Erfaring / anbefaling til vinskap

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av AcroN, 18. mai 2015.

  1. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Innbiller meg at det fort vekk kan være noen livsnytere her inne som har litt erfaring med vinskap til privatbruk :)

    Har tittet på litt forskjellig (Elkjøp, Komplett osv.), men det er ofte veldig blandede følser når jeg leser de få review som finnes. I de fleste tilfeller så er det noen som klager på at støyen er så forferdelig, mens andre sier at det går helt fint.

    Kunne tenkt meg noe som:
    • Rommer mellom 15-30 flasker
    • Støtter to forskjellig temperatursoner
    • Lavt støynivå (Helst stå i stua)
    • Utseende som ikke er skjemmende (Helst stå i stua)
    • Ikke over 5000kr
    Hadde også vært fint hvis skapet var litt høyere og smalere slik at det passer bedre inn ved siden av hyller osv. i stua. Tror ikke det blir så fint med et sånn kjøkkenbenk høyde skap for min del.

    Men del gjerne erfaring med skap uansett om det passer innenfor mine kriterier. Kvalitet går vel ofte igjen innenfor samme merke f.eks :)
     
  2. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Det er noen år siden jeg kjøpte vinskap sist, så jeg er ikke oppdatert på modellene i markedet. Det er imidlertid én viktig faktor du hadde utelatt: Skal du langtidslagre vin, eller er det kun for å holde flaskene som skal konsumeres fortløpende ved riktig temperatur? Dersom du skal lagre en Bordeaux-vin i tjue år, må nemlig skapet være helt vibrasjonsfritt, ellers ødelegger du vinen. Skap uten vibrasjon koster flesk, mens "forbruksskap" er ikke mer kompliserte enn et simpelt kjøleskap. De førstnevnte selges neppe gjennom Elkjøp, og er langt dyrere enn prisrammen du oppgir. Vurderer du dette, anbefaler jeg heller at du spør nerdene på Vinforum om modell/pris/utsalgssted.

    Ellers innbiller jeg meg at et vinskap (eller kjøleskap) som bråker, og som er nytt anno 2015 trolig ikke er justert helt i vater. Ingen gulv er helt rette.

    Bosch/Siemens var tidlig ute med "forbruksmodeller", og har således i teorien et forsprang på konkurrentene når det gjelder erfaring. Det jålete varianten av Bosch/Siemens er Gaggenau, uten at kvaliteten skiller i det hele tatt (generelt for konsernets hvite-/brunevarer)
     
    Last edited: 18. mai 2015
    tommy777, AcroN and EB like this.
  3. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for utfyllende svar :)

    Det er kun for vin som skal konsumeres i min variasjon av "fortløpende" :oops: Vi er ikke noen stordrikkere her i huset. Så det har en lei tendens til at hylla i stua (omtrent rett under varmepumpa) fyller seg litt opp over tid. Har skjønt at det ikke akkurat er den beste plassen å lagre vin...
     
  4. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Har to skap selv på kjøkkenet. Det er som @Jonbertel skriver viktig å skille på vin som skal drikkes nå eller som skal lagres. Vi drikker alt...og har et skap for rødvin kjøpt på Elkjøp for 2000,- og så har vi et kjøleskap som kun er til for hvitvin som også holder en noe kjøligere temperatur.
     
    AcroN liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Om du bor i Oslo-området er det lurt å ta turen innom Lefdal i Sandvika.
    De har et ganske bra utvalg i vinskap.

    Om du skal ha en konsumskap kan du vel egentlig kjøpe hva som helst med to soner. Som nevnt er de ti praksis bare et kjedelig kjøleskap.
    skal du ha noe å lagre i ville jeg gått for et Liebherr-skap (http://www.liebherr.com/HG/en-GB/region-UK/products_hg.wfw/id-1641403-0).

    Der har man både vibrasjoner og fuktnivå i skapet under kontroll, og åpenbart kullfilter så det ikke skal være noen uhumskheter i lufta der inne :)
    Men her snakker vi ikke 5000,-.. Og alle Elkjøp kan skaffe disse ;)

    Med ditt budsjett og dine ønsker er det nok vanskelig å finne et rktig skap, men om du har god tid kommer før du skal handle kommer det et skap som kanskje kan passe dine ønsker i løpet av sensommeren, dog ikke veldig smalt. Det er ikke mye 15-30 flaskersskap i 1meter+ høyde. Typisk underbenkskap har ~30 flasker, og høyere skap har 70-100 flaskers kapasitet.

    Men det er fullt mulig å lagre andre ting enn vin i skapet, eksempelvis øl :)
     
    AcroN liker dette
  6. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for en meget utfyllende post :)

    Har ikke noe hast med å skaffe meg et skap, så hvis det kommer noe bra senere i år så kanskje jeg burde vente.

    Akkurat det med 15-30 flasker har litt med mitt behov å gjøre. Men skader jo ikke meg om det er mer plass. Da går det mer på pris :)
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    @Jonbertel har helt rett. Ett skikkelig vinskap for lengre lagring koster en del ekstra, i USA kosta ett Sub Zero med plass til 90ish flasker 6-7000 daler. Ingen slår dem på kvalitet og garantien er enestående. De er også tilgjengelig i Norge. De har også mindre skap til ca. halvparten med plass til 40-50 flasker.
     
  8. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har et fra Miele i kjøkkenbenkhøyde. Det har to soner, slik at vi kan regulere tempen for både rød- og hvitvin. Lagrer ikke vin utover et år eller to max, så dette har fungert utmerket. Niks bråk, niks vibrasjoner - og mer enn god nok for taxfreeinnkjøpene.
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Nå kostet vel neppe dette under 5 lapper...
     

Del denne siden