Fartsbot i Australia i posten

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av ValdresBjarne, 18. febr 2019.

  1. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har vore 4 veker i Australia og hatt det fint, men jammen tikka det ikkje inn ei fartsbot i posten frå Sout Australia der eg hadde vorte take bilete av. Eg hadde (heldigvis?) leiebil frå Victoria, så dei trekte ikkje denne rett frå kredittkortet(som også var det gamle sas plat amex, som ikkje fungerer meir). Den var på herlige $800, som blir 5000 kr for å kjøre i 82 i 60 sone på ein rolig dag i jula. Har ikkje fått bot down under før, og eg bruker å betale for meg, men eg er litt frista til å la denne gå. Eg skal attende, men eg trur bota er kun gyldig i South Australia og dei har ikkje noko felles system på denne. Namnet mitt mangler ein A og eg tviler på at det hindrer meg å få visum. Kva hadde de gjort? Skal eg ta det som ein mann og tenke at eg får jo nokre poeng når eg betaler med SAS MC, eller når bota er så stor, og eg tviler på at eg skal attende på nokre år, og då kan fruen leie bil og satse på at det går bra. Må vel berre gjera opp for meg om eg blir take att down under?
     
    milehigh, chrt and haifinn like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,585
    Bonuspoeng:
    293
    Jøsses, ikke bare Norge som har saftige bøter...
    Utfordringen her er jo at du ikke vet hva konsekvensene kan bli... Vanskelig å gir råd, dette er nok noe du må ta med deg selv.
     
  3. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,435
    Likes mottatt:
    12,592
    Bonuspoeng:
    183
    walk on the wild side..
     
  4. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har fått noen farts bøter fra Italia,frankrike og kroatia og disse har jeg ikke betalt.Har eller ikke fått noen problemer i ettertid når jeg har vært på besøk igjen. Vi skal jo til Australia neste mnd så da vet jeg at de sender til Norge,jeg syntes det var rart at de sender til Norge for jeg leste her om dagen nettopp om dette at de ikke sender ut bøter til andre land,de har uansett ikke noe mulighet eller lov til og kreve inn penger fra deg,så den er bare og rive i stykker. Men hvordan det ligger ann senere ved ny visa søknad vet jeg ikke, søk om det på nett så finner du nok noen svar..
     
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har søkt på nett, og det ser ikkje ut som om dei kan drive inn bøter i andre land, og det skal ikkje ha noko å seie på visumsøknad, då dette er på nasjonalt nivå. Reknar ikkje med at det går inn i så stort register på ei fartsbot. Trur heller ikkje det er noko som dei spør om når ein søker om visum.
    Eg liker Australia, men eg synes bota er veldig stiv. Skal nok ta det litt meir med ro neste gong eg er nede der.
     
  6. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    De har jo like stort bøte nivå som i Norge jo :( Så jeg skal passe på gasspedalen selv når jeg kommer ditt neste mnd. Jeg har en svakhet for og kjøre litt fort og bli tatt bilde av :D
     
  7. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Når jeg var student i Australia fikk jeg bot for drikking på toget, denne kom i den australske postkassen dagen før jeg dro hjem, betalte ikke og reiste tilbake et par år senere uten at noen sa noe på det.
     
  8. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fikk 3-4 bøter i posten hjemme i Norge for lenge siden. Har vært både på jobb og ferie i Australia etter dette uten noen problemer...
     
  9. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg hadde betalt den om det gjekk an å betale med amex:)

    Men då var det avgjort. Eg glemmer bota, og satsar på at eg ikkje hører meir frå SA Police!
     
    Insomnia4u liker dette
  10. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Om det en gang i fremtiden skulle bli et spørsmål, så er det jo ikke usannsynlig at et brev med en regning fra Australia kan ha forsvunnet i posten på vei til andre siden av kloden...
     
  11. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Kom heldigvis med ordinær post. Fekk ein gong eit brev frå italia rekommandert, då eg hadde sveitsisk leiebil(uten at det hjalp på betalingsvilja...Har også fått bot der seinare, uten at denne blei nevnt, då med italiensk leiebil og trekt frå amexen. Gjeld kjøring i bysoner, ikkje fartsbot i Italia. )
     
    Flight Cancelled liker dette
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Ser frem til førstemann her inne som kommer slukøret i retur fra Australia 3 uker for tidlig:cool::p
     
    indahla liker dette
  13. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Ein kjem vel sikkert på TV?
     
  14. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har bare erfaring fra Tyskland på dette, og der er det også sånn at de ikke kan kreve inn fra Norge, men skulle du bli stoppet av Fritz av en eller annen grunn i Tyskland på et senere tidspunkt så er det bare å betale der og da. Du kommer ikke en meter videre før alle tidligere bøter er oppgjort.

    Jeg har opplevd det... :p
     
    Are liker dette
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at det ikkje er nokon krav ved søknad til Visum, og det må vera ein nasjonal straff for at det skal ha noko å seie for visumsøknad. Så eg tipper det er rett og slett eit spørsmål om samvittigheit for min eigen del, og risikovurdering på om eg vert stoppa av the boys in blue i SA!
     
  16. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Riktignok ikke fartsbot, men bompenger utenfor London. Mener det kostet £2,50 å passere, og man betalte ved å logge inn på en eller annen nettside innen 24 timer. Jeg tenkte jo at de aldri gidder å kreve dette på en norsk bil.

    Tok feil der gitt.

    1470F5C0-528B-45AF-B503-81FE25CB0059.jpeg
     
    indahla, Aussie74 and Wiolenze like this.
  17. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk bot i NZ på hele 120 NZD. Ca 800kr. Ble målt til 119 i 100 sona..Er vist mer levelige bøter i NZ kontra Australia..Betalte boten, orket ikke tanken på å bli svartelistet :rolleyes:
     
    flying_all and Wiolenze like this.
  18. Krimal

    Krimal Medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Er det myndighetene som krever inn beløpet, eller er det et privat selskapt som har kjøpt kravet og således krever inn ? Du kan bestride kravet og kreve at de beviser at du var sjåfør under tidspunktet. På denne måten kan du trenere saken over lang tid og til slutt gir de seg kanskje. De må uansett fly deg til Australia for å kunne rettsforfølge deg. Alternativt kan de få et inkassoselskap i Norge til å kreve inn, men du kan fremdeles bestride kravet da inkassoselskapet ikke kan "rettsforfølge" deg for trafikkforseelser som har skjedd i Australia. Du får google fartsbøter i Italia og Visma-Collectors, da lærer du triksene........
     
  19. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det er myndighetene som krever det inn, og tviler på at dei kan gå videre frå Australia.
     
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk bot i Italia for er par år siden uten å vite det før det plutselig ble trukket fra amex. Papiret kom først fra Italia ca 5 mnd etter overtrampet. Der opplyste de om rabatt på bor ved betaling med kontant innen 30 dager fra ileggelse..
    Det viser seg at det nå er et samarbeid i Europa for trafikkbøter. Var avis som tystet
     

Del denne siden