eSIM for global data - Gigsky, Airalo, etc

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Elo, 14. jan 2019.

  1. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Synd hardware i Pixel 3 kun støtter ett aktivt sim av gangen :( Kanskje man må oppgradere til Pixel 4 :p
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke testet dette, men betyr det at man må fysisk bytte sim? Eller kan man bytte mellom norsk og esim på telefonen?

    Og, kan man da på Pixel 4 ha begge aktive samtidig?

    Har tenkt til å bytte til Pixel 4 i november.
     
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Modemet i Pixel 3 støtter kun Dual Standby, men 3A og dermed garantert også 4 støtter Dual Active. Og i Android Q har det kommet støtte for å velge hvilket av de to aktive simkortene som brukes til data, hvilket som brukes til samtaler osv.

    Edit: Jeg hadde misforstått. DSDS, eller Dual Sim Dual Standby er modusen 3A støtter der man kan ha to registrerte sim og bruke ett til data og det andre til samtaler og sms. Med Dual Sim Dual Active kan man også velge hvilket kort som brukes til å ringe med on the fly, men det er jo ikke så relevant i forhold til Gigsky og Ubigi. I betaen til Android Q kunne man også skru på et feature flag for å få DSDS på vanlig Pixel 3, så det kan være hardwarestøtte allikevel, men det er nå borte i release.
     
    Last edited: 02. okt 2019
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    OK, jeg tittet på det da jeg hadde betaen på Q jeg også, men skjønte ikke så mye av det. Får teste neste gang jeg er ute og reiser.

    Takk for info uansett!
     
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om du trenger mer data er det ofte best å ordne lokalt SIM. Flere operatører tilbyr nå eSIM, men ikke alle har det for Prepaid-abonnement. Oversikt for iPhone:

    https://support.apple.com/no-no/HT209096

    Personlig synes jeg det er greit å ha eSIM på hovednummeret og kjøpe fysisk SIM lokalt i de ulike landene. Merk at BankID på mobil foreløpig ikke fungerer via eSIM.
     
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Det er som regel billigere for lokalt sim ja, men det er jo et spørsmål om hvor mye penger man er villig til å betale for å slippe å styre med det. Jeg er ihvertfall villig til å betale en hundrelapp eller to hvis jeg ellers får like mye data, men så kan man jo ofte få lokalt simkort med tilnærmet ubegrenset datamengde og da er jo saken en annen...
     
    Edvard liker dette
  7. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Det store unntaket må være Canada som har helt sinnsyke priser. Bell skal ha 65 CAD (~50 USD) for 2 GB på 30 dager. Det er vel derfor det står i T&C for Ubigi at deres eSIM-løsning for Canada ikke er tillatt for canadiske brukere.
     
    Edvard liker dette
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Brukt GigSky på et par reiser nå, og er vel litt bob-bob fornøyd. I Ukraina så falt oppkoblingen ut hele tiden, og måtte hele tiden reconnecte. Etter litt justeringer så løste det seg, måtte tvinge telefonen inn på det ene nettet.

    Å bruke telefonen som hotspot, var heller ikke 100%. Den andre telefonen måtte hele tiden connecte til hotspot hver gang det skulle brukes på nett.

    Terningkast 3,7. Stor fordel å slippe flere fysiske SIM kort.

    Til neste tur utenfor EU så skal annet opplegg testes.
     
    milehigh liker dette
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er et generelt triks ved roaming uavhengig av om simkortet er fysisk eller elektronisk. De forskjellige selskapene foretrekker gjerne et nett i et land på grunn av pris, at de er en del av samme konsern eller bare tilfeldigheter. Innimellom er ikke dette nødvendigvis det nettet som har høyest hastighet eller best dekning..

    I australia slet Gigsky-kortet til dama også veldig med dekning fram til vi tvang telefonen til å bruke samme nett som mitt Ubigi-eSim som hadde fungert veldig bra hele tiden.
     
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Nja og Nja. Har fungert i topp ganske mange land, helt automagisk. Men i følge GigSky så var det kjent trøbbel i Ukraina, fikk triks av de og etter det fungerte det utmerket.

    Dette var relatert til eSIM og datatrafikk, ikke generell 4G dekning.
     
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Joa, men det er nok mer vanlig for selskaper som Gigsky fordi de prøver å styre deg til det nettet som gir dem best priser så de kan holde utgiftene nede. Og lavprisnettene kan være hastighetsbegrenset, overbelastet osv..
     
  12. mariuso

    mariuso Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    Kan anbefale en tjeneste jeg har brukt på tur i sørøst-Asia nå: https://www.airalo.com/

    Her kjøper du lokale esim. Har f.eks. Dtac sitt «ulimited» (15gb i 8 dager) tourist sim som kostet 90 kroner - som er omtrent det samme du betaler på bakken her - 299 baht.

    De har en enkel app du kjøper pakken/fyller på, også er det bare å legge inn kortet. Ser billigere ut enn Gigsky
     
    mrt, Elo, Lillegutt and 1 other person like this.
  13. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Kult, når jeg klikket meg inn, fikk jeg Unlimited data, er dette noe nytt eller ser jeg på feil sted?
     
  14. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Dette ser bare helt supert ut - selv i Canada hvor prisene på telecom er helt absurde så slår dette Gigsky. Gleder meg til å teste senere denne måneden.
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ser veldig lovende ut.

    Noen som har testet "Identity authentication"? Eller kommet borti at man har hatt behov for ID sjekk ved kjøp av eSim noe sted?
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må vise pass hver gang jeg kjøper eSim i utlandet.
     
  17. mariuso

    mariuso Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    Har ikke måttet gjennomgå «ID Authenticator» via Airalo.

    Hvis det er thai-sim du ser på, så er det unlimited, men kveler farten på alt etter 15GB.

    med har også noen spennende regionspakker, som gir deg tilgang i flere land i samme slengen.
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Da har jeg testet Airalo i USA.
    Billig datasim, betalte 11 dollars for 3 GB i 30 dager.

    Eneste problemet var at jeg ikke fikk data til å fungere. Fant et åpent wifi på SFO, og skrev messenger-melding til Airalo. De svarte kjapt, og det viste seg at jeg måtte velge T-Mobile som leverandør. (Altså ikke automatisk valg av leverandør)

    Etter det har det fungert topp.
     
    Gabface and jgroneng like this.
  19. Barnkpi

    Barnkpi Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Samme erfaring med Airalo i Mexico. I Brasil fungerte det dårligere.
     
  20. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Gode erfaringer med Airalo i Canada. Litt oppstartsproblemer da man måtte inn i i bestillingene og manuelt endre APN for å få det til å fungere (godt forklart i appen, men lett det er lett å overse slikt).
     

Del denne siden