Har SAS Plus "gratis" refusjon/endring, eller ikke?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Pepeu, 17. juli 2017.

  1. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trodde det, og når jeg søker opp billetter mellom Stavanger og Bergen står det også inkludert under "Endring og refusjon". Men, samtidig kommer det opp en tick-boks under med "Få endring og refusjon inkludert for 1 200,-" Huker man den av blir prisen enda 1200 kr dyrere. Velger man Go får man beskjed om at endring er tillatt mot et gebyr. Hvor finner man størrelsen på dette gebyret?

    Ser også at endring i Plus er tillatt innenfor samme bookingklasse. Ser at prisene på Plus ligger på 1199 kr, 1299 kr, 1399 kr og 1499 kr. Er alle disse forskjellige bookingklasse?
     
  2. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Huker du av for den +1200 så er det vel det som er en Full Flex billett.
     
    Pepeu liker dette
  3. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Det høres fornuftig ut ja. Tipper det ender opp med å bruke Norwegian i stedet da. De er noen hundre kroner billigere pr vei, og slik jeg har forstått det kan deres billetter også byttes til dyrere avganger uten tillegg i prisen. I tillegg får man jo 20% rabatt på prisen uten skatter/avgifter med kredittkortet, så da blir det fort 5-600 kr i forskjell pr tur/retur. På et år blir det kanskje nærmere 10.000 kr billigere for meg.

    Ser også at de har et "Rewards"-program som vil gi gratis fast track, setereservasjon og baggasje relativt raskt (selv om dette er med flex-billettene), så da blir ikke så stor forskjell fra SAS uansett. Kanskje bortsett fra lounge, men så mye billigere Norwegian er i løpet av et år kan man kanskje bruke litt av det man sparer på å kjøpe gullkort om det viser seg å være viktig til utenlandsturer (der stoler jeg ikke på NAS enda).
     
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @Pepeu Har faktisk hørt noen rykter om at Norwegian tenker på Lounge i den nye delen på OSL. Reward programmet dems er enkelt og bra faktisk. Er du bedriftskunde får du også Fast Track gratis innkludert i billetten.
     
    Last edited: 19. juli 2017
    Pepeu liker dette
  5. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det så slett ikke verst ut når jeg leste over fordelene. Ser nå også at man ikke trenger å betale flex-billettene med Norwegian-kortet for å få de 20%, man må kun være med i Norwegian Reward. Så da kan man vel bruke f.eks. Flexi Visa med valgt 4% rabatt på fly, og dermed få enda litt til i rabatt. En flex-billett (til 1009 kr) får man da i praksis til 844 kroner en vei, noe som må sies å være en god pris når man ikke alltid vet om man kan reise eller om man må flytte avreisen litt. Tilsvarende priser for LowFare og LowFare+ er 663 kr og 756 kr med rabatter.

    Nesten så jeg tror jeg har misforstått/oversett noe når man ser hvor liten forskjellen i prisene er :)

    Edit: Korrigert prisene siden NAS har 2% kredittkortgebyr, som gir en reell rabatt med Flexi Visa på ca. 2,1%.
     
    Last edited: 20. juli 2017
    hifiman and Misterix like this.
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp.
    Alle er forskjellige bookingklasser.
    I prinsippet er det lite vits i en "ombookbar" billig SAS billett. Den kan kanselleres om nødvendig, men ombooking er som regel kostbart. Unntaket er samme dag hvor de som regel slipper deg ombord i et annet fly om det er noe ledig.

    Norwegian sine flexbilletter i helt konge i tilfelle de må endres. Har du en flex kan du flytte den rundt som du vil uten å legge en krone på bordet uansett hva den aktuelle flexbilletten koster nå.
     
    hifiman, Xflipper and Pepeu like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Man bør jo også se på den forventede ventetiden og se om prisforskjellen er lav nok til at det lønner seg. Man skal jo ha en ok lønn for å betale 1000kr ekstra for å spare seg for en forventet ventetid på 1 time.. Gitt at man er fullstendig rasjonell da vel og merke :)
     
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, i jobbsammenheng med ikke-fakturerbar reisetid skal det ikke veldig mye til før det der er spart inn.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,674
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig, det er trist å måtte reise med Norwegian fordi SAS ikke flyr på destinasjonen. Brukte å være motsatt.
     

Del denne siden