Kanskje litt off-topic, men jeg har tenkt en del på hva som gir god valuta for EB-poengene og hva som er dårlig butikk. Hva lønner seg og hva lønner seg ikke når det gjelder å bruke EB-poeng på award tickets? Det å for eksempel bruke poengene til en reise i GO til for eksempel USA må jo kunne sies å være som å kaste poengene ut av vinduet. Man bruker altså 60000 poeng + pluss noen hundrelapper i skatter og avgifter for en tur man med litt timing kan få ned i rundt 3000 kroner. Dårlig deal, spør du meg.
På den annen side er det jo opplagt mest å spare på bonusreiser i Business. Også der bør man jo unngå å bestille til visse destinasjoner i USA, for eksempel EWR og BOS, som jo er korte flighter. Det er jo samme poengsum til NRT, men turen er nesten dobbelt så lang. Det er en bedre deal! Jeg snakker jo nå generelt om hva som lønner seg, og ikke om personlige preferanser.
Men så var det det med tilgjengelighet på award-tickets. Det er jo latterlig at man skal sitte der med 100K EB-poeng og ikke kunne klare å oppspore en eller to awardtickets det neste året. I hvert fall skal man tro oversikten SAS har laget. Skal det virkelig være såå vanskelig? Jeg bare spør…
Så da lander jeg personlig på at den beste valutaen man får på EB-poeng, er å bruke dem til destinasjoner som for eksempel LYR og FAE. Det er god butikk. Billetter til FAE ligger normalt på ca. 3000-3500 i GO og koster 20 000 EB-poeng. Det vil altså si at man bare bruker en tredjedel med poeng i forhold til det en bonusbillett til USA hadde kostet. Man får altså 3 bonusreiser til Færøyene for prisen av 1 bonusreise til New York! Kjempelogisk, ikke sant?
Har dere ellers noen geniale forslag til hvordan man kan få mest mulig ut av de surt opptjente poengene på bonusreiser?
Vis alt...