Hjemmekontor i september-oktober

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Henrik, 07. mars 2021.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,141
    Likes mottatt:
    7,830
    Bonuspoeng:
    183
    Nå feirer vi snart ettårsjubileum med primært hjemmekontor, og det ser vel ikke ut til at vi i Oslo-regionen slipper unna med det første heller.

    Håpet er imidlertid at vaksineprogrammene i Europe fortsetter med samme eller høyere tempo, slik at man etter sommeren kanskje kan bevege seg rundt i Europa, ihvertfall.

    I den forbindelse har jeg fått en fantastisk idé om å leie et lite hus et pent sted i september-oktober i en måneds tid, og bruke det som base for hjemmekontor og hyggelige helgeutflukter. Rett og slett et skikkelig skifte av omgivelser, og som en ekstra bonus, slippe unna litt mørk og trist høst i Oslo. Jobber for å overbevise min bedre halvdel, og det ser hittil lovende ut.

    Det vi kan tenke oss av sted er i uprioriterte rekkefølge;
    - Rundt 20C på dagtid, pluss/minus
    - Ikke midt i verste turistfellene for charterferier (spesielt mtp. overlapp for høstferie)
    - Low-key og enkelt
    - Gjerne områder i relativ nærhet til byer, men selve stedet kan godt ha mest eneboligbebyggelse, så man kan leie hus med uteplasser og grei størrelse for hjemmekontor
    - Umiddelbar nærhet til sjø
    - Innen Europa

    Hittil er Aegina utenfor Athen høyt på listen. Kort fergetur, liten øy man kan sykle rundt på og ikke er avhengig av bil på, behagelig klima og kommer seg raskt inn til storby om man skulle trenge et skikkelig skifte eller på helgeekspedisjon. Behagelig klima, og lavsesong så ikke allverdens med turister hele oppholdet.

    Andre aktuelle steder vi ikke nevneverdig har undersøkt kan være Portugal, enten noe i utkanten av Lisboa eller rundt Ericeira, men sistnevnte blir kanskje i overkant travel rundt høstferien?

    San Sebastian eller Bilbao er også alternativer, om enn noe kjøligere er det nydelige områder.

    Sicilia uten å være mer spesifikk på hvor kan også være et godt alternativ, og det samme er vel fort Malta.

    Er det noen andre skjulte perler vi bør undersøke eller områder som bør vurderes?
     
    Edvard, EndreD, Adrian E and 2 others like this.
  2. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Dette var en veldig god tanke.
    Hadde jeg bare fått med Kråkefrid på noe slikt..
     
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det går jo an å reise nå, hva med Kanariøyene?
     
  4. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,476
    Likes mottatt:
    7,326
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har tenkt samme tanke, og vurderer Budapest fra siste uke i juli og 4-5 uker fremover, forutsatt at de da har opphevet de restriksjonene som er i dag. Ungarn har tatt grep i det siste og har blandt annet kjøpt inn 3 millioner doser med vaksine fra Kina da de mener at det går for tregt med EU sitt vaksineprogram.

    Har to eldre kompiser der som har fått første skudd av denne for litt over en uke siden, og de snakker fremdeles engelsk. :)
     
    EndreD and Xflipper like this.
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,141
    Likes mottatt:
    7,830
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke aktuelt før retur er smertefritt og det ikke er eksplisitt frarådet å reise. :)

    @jvsandem Ikke sant. Premisset er at det ikke er restriksjoner - reiser ikke hvis det betyr innreisekarantene eller ekstraarbeid. Men utover sommeren begynner vel ting å få ganske greit med fart, så krysser fingrene for juli-august for deg!
     
    TomF66 and Palg82 like this.
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,785
    Likes mottatt:
    10,235
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg likte meg veldig godt i Malaga, da jeg var der en drøy uke i slutten av august 2019. Jeg var der under Feria de Malaga, som var veldig gøy, men merket ikke så mye til utenlandske turister i byen (inntrykket er at veldig mange som lander på Malaga flyplass reiser videre til mindre nærliggende plasser). Fin base for dags- og helgeturer til nærliggende områder.

    Syns vi fikk veldig god valuta for pengene i leiligheten vi leide (helt ny leilighet med 3 soverom og 2 bad for rundt 1000 kr natten). Lå litt utenfor sentrum, men rett ved t-banestasjonen, så enkelt å komme seg rundt.
     
    Adrian E and Henrik like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,730
    Likes mottatt:
    32,741
    Bonuspoeng:
    293
    Genial ide. Skulle gjerne gjort det samme, men frua har jobb av en slik karakter at det ikke funker så greit.

    Har ikke så mye erfaring med den slags i europa, men rent umiddelbart så kom jeg til å tenke på Kroatia og Sibenik. Jeg aner dog ikke noe om prisleiet der og hvordan smittesituasjonen er i landet.
     
    Henrik liker dette
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,141
    Likes mottatt:
    7,830
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig - ser lovende ut! Absolutt et område å undersøke mer. :)

    Mtp. jobb tror jeg sjansen er nå; min hypotese er at helt fritt hjemmekontor kommer til å forsvinne noen måneder etter at vi kan si at Covid-19 er over. Mye av hverdagsfriheten kommer garantert til å bli værende og man kan nok fint velge å jobbe mye hjemmefra, men jeg tror det kommer forventninger om at man jevnlig, enten om det er en gang i uken eller annenhver uke, er innom kontoret og fysisk møter opp. Men høsten 2021 tipper jeg blir en overgangsperiode fra dagens 100% hjemmekontor, så jeg øyner muligheter her til å raskt avstemme med både egen arbeidsgiver og oppdragsgivere at jeg ikke blir fysisk tilgjengelig den neste måneden, og så gjøre et stunt som dette.

    Definitivt en luksus at begge har jobber hvor dette er mulig og ingen andre forpliktelser som holder oss hjemme.

    Konge, det kan også fungere bra! Tror nøkkelen da blir å bevege seg litt vekk fra sentrum og i motsatt retning av de fleste andre; og det er jo noen fjell rett oppi høgget som etter sigende har gode motorsykkelveier, og det er en bonus.

    Settes på listen for videre undersøkelser!
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg liker sørkysten av Tyrkia, mye god mat, billig, masse opplevelser og det varmeste vannet i middelhavet :)
     

Del denne siden