La oss spole tilbake til romjulen 2021. Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Eurobonus om at hele verden var på vei til å åpne igjen. Det var to dager til nyttår. CTen var på vei til å gå ut, det rant over med poeng og jeg fikk panikk. Jeg søkte opp, ned, rundt, frem og tilbake. I utgangspunktet lette jeg etter billetter til et sted i Asia, men på grunn av restriksjoner, karantener og billettmangel måtte jeg utvide horisonten.
Da fikk jeg den briljante idéen om at smitten i Sør-Afrika akkurat hadde nådd toppen og trolig var på et veldig lavt nivå et par måneder senere. Her var det bare å kaste seg rundt, for bonusbilletter dit i sesong forsvinner ofte fortere enn bleier med 50% trumfbonus.
Som sagt, så gjort. Cape Town ble destinasjonen. På ingen måte korteste rute, men mulighetene var begrenset og Swiss business til Johannesburg fristet mer enn Lufthansa til Cape Town. Til tross for melkerute er alle legs i business eller Plus.
Spol frem igjen. @maarstad og jeg skal på tur, men hva skal vi bruke uken på? Heldigvis har vi minst en felles interesse, i dette tilfellet tenker jeg på vin. De første vinrankene ble plantet av nederlendere på 1650-tallet og i dag er Sør-Afrika verdens 8. største vinprodusent. De siste ukene har vi snudd noen steiner og fått innpass hos noen av våre favorittprodusenter fra landet. I tillegg skal vi både bo og spise steder som kanskje kan være til inspirasjon for andre.
Forrige tur med vinkofferten(e) gikk til California i 2019, da se de slik ut:
Heng med da vel!
Last edited: 21. april 2022