Fra følelsesmessig berg-og-dalbane til pissoar på fly. First til D.C. og muskelbil til Miami

Tråd i 'Reisebrev' startet av NKA_Pls, 28. juni 2024 kl 23:23.

  1. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    102
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

    Etter en noe laber respons på en tråd jeg postet (med mål om suverene reisetips), ble jeg ved guds nåde reddet fra min samboers vrede før jeg gikk i "reise jorden rundt uten å sjekke grunnleggende ting"-tabben. - Som man fort kan gjøre når man har skjemt seg selv bort ved å gjøre globetrotting til noe man er vant til - istedenfor å reise til den andre siden av jorden én gang i livet. Slik min oldefar gjorde - og aldri holdt stilt om ("I Singapore på 20-tallet!...")

    Tabben jeg nesten begikk var å bestille tur til Buenos Aires - da jeg har et ønske om å prøve First fra Frankfurt - og det har vært god tilgjengelighet i det siste. Årsaken til at det har vært god tilgjengelighet er fordi det er 10 grader og regn der, og selvfølgelig vinter (noe jeg i hurten og sturten glemte). Min sjef spurte meg på tirsdag "hvordan er det egentlig i Argentina nå" - og jeg trodde han mente økonomisk. Men jeg kom på at det også kunne være lurt å sjekke været, da min samboers eneste krav til årets ferie er "sol og varme" (han mente forøvrig været).

    Desperat etter et nytt feriemål kontaktet jeg kanskje Norges beste tur-booker: @SVG_flyer ! Han kom med flere forslag, og vi fant ut at Hawaii (inkludert et leg med First) var mulig, men gitt kun 9 dager i tidsbudsjett, ville jet-laggen spise opp litt for mye av disponibel tid. Vi landet derfor på at østkysten av USA er et bedre mål.

    Det er noe som heter "EM" - og det foregår i Tyskland? Jeg tror det er fotball. Tilgjengeligheten på biletter til de ålreite tyske flyplassene er i alle fall elendig. På torsdag morgen var status at sambo + meg var plassert i München, via FRA og SVG fra OSL - med benyttede 50k poeng og en CT. Vi bestemte oss for å se an tilgjengeligheten på F i.l.a. kvelden og fredag. Torsdag morgen fant SVG_Flyer den snertne ruten MUC-IAD og hjem MIA-YYL-VIE-OSL (YYL = Montreal) - ett leg i F og resten i biz.

    Jeg var klar 08:55 idag for å endre den allerede bestilte turen med foreløpig stopp i MUC (også bare fikse OSL-MUC med cash).
    Og for en thriller det ble!
    Etter 6 anrop som ble brutt umiddelbart etter at en agent tok røret (svært frustrerende) - kunne jeg på Awardfares se at det ble færre og færre tilgjengelige seter i F.
    IMG_7912.jpg

    Da klokken hadde blitt 09:25 hadde jeg fått linjen brutt 6 ganger - uten kontakt. Og jeg var emosjonelt sett langt nede. Det er rart hvordan forventningene om tur og gleden fort blir til stress og skuffelse når agenten sier "nei, tyvvær, den hittar jag inte".

    De to første menneskene jeg fikk tak i... Jeg har jobbet lenge med kundeservice selv, og jeg forstår at det ikke hjelper å bli sint eller freidig med de som forsøker å hjelpe deg. Men det er ikke alltid så lett. Person nummer to jeg snakket med forstod rett og slett ikke hva jeg mente. Det er greit å være ny, men hele situasjonen ble bare merkelig når jeg gjentok spørsmålene for tredje, fjerde gangen - på nye måter uten å bli forstått. Da klokken hadde blitt 10:05 fikk jeg beskjed av en agent om at det kun var én billett i First igjen - og at planene derfor hadde røket.
    På dette tidspunktet hadde jeg gitt opp - og begynte prosessen med å slå meg til ro med at det egentlig er ganske fint i Benidorm også...

    Jeg tenkte jo jeg kunne prøve innimellom (jeg er jo tross faktisk alt på jobb) - noen ganger blir jo billetter holdt en stund og sleppet. Ved det tredje av disse forsøkene traff jeg en hyggelig svensk agent som virket veldig kvikk. Hun sa det var to billetter i First, men hun fortalte meg at jeg ikke kunne bestille den ene av de to First som var igjen med den reisen jeg hadde bestilt. "Ok", repliserte jeg - da jeg tenkte at dette var enda en av de rare booking-reglene i bonusjungelen.

    "Men jeg kan jo bare kansellere turen din og legge inn ny tur - da kan du booke to billetteter i F. Kan jeg få de andre flightnumrene?" Da våknet jeg brått - og spurte om hva som ville skje med den benyttede CTen og poengene mine. Hun sa at de umiddelbart ville komme tilbake til meg - også spurte hun om hun skulle slette gammel tur, og legge inn ny tur. Jeg takket ja - og da vi var ferdig spurte hun om jeg ønsket at hun skulle hjelpe meg å komme ned til München. "Gjerne", svarte jeg - lettere i sjokk. Dette var det 13. anropet til SAS for dagen. Hun ordnet altså hele turen til meg - slettet den gamle turen - OG lot meg slippe ombookingsgebyret fordi linjen ble brutt så mange ganger (det hadde gått 24t og 10 min e.l.). Og alt dette gjorde hun på... 4 minutter? Fantastisk! :D

    Jeg har lært at det er et kvalitetstegn å gi kundene samme opplevelse uavhengig av hvem som betjener dem. Der har SAS milevis igjen å gå. Jeg skrøt hemningsløst av agenten - og hadde adrenalin i en time etterpå :D:D

    Resultatet er som følger:
    IMG_7895.JPG

    Mapplanner.png

    Vi skal ta én eller to dager i D.C. (sambo har ikke vært der før) - også roadtrippe til Florida.

    Noen som har tips til et godt "one way" leiebilselskap? Drømmen er en Dodge Challenger SRT Hellcat.

    Men aller mest gleder jeg meg til å prøve pissoaret om bord! :cool:
     
    Last edited: 29. juni 2024 kl 11:43
    RoadKing, cuivien, sheim and 17 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,844
    Likes mottatt:
    35,358
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

    et samstemt forum foreslår fin bil, men ikke cabriolet… det b
     
    NKA_Pls liker dette
  3. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    645
    Bonuspoeng:
    93
    Anbefaler deg å sensurere booking ref!;)
     
    NKA_Pls liker dette
  4. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,374
    Likes mottatt:
    23,217
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Men sladd bookingreferansen i bildet fyrst.
     
    NKA_Pls liker dette
  5. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    102
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips om sladding ;)

    Jeg fikk også spørsmål på snap om hvorfor jeg har ringt Peppes Pizza flere ganger - så tidlig om morgenen. Jeg har ingen diagnostisert akutt pizza-mangel, det er bare det navnet jeg lagret sambo som da jeg først traff henne (av praktiske årsaker).

    Apropos snap så pleier jeg å dele en del live på story underveis - bare å legge meg til om man ønsker å følge med. Jeg heter nussekozepusen på snap (det er en lang historie).

    Ref. bil så har sambo dårlig rygg etter en prolaps fra en bilulykke (hun prøvde å holde igjen en bil i hengerfestet som sto i fri og rullet) - så jeg har fått streng beskjed om å prioritere komfort over motorlyd. Dette med cabriolet lærte vi også da vi kjørte Miami - Key West med en Mustang cab i januar i fjor. Det var gøy i ca. 20 min - definitivt ingenting for langtur, @ccurrahee ! :D

    Vi får jo noe tid i München også - kanskje det er mulig å få sett litt fotball på stor-skjerm og stor S. Kampene foregår kanskje på... dagtid? Kveldstid? Det blir uansett bra!
     
    Last edited: 30. juni 2024 kl 10:17
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,817
    Likes mottatt:
    32,884
    Bonuspoeng:
    293
    Utrolig deilig med en gladhistorie :). God tur!
     
    NKA_Pls liker dette
  7. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    102
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    93
    Vi er igang!

    Et forsinket Lufthansa slo ihjel målet vårt om god stemning og live fotballkamp i München i dag, men vi er ved godt mot for det.

    Jeg har akkurat blitt Eurobonus gull - og hadde gledet meg til å prøve den berømte «gullstua». Men her har jeg jo vært før? :rolleyes: Jeg trodde det var en über-lounge, men ved stor pågang har jeg blitt sluset inn hit mange ganger før.

    Jaja - tradisjonen tro har det blitt GT på sambo og solo og akevitt på meg (jeg studerte på Gjøvik) - og turen er i alle fall offisielt i gang!

    IMG_7968.jpeg
     
    Fridtjof, Spielhaug, RoadKing and 9 others like this.

Del denne siden