Ny CEO i SAS - Anko Van der Werff fikk jobben

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 06. april 2021.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    tobeornot999 and Eddie47 like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,907
    Likes mottatt:
    57,554
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan bli spennende. Men, det er vel ingenting som er offisielt ennå. Selv om disse "ryktene" ikke dukker opp helt av seg selv.
     
    OttoL liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,682
    Likes mottatt:
    32,538
    Bonuspoeng:
    293
    Har de ikke som policy at det skal være en skandinav? Eller det gjelder kanskje ikke lenger nå som Norge er ute.
     
  4. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Ryktene holdt i det minste til å sende aksjekursen opp 7 % i dag.
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, Cruz klarte å ødelegge British Airways ved å kutte kostnader til benet.

    De var mitt favoritt-selskap i mange år, men jeg gikk til Norwegian(!) da servicen hos BA var akkurat like minimal men hos NAS fikk man hvertfall god både mat og drikke når man likevel måtte betale en god del for serveringen (enten gjennom billettprisen eller "på stedet").

    For aksjonærene var det på kort sikt antagelig bra. På lengre sikt ødela Cruz etter min mening hele brand'et.

    Forvent kutt i både service og solid degradering av bonus-systemet dersom han kommer til SAS også...

    Der BA tidligere stod for service og Britishness, klarte spanjolen å kaste absolutt alt på båten, jage de beste fra crewet videre til andre jobber, og ta betalt for å velge seter selv om man hadde dyreste C/biz-billetter.
     
  6. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Det er gratis å reservere seter hvis man er sølv eller gullmedlem. Bronse medlemmer kan velge en uke før avgang. Er faktisk mange som synes det er bra at BA favoriserer sine status medlemmer. Som BA gullmedlem har jeg som oftest tilgang til gode seter ombord i flyet, også når jeg bestiller seint.

    Synes ikke at BA har noe dårlig service ombord. I business har de inkludert mat og drikke og i økonomi på kortdistanse kan man forhåndsbestille mat. Loungene har vært åpne mye av tiden også der man kan bestille mat og drikke via en APP.
     
    Wiolenze and RoadKing like this.
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, med sølv (=SAS gull) og oppover hadde man fri setereservasjon. Jeg var der. Men var likevel ikke veldig imponert etter Cruz kuttet ut alt annet.

    Fløy mest i Europa med dem, hovedsakelig biz fra OSL og et par ganger i året til USA via London. Endringen da de kuttet kostnader var radikal selv for statusmedlemmer: billigere og mye dårligere mat i biz, champagnen ble like sur og billig som eddik, og om man innimellom fløy i eco var de som regel utsolgt for maten fra Marks&Spencer.

    Men HVIS de først hadde noe mat igjen i trallen, så var faktisk kvaliteten på eco-maten langt bedre enn maten i biz. Det sier ganske mye...
     
    OttoL liker dette
  8. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Billig som eddik?

    Uansett har det skjedd veldig mye positivt de siste månedene i tilbudet som BA har mot sine medlemmer. Som nevnt kan du nå forhåndsbestille mat i økonomi på kortdistanse så da risikerer du ikke at det er utsolgt. På business serverer de måltid med drikke inkludert Champagne også.

    Men frivillig å velge hvilket selskap man flyr med så hvis de andre har mye bedre service i disse dager så er det bare å velge dem. Enten det er service i økonomi eller business / økonomi premium.

    Samme gjelder loungene. For min del synes jeg BA har gjort det veldig bra i sine lounger (når de har lov til å være åpne) Men du står selvsagt fritt til å velge andre lounger.
     
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var også BA fan-boy. For en del år siden. Og det varte lenge. Før Cruz.

    Hjelper ikke om champagne i biz er gratis når den smaker jalla. Feks var Norwegian sin Guy Charlemagne (som også SAS har servert i plus) til 150 kr mange ganger bedre enn BA sin utrolig dårlige Monopole gratis-champagne i Club Europe da jeg ga opp BA for godt. Eddik var en rettferdig sammenligning, ja.

    Flott at de har kommet opp med gode, nye tilbud. Kanskje jeg kommer tilbake til dem. Men det er jo betegnende nok at de har blitt bedre etter Cruz forsvant (som denne tråden handler om), ut fra hva du sier.
     
    Last edited: 07. april 2021
  10. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    tobeornot999 and OttoL like this.
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Haha, liker teksten nederst:

    "What exactly is so dangerous about British Airways’ operations control center that it requires wearing a high visibility vest?"
     
    Earl, SayWhat and Kristian like this.
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan være regler og muligens policy av ymse art som regulere dette. Eller at fyren har vært på tarmacen og ikke tatt av seg vesten.

    Alltid lett å sitte på utsiden og skratte.
     
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    På tarmac skjedde ingenting, så der var han neppe innom.
    Absolutt alle BA-fly var grounded pga data-kræsjen.

    Så det er lov å skratte, ja. Selv om man kanskje burde grine.
     
    Travellingalf and SayWhat like this.
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ifølge DN er Alex Cruz en av 3 kandidater.

    De tre kandidatene er:
    • Alex Cruz (54), tidligere toppsjef i British Airways, eid av den spansk-britiske luftfartsgiganten IAG.
    • Alexis von Hoensbroech (50), nåværende toppsjef i Austrian Airlines, eid av Lufthansa-gruppen.
    • Anko van der Werff (48), toppsjef i flyselskapet Avianca i Sør-Amerika.
    https://www.dn.no/luftfart/sas/cars...-flere-av-de-ansatte-er-overrasket/2-1-997608 (abo)
     
  15. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Altså ingen fra Skandinavia...
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,907
    Likes mottatt:
    57,554
    Bonuspoeng:
    293
    Tror kriteriene var som følger:
    - Mann
    - Fornavn på A
    - Helst litt artig navn med von/van
    - Jobbet i flyselskap som begynner på A eller B
    - Alder: 50 år (+/- 5)
     
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Siden jeg har godt inntrykk av Austrian Airlines, vil jeg gjerne ha Herr von Hoensbroech som den nye sjefen i SAS.
     
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Var vel ingen som er kvalifisert nok da.
     
    holmen liker dette
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Alex Cruz kjenner vi jo litt til, men googlet Anko van der Werff. Han er altså tidligere norden-sjef for KLM, som jo har bygget et veldig godt nettverk fra blant annet Norge til Amsterdam. Åpenbart en som har god kunnskap om markedet her. Skjønner liksom ikke argumentet for at en må være fra skandinavia.
     
    Jan Fredrik and SayWhat like this.
  20. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Forsåvidt enig, var vel mer at noe langt bak i hodet mitt sier at det har vært et krav før?
     

Del denne siden