Hei! Jeg har bestilt og betalt for en reise i SAS plus fra EWR til CPH. Jeg hadde også valgt seter. Når jeg nå går inn og ser på bestillingen, har SAS endret flytype, og det står ingen seter valgt. Vi står altså uten seter i SAS PLUS, og flyet ser ut til å være fullt i PLUS, det er iallefall ingen ledige seter å velge. Kan vi da risikere at de flytter oss til SAS GO? Dette er ikke en bonusreise, og 2 av oss i reisefølget er gullmedlemmer. Noen med erfaringer fra lignende situasjon? Når jeg søker opp flighten på sas.no er det ingen ledige seter hverken i plus eller buisness. Så det kan jo se ut som om at flyet er overbooket....
Hvis dere blir nedgradert så har dere krav på kompensasjon. Du kan eventuelt også se på mulighetene for å bli booket om via ARN eller OSL.
Takk for svar! Kan man bli oppgradert også? Jeg ser at det er 12 seter i buisness som ikke er reservert. Det er flere buisnesseter i A340 enn i A330 så vidt jeg vet. Har man noen fordeler som gullmedlem i slike tilfeller som dette? Og vet du hva størrelsen på en slik kompensasjon kan være?
Ja, siden plus da tilsynelatende er mer enn full må de oppgradere noen siden 340 har 8 bizseter mer enn 330. De oppgraderer heller enn å nedgradere så lenge de kan. Dette gjøres i all hovedsak etter status, men også på antall i reisefølge kontra ledige seter i ny klasse. EBP/D går først, så EBG/S/B. Så det kan være en mulighet. Eller at noen andre blir opp eller nedgradert og dere får setene deres i plus.
Den optimistiske varianten: Det er færre plus seter i 340, men flere business. En oppgradering ville vært fint. Jeg krysser fingrene for dere, og ønsker god reise.
Takk for det Jeg får bare satse på en oppgradering da. Men jeg har iallefall lært en ting; aldri reservere de bakerste setene i SAS plus i A330, regner med at det er derfor vi plutselig sitter uten seter nå....
Innen da kan de ha byttet tilbake til 330 også, men følg med på bookinga di. Plutselig har de rydda eller noen har kansellert billettene sine og det blir plass allikevel
Jeg kom til å tenke på et scenario til. Med overbooket Plus og mye ledig i biz, vil vel SAS avvente "ufrivillig" oppgradering for å se an om det bys på oppgradering til Biz. Da vil jo de komme aller først i køen hvis normal forretningsførsel ligger til grunn. Hvis bud kommer fra passasjerer i Plus, vil jo det da frigjøre seter der og kanskje eliminere behovet for "ufrivillig" oppgradering.
Det har du rett i. Det er rett før boarding eller faktisk også under boarding de opp eller nedgraderer om nødvendig. Mye som endrer seg fram til boarding. Både plusgrade, cu og avbestillinger
Men hvis det under sjekk-inn oppgradering eller nedgradering skjer, kan det da tenkes at det vil svare seg å dukke tidlig opp til innsjekking? Dersom SAS i utgangspunktet ønsker å unngå nedgradering....
Som regel er det flere som oppgraderes fra Plus til Biz og da frigjøres det plasser i Plus ... og vips så har dere seter der. Jeg ville sjekket setekartet ca 44 timer før avgang, da ser du hvor du kan velge seter.
Det ser rart ut. har ikke merket noe til det. Trodde setene var helt like? Hvor fant du denne infoen? I tillegg: Det er nok ikke 16 inches forskjell i pitch heller?