Disse billettene gir best EB-opptjening

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Stavangeren, 20. febr 2019.

  1. Stavangeren

    Stavangeren Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    [​IMG]

    SAS endret poengopptjeningen fra 1. oktober 2018 fordi de ville at antallet opptjente bonuspoeng skulle gjenspeile hva man betalte for billetten. Go Light ble derfor slaktet hva poengopptjening angår, noe som for meg er helt ok. Flyr aldri langturer med Light uansett. Mer overraskende er at utenom tilbudene, er det absolutt alltid flest poeng å hente per krone på Plus smart-billetter, og at i denne stikkprøven er billigere per poeng å fly Go smart enn Business smart...

    Les eventuelt mer her:

    http://reiseblogg1.no/2019/02/19/denne-billettypen-gir-best-eurobonus-opptjening-for-pengene/
     
    Gullars, RoadKing, drsyk and 8 others like this.
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    1000 takk for godt stykke arbeide du har lagt i utregningen, var meget nyttig mtp. om en vurdere 1 lang MR kontra 2 korte, om en har long weekend tilgode selvfølgelig ;)
     
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Må fly mere Plus framover da med andre ord :cool:
     
  4. Stavangeren

    Stavangeren Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg er også overrasket over hvor mye valuta Plus gir for pengene, og ikke minst at Go Smart gir såpass mye for pengene sammenlignet med Business Smart.

    Må muligens ha en MR selv før sommeren, men det kan hende jeg mangler så få poeng at det er billigere å bare kjøpe dem...
     
  5. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje litt off-topic, men jeg har tenkt en del på hva som gir god valuta for EB-poengene og hva som er dårlig butikk. Hva lønner seg og hva lønner seg ikke når det gjelder å bruke EB-poeng på award tickets? Det å for eksempel bruke poengene til en reise i GO til for eksempel USA må jo kunne sies å være som å kaste poengene ut av vinduet. Man bruker altså 60000 poeng + pluss noen hundrelapper i skatter og avgifter for en tur man med litt timing kan få ned i rundt 3000 kroner. Dårlig deal, spør du meg.

    På den annen side er det jo opplagt mest å spare på bonusreiser i Business. Også der bør man jo unngå å bestille til visse destinasjoner i USA, for eksempel EWR og BOS, som jo er korte flighter. Det er jo samme poengsum til NRT, men turen er nesten dobbelt så lang. Det er en bedre deal! Jeg snakker jo nå generelt om hva som lønner seg, og ikke om personlige preferanser.

    Men så var det det med tilgjengelighet på award-tickets. Det er jo latterlig at man skal sitte der med 100K EB-poeng og ikke kunne klare å oppspore en eller to awardtickets det neste året. I hvert fall skal man tro oversikten SAS har laget. Skal det virkelig være såå vanskelig? Jeg bare spør…

    Så da lander jeg personlig på at den beste valutaen man får på EB-poeng, er å bruke dem til destinasjoner som for eksempel LYR og FAE. Det er god butikk. Billetter til FAE ligger normalt på ca. 3000-3500 i GO og koster 20 000 EB-poeng. Det vil altså si at man bare bruker en tredjedel med poeng i forhold til det en bonusbillett til USA hadde kostet. Man får altså 3 bonusreiser til Færøyene for prisen av 1 bonusreise til New York! Kjempelogisk, ikke sant?;)

    Har dere ellers noen geniale forslag til hvordan man kan få mest mulig ut av de surt opptjente poengene på bonusreiser?
     
    NoLimit and RescueMe like this.
  6. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    1. Det blir en litt merkelig måte å regne på etter min mening, med mindre man kun er interessert i telle timer i luftebn. Alternativt kan en si hvor langt kan jeg reise for 3000 kr...... Jeg pleier å ta utgangspunkt i hvor jeg vil reise, og så se på pris eller poengkostnad :)

    2. Når det er sagt - tar du Fly premium med SAS MC inn i betraktning ovenfor så blir det jo et helt annet ball game ift sammenligning mot pris, men det vil fortsatt være lik poengbetaling til BOS som til LAX/SFO....
     
    drsyk liker dette

Del denne siden