EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Den 23. Januar var eg på QR175 som skulle frå DOH til OSL, men som endte opp med å bli 4 timar forseinka pga. tekniske problemer.

    Eg sendte nettopp ein request til QR om ein kompensasjon på €600 i henhold til EC261/2004.

    I og med at QR har eit noko frynsete rykte på seg når det gjeld å betala ut kompensasjonar, så er eg litt nysgjerrig på kor sterkt "min sak" eigentleg står og kor langt eg skal gå med det når (eventuelt) avslaget kjem?

    Slik eg har tolka det, så skal eg være dekka av EC261/2004 fordi flygningen går til ein flyplass innanfor EU/EØS?
    Og så lenge flygningen er meir enn 3 timar forseinka og lengre enn 3500km så har eg rett på €600?

    Er det nokon som i heile tatt har kjørt ein liknande claim mot QR her inne tidlegare, og kva var eventuelt resultatet?
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke selv erfaring med QR i denne forbindelse, men vi ble ca 6 timer forsinket hjem fra New York med SAS tidligere i vinter. Dette var altså også en rute til EU/EØS. Jeg har tidligere hørt om personer som med suksess har brukt AirHelp e.l. i slike situasjoner og tenkte derfor at jeg skulle prøve det samme. Sendte derfor inn en claim via https://www.getairhelp.com/no og underveis får man beskjed om man har krav på noe og i tilfelle hvor mye. Veldig enkelt og greit.

    Jeg sendte inn denne claimen 4. mars og der har hele tiden holdt meg løpende orientert om fremgangen. Så, den 23. mars fikk jeg følgende beskjed: Gratulerer! Vi kan med glede informere deg om at flyselskapet godkjente ditt erstatningkrav angående flyturen SAS Scandinavian Airlines,SK0910 på 2015-02-21.
    Dette betyr at vi får refundert 900 Euro (vi var to personer) etter at AirHelp har trukket fra sin betaling. Og viss man ikke får noe tilbake fra flyselselskapet, så tar heller ikke AirHelp betalt. Jeg kunne sikkert ha sendt dette kravet til SAS selv, men jeg er i alle fall godt fornøyd med assistansen fra AirHelp og ikke minst resultatet. 900 Euro er over 7500,- NOK og det er penger jeg ellers kanskje ikke ville sett noe av.

    Så viss du ikke får noen respons fra QR etter en rimelig tid (noen uker/en måned?) så ville jeg nok ha prøvd AirHelp eller lignende tjenester. Du har i alle fall ingenting å tape.
     
    eventyrer and Edvard like this.
  3. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Interessant tjeneste, men når eg legg inn mine detaljar så får eg opp: "På nåværende tidspunkt, kan vi bare hjelpe med flyginger dekket av europeiske eller amerikanske flypassasjerenes rettigheter. Vi jobber hardt for å utvide tjenesten til å dekke flere områder, og håper at vi kan hjelpe deg i ditt område snart."

    Men, når eg les i EC261/2004 står det under artikkel 3, paragraf 1a: "This Regulation shall apply: to passengers departing from an airport located in a third country to an airport situated in the territory of a Member State to which the Treaty applies, unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier"
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, jeg var ikke klar over denne begrensningen med AirHelp. Det kan jo være at det finnes andre lignende tjenester som også dekker "ditt" område. Men når jeg leser den paragrafen så forstår jeg det sånn at du har krav på kompensasjon i alle fall. Men om QR forstår det slik er vel en annen sak...
     
  5. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Ring QR her i Oslo
    De har vel et sjekkhefte her også
     
  6. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    EC261/2004 gjelder ikke i Qatar.
     
  7. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Takk Travellingalf! Denne tjenesten visste jeg ikke om, men den kan virkelig bli nyttig hvis uhellet skulle være ute! Airhelp tar etter det jeg forstår 25% av erstatningssummen som honorar, men de lover også "no cure, no pay", så dette ser jeg på som helt kurant. Er det snakk om store summer kan man jo vurdere å først sende inn krav selv, for så å bruke Airhelp dersom man først får avslag :)
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Bare hyggelig! Og ja, oppskriften din er nok den aller beste.
     
  9. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Hei! Jeg har selv slitt med Qatar og EC261/2004-klager. Min erfaring er at det er vanskelig å få gjennomslag, men slett ikke umulig! Dessverre tror jeg ikke at EC261/2004 kan brukes her, da flyvninger til Europa kun faller inn under reglene hvis det er et EU-selskap (slik jeg leser reglene):

    This Regulation shall apply:
    (a) to passengers departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;
    (b) to passengers departing from an airport located in a third country to an airport situated in the territory of a Member State to which the Treaty applies, unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier.

    Jeg har derimot fått erstatning på en flyvning fra Oslo til Doha. Qatar ville først ikke gi erstatning, men etter en runde gjennom transportklagenemnda betalte de det de skulle. Transportklagenemnda kan bare bruker når du flyr fra Norge, men til gjengjeld er de helt gratis :)
     
    AndersB liker dette
  10. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for oppklaring. Ser ut som at eg kan slå ifrå meg tanken om noko form for cash-kompensasjon.
    Når eg (eventuelt) får svar/avslag på mailen min, så får eg gå over til Plan B, Qmiles-kompensasjon.
     
  11. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som jeg burde prøve dette da SK998 PVG-CPH ble innstilt 05.04.15

    SAS er vel registrert i EØS
     
    TigerTravel liker dette
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Det var SAS vi reiste med i alle fall og det funket fint.

     
  13. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Bare kjekt å vite at vis forsinkelsen skyldes forhold utenfor flyselskapets kontroll. Som dårlig vær, så er dem ikke pliktige å gi noen kompensasjon. Men dem kan være pliktige å dekke dine behov mens du venter. Som Mat, Drikke, Husly osv.
     
  14. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Då kan eg informera om at kompensasjonssøknaden min vart avvist, som forventa.
    Deretter så etterspurte eg kompensasjon i form av Qmiles/Qcredits, og fekk i dag beskjed om at eg fekk 2000 Qmiles inn på konto.
    Bedre enn ingen ting, i alle fall :)
     
  15. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    5,460
    Bonuspoeng:
    183
    Det her vert litt off topic, men fins det ein plass der ein kan søkje etter flyinformasjon på Norwegianflightar tilbake i januar?
    Eg har vore forsinka alle dei siste gongane eg har fløge med dei, men den gonger var det fleire timar.
    Først var forsinkelsen 1,5 time og når flyet endeleg kom var det lynnedslag i flyet under landet. Det førte til at dei måtte sende erstatningsfly frå Oslo.
    Reknar med at eg ikkje får noko kompenasjon her, sia dei vil skulde på naturskade. Men kunne uansett vore interessant å finne ei side der det sto kva tid flyet faktisk landa, sia eg no har byrja å gløyme kor mykje vi faktisk var forsinka.
     
  16. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har medlemskap som gir meg tilgang til å se på dette 4 mnd tilbake i tid. Send meg info på PM så skal jeg se.
    Sånn jeg har forstått det så var flyet du skulle fly med veldig forsinket inn. Og når dette kom så var det et lynnedslag i dette flyet under landing. Som gjorde at det måtte sendes et nytt.
    I såfall så vil jeg trenge Rutenummer på flyet du tok, og dato på dette selvfølgelig.
    Og rutenummer på flyet som kom inn som du skulle fly med. Siden det er på denne ruten det vil stå hvor mye dette flyet var forsinket inn.
     
    afirm liker dette
  17. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Registrer konto (gratis) på http://www.flightstats.com/ så kan du søkje x antall månader tilbake i tid.
     
    afirm liker dette
  18. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    5,460
    Bonuspoeng:
    183
    Takk!
    191 min forsinka iflg Flightstats. Det stemmer sikkert.
     
  19. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Lærte om EU261 her på Bonusfeber, det var en lønnsom affære.

    SK998 05.04 PVG-CPH ble kansellert, og meg og min medpassasjer var mer enn 4 timer forsinket hjem. Dette utløste 2x600 EUR i kompensasjon.

    Kudos til SAS som utbetalte uten problemer etter epost til [email protected]
     
    TigerTravel, milehigh, Edvard and 7 others like this.
  20. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Datteren min sitter på AMS as we speak og venter på flyet til CPH med connection videre hjem hit til OSL. Flyet er nå en time forsinket, og med 1:05 i connection time, er det ikke tvil om at hun ikke rekker helt hjem. Personalet i AMS kunne ikke booke om til nytt fly (f.eks. direkte til OSL), det er visstnok noe de må gjøre på CPH.
    Neste fly til OSL fra CPH er ikke før i morgen, så spørsmålet er:
    Hva kan hun forvente seg av kompensasjon for forsinkelsen? Får hun hotellrom? Mat? Velge flyavgang i morgen? (B-menneske...). Er det noen kompensasjon utover det siden hun da blir typ minst 8 timer forsinket? Hun har forresten sølvkort om det skulle bety noe.

    Håper på noen med gode erfaringer og tips her!
     

Del denne siden