Familietur Korea - best opptjening bonus

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Novanova09, 24. febr 2023.

  1. Novanova09

    Novanova09 Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei. Sparer til familietur til Sør Korea (2v+2b). Hvilke kort/program bør jeg bruke for å få til bonusreise til denne turen (skjønner jeg må legge ut endel selv).

    Litt info årlig kortbruk:
    Kortbruk hotell jobb: 60 k årlig (Scandic Top medlem)
    Kortbruk Dagligvare: 100 k
    Flyreiser jobb: 15 k
    Flyreiser privat: 15 k
    Annet kortbruk: 50 k

    Får jeg til noe basert på dette eller skal jeg bare vinke farvel til dette og heller bruke tiden på noe annet :)
     
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis dere tenker på å reise i biz, trenger dere 330000 ebp hvis dere har to CT. Hvis dere i løpet av i år eller neste år vil ha 330000 ebp på konto, så vil jeg gå for amex elite og et ebp-givende kort som brukes på steder som ikke tar amex. Hvis du ikke er sikker på du vil ha nok poeng i løpet av neste år, er det dumt å skaffe dere CT i år for de går ut neste år. Ønsker du detaljer, kan du sette av tid til å lese gjennom div. tråder som gir deg detaljert informasjon på det du lurer på.
     
  3. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Om du kan ville jeg byttet Scandic med Choice.
    Akkurat nå er trumf på 7%, med forbruk på 60k går du altså glipp av 56700 EB-poeng årlig bare på å bruke Scandic. Legg til elite og du vil ha en inntjening på 68700 poeng samtidig som du nesten er halvveis mot CT på noe du trolig får igjen via jobben? Men husk at dette skal skattes av da det er i jobbsammenheng.
     
  4. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Trumfpoeng/kroner er særskilt nevnt som eksempel på bagatellmessig fordel, unntatt skatteplikt, i prinsipputtalelse fra skatteetaten.
     
    Flyrlavt liker dette
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Denne formuleringen er fjernet i en nyere utgave: https://www.skatteetaten.no/rettski...g-skattlegging-av-naturalytelser-6.-mai-2019/

    Q&A nevner istedet: «Det er ikke noe generelt skattefritak for bonuser/ «kick backs» av mindre verdi, men bonuser/«kick backs» mottatt gjennom tredjepart vil kunne være skattefrie innenfor beløpsgrensen på kr 5 000 for skattefrie gaver i arbeidsforhold.».
     
    Spielhaug and Nordlands like this.
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,162
    Likes mottatt:
    7,922
    Bonuspoeng:
    183
    Dagligvare: først skanner du blått trumfkort i kassen, så betaler du med SAS MC eller Amex Elite. 100k = 1000 trumf fra blåkortet = 13500 EB, Amex Elite gir 20.000 EB på det beløpet, så bare der har fdu tjent opp 33500 EB. Og trolig mer også, fordi du får mer trumf på frukt og grønt (hvis du er Kiwi plusskunde)
    Flyreisene kan jo gi deg status hos SAS hvis du bruker de, og da får du i så fall ekstra poeng med SAS MC. Ellers gir feks Amex Elite deg 3000 EB på det beløpet, som kanskje ikke er allverdens.
    Men der du virkelig kan tjene masse trumf (som konverteres til SAS bonuspoeng) er på Viatrumf.no. Trenger dama shampoo eller nattkrem?
    Kjør Blivakker og Viatrumf.
    Mobilabbonement? Viatrumf.
    HBO? Viatrumf.
    Aliexpress? Viatrumf.
    Handle klær på nett? Viatrumf.
    Kinogavekort? Viatrumf
    Hoteller? Viatrumf
    Skal noen i familien på charter? Tilby deg å bestille på viatrumf
    Generelt er det en god deal for deg dersom du kan legge ut for andre på et kort som gir deg bonus
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Du har fått mange gode svar allerede, om hvordan det er lettest å spare opp poeng.

    Men om du tenker å gjøre en slik reise i år, er det bortimot umulig å spare nok poeng til at det hjelper stort uansett hvor mange triks du bruker. Sommeren 2024 er litt mer realistisk, men nå vet jo ikke jeg (eller noen andre) hvor lang tid du tenker å bruke på prosjektet :)
     
  8. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    475
    Bonuspoeng:
    63
    Og for ikke å glemme, hvis du skal skaffe deg en Companion Ticket så må du svi av 150.000 kr i samme kalenderår på et AmEx Elite.
    Trenger du to, noe du gjør i ditt tilfelle, så må du opp på 300.000 kr gjennom kortet i løpet av et kalenderår.
     
  9. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Dette gjelder vel bare bestilt på nett?
    Jeg må bestille alt gjennom bedriftsavtale i portal, så da er det vel ingen mulighet for slik fråtsing...
    Skatt på slike ting er vel bare av akademisk interesse
     
  10. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,162
    Likes mottatt:
    7,922
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, da får du nok kun poeng på kredittkort(ene) du legger inn i firmaportalen.
     
    EgilSk liker dette

Del denne siden