Hvilke kort bør jeg bruke i Norge?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av kennethdreyer, 21. juli 2014.

  1. kennethdreyer

    kennethdreyer Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Hei dere,

    For et flott forum! Jeg har lest litt rundt og fått masse tips, men kunne gjerne tenke meg å høre om noen kunne gi noen konkrete råd til min situasjon.

    Jeg har i dag to kredittkort jeg bruker flittig - Bank Norwegian og Nordic Choice mastercard.

    Her er forbruket mitt:
    - Utlegg for firma beløper seg til 100-200.000 i året. Her velger jeg selv hvilket kort jeg vil putte det på.
    - Handler mest på Prix (har Coop medlemskort) og fyller bensin på Shell (Trumf) og Statoil (Coop).
    - Bruker debetkort på private handler, men vurderer å gå over til kredittkort her også før å øke poengene.

    Av forretningsreiser er jeg ofte i Stockholm og London. På privatreiser er jeg mye i Norge (friluft og fjelltopper), storbyferie i EU og USA.

    Målet mitt nå er optimalisere livet mitt for maksimale poeng til reise. Jeg har per i dag Norwegian da det er flyselskapet jeg bruker oftest og Nordic Choice da det er her jeg bruker hoteller oftest.

    Det jeg lurer på er om noen er i lignende situasjon og har noen råd rundt de kortene jeg allerede har? F.eks fant jeg nylig ut at jeg kan bytte til fjordkraft og få noen ekstra poeng, men jeg har ikke studert tilbudet i detalj enda.
     
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du også flyr SAS innimellom burde jo en kombinasjon med AmEx og Eurobonus være smart.
    Søk om et AmEx Platinum Eurobonus, så får du noen tusen poeng bare for å signe opp, 20 poeng pr 100 kr brukt og bruker du over 100k i året, får du en companion ticket. Dvs at du kan ta ut en bonusreise med SAS og ta med en person for samme bonuspris.

    Selv handler jeg på Kiwi, Meny, Spar og fyller bensin på Shell for så å overføre Trumf poengene til Eurobonus som er det man får best utbytte for ifølge meg selv. ;) Og betaler du med AmEx, får du jo EuroBonus poeng for dette også i tillegg til Trumf.

    Kan ikke se at du har så mye igjen for å bruke Norwegian rewards. Du sier heller ikke noe om hvor ofte du reiser, og det kan jo ha betydning. Med 100 000 kr i omsetning på et AmEx kort vil jo det gi 20 000 eurobonuspoeng. Det er nok til en tur fra Norge til Sverige eller Danmark f.eks, eller 2 innenriks turer i Norge. Den klarer ikke Norwegian å matche.

    Å bruke Nordic Choice Mastercard gir vel noen poeng, men jeg tror du har mer igjen for å satse på å få de poengene på Eurobonus.

    Skulle noe være uklart, må du bare spørre igjen.:)
     
    John in The Tower liker dette
  3. Joachim

    Joachim Medlem

    Innlegg:
    233
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Henning liker dette
  4. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Når du har utlegg på over 100 000 kan kombinert kort med SAS/AmEx være et bra valg, selv om du flyr mest med DY, ettersom du da vil opptjene companion tickets (CT): https://www.americanexpress.no/saseurobonus/companion-ticket/

    Dette er en veldig god deal, særlig hvis du kvalifiserer til Platinum, da kan CT brukes hos hele Star Alliance - f.eks. 2-for-1 med Lufthansa First Class, som er en av verdens beste F-klasser. Se denne testen: http://bonusfeber.no/lufthansa-first-class-den-ultimate-luksusopplevelse/

    Og flere bilder her: https://encrypted.google.com/search?q=Lufthansa+New+First+Class&source=lnms&tbm=isch
     

Del denne siden