk Pique de Macho som består av kjøttstykker, grønnsaker, egg, pølsebiter og friterte poteter. Jeg klarte vel å spise en tredel og var sprekkmett. Deretter var det bare å gå å legge seg. Vi skulle tidlig opp neste dag.
Last edited: 30. des 2018