Det står dårlig til med SAS

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av elgringo1964, 07. des 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    365
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en tur til New York 11. november og var hans beskrivelse av servicenivået om bord jeg tenkte på. Middagen ut fra CPH var god den (jeg tok laksen), men jeg synes også det var lite mat og jeg er ingen storspiser. Minnet meg mest om noe jeg har fått servert i Plus.

    Hvis du fikk ost til middagen så har du tydeligvis hatt mer flaks enn meg og de andre jeg har lest om, dette var hele hovedmåltidet (pluss tre sjokolader etterpå):

    upload_2021-12-13_23-56-45.png

    Til servering nummer to før landing fulgte det med et par ostebiter og en ørliten dessert:

    upload_2021-12-13_23-58-22.png

    Det var heller aldri noe spørsmål om man ville ha f.eks portvin til kaffen og ja, man kunne spørre.

    Vi er alle forskjellige, men sammenlignet med andre selskaper så var dette noe av det dårligere jeg synes jeg har opplevd i biz og jeg skjønner ikke hvorfor korona skal være noen unnskylding.
     
    EndreD, tobeornot999, Lnbre and 7 others like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan er det i Economy? Jeg føler at nivået på vanlig Economy legger lista for hvordan et flyselskap er på alt annet av service og kvalitet, selv utenom flyvningen.
     
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Er dere klar over at SAS flyr til 3 land utenfor Europa og Libanon/Tyrkia?

    USA, Kina og Japan. That’s it.

    https://www.flysas.com/en/traffic-information/message/operating-flights/

    Om du primært reiser til destinasjoner betjent av SAS så forstår jeg at flyselskapet kan være et greit valg, men det er jo helt lilleputt på rutenettverk.

    På frekvens er CPH-EWR/ORD/LAX long-haul rutene som går daglig.

    Tanken om at du med EuroBonus får Star Alliance Gold og derfor den statusen du trenger på tur med andre selskap: En toppstatus hos den carrier du faktisk flyr er noe annet på fordeler, opplevelse eller service.

    Legg eggene i den kurven som skal til kjøkkenet.
     
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har inntrykk av at SAS fløy til mer eksotiske steder tidligere, men jeg skjønner at det er et skandinavisk-tungt rutenett med hele europa og et par langdistanse-ruter i tillegg. Skulle jeg ønske at SAS fløy til like mange steder som KLM? Ja, absolutt, men er det realistisk? Nei, ikke i det hele tatt.

    Selv om de satt opp mange langdistanseruter fra CPH og brukte det som hub, så vet jeg ikke om andre europeiske kunder ville valgt å fly med SAS. Kanskje?

    Skandinavia er kanskje for lite for at vår egen befolkning gir et godt kundegrunnlag til alle mulige destinasjoner.

    Sammenligner jeg f.eks med Portugal, og sine 10 millioner innbyggere, så har TAP mange destinasjoner som SAS ikke har, men Portugal har vel en del (tidligere ) kolonier de flyr til. Samme med Air France/KLM/British Airways?

    Estimert 85% av mine flyvninger dekkes av SAS, 10% av star alliance partnere og den siste 5% er utenfor allfarvei. Så for meg er SAS veien også fremover. Det eneste jeg håper returnerer til normalen er flere direktefly fra Oslo.

    Jeg har store problemer med CPH fordi det virker som at hver gang jeg har hatt transit i CPH så får flyet videre nye gates flere ganger, og gjerne i forskjellige "fingre" som de kaller det. Når du sitter i loungen ved D-gatene, og så plutselig blir flyet endret til B-gate, og på vei dit blir det endret tilbake igjen.. Da er sinnet i kok hos meg. Har sett både A, B og D brukt for schengen-flights med SAS.

    Og siden jeg nå klager, og det gjelder mange flyselskap. Hvis jeg skal respektere boarding-tid, så forventer jeg at flyselskapet respekterer det også. De gjør seg selv en bjørnetjeneste hvis de konsekvent starter boarding 10+ minutter etter oppgitt boarding-tid.
     
    tobeornot999, Maggie, holmen and 4 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Man kan jo bare se østover, til Finland og Finnair, har inntrykk av at de er større på longhaul enn SAS. Med tanke på størrelsen på hjemmemarkedet burde vel ikke det vært mulig?
     
  6. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilket flyselskap er ditt primærvalg, og hvorfor @Edvard ?
    (Kanskje også fordeler/ulemper vs SAS?)
    Hvis du skulle skifte, hva ville du valgt?
     
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Nei du sier noe. Finland er litt større en Norge. Men Finland har bare Finnair (og et datterselskap som flyr Finnair-ruter). Kanskje det forklarer noe.

    SAS, med hele skandinavia (eller hele Norden) som kundegrunnlag, funne fint hatt et større rutenett. Men hvis det ikke er et marked for det så..

    Akkurat nå hadde jeg vært fornøyd hvis de gjorde Europa og USA bra, før de eventuelt utvider "post covid".

    Venter i spenning på hva Norse Atlantic vil hoste opp med og hva det vil gjøre med prisene til SAS.
     
    Last edited: 14. des 2021
    EndreD, RoadKing, drsyk and 1 other person like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Mest brukte carriers på long-haul er TK, LX/LH og SQ. Min prioritering følger circa:

    1 - Avreisetid, ankomsttid, tid i transfer
    2 - Flyselskap
    3 - Billettbetingelser
    4 - Pris
    5 - Kabinklasse og type maskin/cabin config
    6 - Total reisetid
    7 - Flyplass for transit
    8 - Allianse

    Flyr en del andre selskap, men i volum på miles blir det de ovennevnte.

    Dersom jeg måtte bytte ut TK ville det bli QR.
    Lufthansa Group byttes med KLM/AF.
    SQ byttes med TG+UA.

    Finnair er en spennende kandidat å bytte med SK, men jeg synes CPH/ARN/OSL er mye bedre flyplasser og hubber enn Helsinki. SAS fungerer bra fra Skandinavia til USA.

    Kommentarer om prising av flybilletter:

    https://insideflyer.no/forums/hvordan-kommer-krisen-til-å-påvirke-flypriser-fremover
     
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en fin oversikt @Edvard , men kunne jeg fått en liten fordypning på dette punktet:
    Finnair er en spennende kandidat å bytte med SK, men jeg synes CPH/ARN/OSL er mye bedre flyplasser og hubber enn Helsinki.

    Må nesten få si at det mulig frister mer med :
    Finnair Platinum Wing is at your service in the non-Schengen side of Helsinki Airport.

    Enn ARN,OSL og CPH, men uten å ha vært der, så kan bare anta at den er bedre enn de andre skandinaviske hubene?
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    HEL er ikke en flyplass jeg vil frekventere. Catering og bobler i lounge bryr jeg meg null om.

    Har tidligere notert at jeg foretrekker SAS Gold Lounge på OSL over Turkish Airlines Business lounge ved IST og alt som finnes på DOH – fordi atmosfære og ro er viktigere for meg enn utvalg og bling.

    Velger ZRH og MUC over det Finnair kan levere på fasiliteter og hygge.

    En annen ting er IRROPS. Dersom du står fast i Helsinki grunnet forsinket maskin, værforhold, teknisk eller streik så er det få alternativ i nabolaget.

    Ved FRA, IST, LHR og AMS har du flere muligheter og forbindelser.
     
    Last edited: 14. des 2021
    tobeornot999, themichael and drsyk like this.
  11. ktyvandt

    ktyvandt Medlem

    Innlegg:
    106
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    43
    Fløy tidligere i dag KRS - OSL i SAS Plus. Ingen servering grunnet kort flytur, kun kaffe og te sa flyvertinnen. Da jeg ikke er så glad i varm drikke generelt spurte jeg pent om å få er glass vann, dette var dessverre ikke mulig. Synes dette er for dårlig! EBG i SAS Plus og får ikke et glass vann en gang. Hva tenker dere? Grunn til å være misfornøyd?
     
    Smurfboy, Kalsnes, furlong and 3 others like this.
  12. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    254
    Likes mottatt:
    195
    Bonuspoeng:
    43
    For oss bonusnisser finnes det vel egentlig ikke et alternativ til SAS.

    Jeg må si at jeg er greit fornøyd med SAS, men så er heller ikke forventningene store.
     
    1884derby liker dette
  13. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Det er akkurat dette som er problemet i mine øyne. Strålende inntjeningsmuligheter på SAS, Kiwi, kredittkort og Viatrumf!
    .
    Men…
    .
    På den ene siden så lar de kreative bookinger jorden rundt gå igjennom. Betalt med bonus. Som enveisbillett. På annen carrier.
    Men når de setter opp en utgått SAS-maskin(les A340), kansellerer og booker automatisk om til neste dag, uten å være villig til å booke om (på eget metall. les: ingen ledige I-billetter)... For EBD.
    Da tenker jeg at det er på tide å evaluere om bonuspoeng trumfer (pun intended) kundeservice/lojalitet. (For orden skyld så var en av billettene betalt: NOK20-25k).
    Evaluering om et års tid (når LTG er i boks).
    .
    Hvor mye koster det å hente/skape en ny lojal kunde VS å beholde en?
    Tallknuserne hos SAS har sikkert regnet på dette et utal ganger, og det regnestykket hadde vært interessant å se…
     
    EndreD, drsyk, furlong and 5 others like this.
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Samme med erfaringen min OSL-SVG ruten.

    Helt håpløst å planlegge med SAS. De oppgir at de har ruter. Selger billetter.

    Og flyr ikke.

    Nå har jeg Air Baltic tilbake fra SVG om et par dager. Solgt av SAS. Og det er jo bra - for de er jo wet-leaset og kommer til å fly ruten uansett, siden SAS likevel betaler dem for jobben. Utrolig jalla å stole på et stort flyselskap som er så upålitelig, dessverre.
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Dette må jo ha kommer fra Mister Tyvärr :D

    Den siste personen i hele SAS som du ønsker å møte når du kontakter dem. Han er faktisk den karen som kommer til å slå av lyset og lukke døren for godt når de går konk etter han har sagt tyvärr til alle diamant og gull kundene.
     
    tmolvik, drsyk and Maggie like this.
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, og som diamantkunde, på en veldig dyr C klasse billett fra USA til ARN skrev jeg til dem.

    For første gang siden de "la ned" diamant service (som ikke kan gjøre noe i etterkant uansett).

    Standardsvaret sa 8-12 uker behandlingstid, samtidig som de sa at medlemmer ville prioriteres etter gull/diamant status. Men selv en purring etter 5 uker har ikke gitt noe svar så langt.

    Merkelig at SAS ikke skjønner at jeg går til andre selskaper når de 1) både er totalt utilgjengelige på kundeservice for statuskunder og 2) ikke svarer den ene gangen blant 100+ flights hvor jeg hadde en reel klage til dem.
     
    tmolvik and Jeanette like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig med ham. Og har samme erfaring fra slutten av november.

    OSL-EWR først, og MIA-ARN tilbake. Presis så trist som han beskriver det:
    https://finalcall.travel/da/anmeldelse-sas-business-class-til-usa/

    Supre flate seter på SAS biz (A350 OSL-EWR og A330 tilbake), men maten er dårligere enn en veikro langs E6.
     
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    HEL og Finnair loungene er ikke noe å trakte etter. God plass, men omtrent like dårlig mat/drikke som SAS gull på OSL selv nå som det er trist i gullstuen.

    Om man skal til Asia er det likevel veldig bra med korte transfer-tider og (relativt) begrensede avstander mellom gates på HEL. Samt mange direkte ruter til rundt om i Asia, som gjerne flys med behagelige A350 som har en helt grei (men heller ikke mer) business class.
     
    drsyk liker dette
  19. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor ikke kombinere da? Samle Eurobonuspoeng via alle de mulighetene som er tilgjengelige men samtidig samle status på andre allianser. Har fungert fint for meg dette:) Jeg får jo brukt Eurobonus poengene på innenlands reiser med familien samt årlig CT tur i F og en og annen FlyPremium tur med kona i C til USA.
    Og ved siden av har jeg da status i OneWorld via BA som er samlet inn via revenue billetter. Får jo mye poeng (Avios) på BA også på betalte billetter:)
     
    Points4Fun, drsyk, Jon_A and 2 others like this.
  20. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Bruker også EB kun til å sanke ekstrapoeng. Til alt annet er det dessverre ubrukelig.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden