Finner dette på SAS' sider (gjelder fra 1. Juli). Betyr feks. "fr. 500" at man får fra/minumum 500 EB poeng + miles for distance flown (alle poeng basic)? I Europa er det lettere å skjønne, men dette gjelder altså langrutene...
Er det ikke bare å regne ut hvor mange miles til dit du skal fly og legge sammen % hvilken bookingklasse på din billett da? Feks. OSL > EWR = 3680 miles, og din bookingklasse er feks. er A =300%, 3700 x 300 =11100 poeng.
Fra betyr bare at alt under 500 blir 500. Flyr ei rute som er 300 på 100% så utgjør dette 300. Da får man 500 siden det er fra 500. Flyr man en som er 600 så får man 600 osv.
Dette blir kanskje litt på siden, men hvor mye er et EB poeng verdt? Vil det f.eks lønne seg å betale 1000kr ekstra for tur/retur OSL-BKK for 100% opptjening i stedet for 25% i ren verdi?
Verdien av poeng kommer helt an på hvordan du kommer til å bruke de. Trenger du statuspoeng er de verd mer enn om du ikke gjør det. En mulig verdsetting er hva de koster å kjøpe. Statuspoeng koster 1 kr stk, mens ekstrapoeng koster ca 25 øre om jeg ikke husker feil. Husk også at det er periodiske kampanjer så jeg vil si du nok bør komme opp i minst 6 poeng per krone om det skal være verd det.. Fra det jeg har sett tidligere er det normalt ikke verd det, selv om jeg har sett eksempler på par hundrelapper på interkontinentale reiser, noe som gir stor forskjell på 25 og 100%. Ellers, husk også at poengopptjeningen kan endres over tid så flyr du om veldig lenge kan du risikere at den bookingklassen som er ideell går ned. Se feks Uniteds deevaluering i mars..
La oss si du reiser med Thai Airways fra Oslo til Bangkok og hjem igjen. Distansen er 5 392 miles, eller 5 400 poeng. Tur retur gir dette 10 800 poeng. Var det 25% vil det gi deg 2 700 poeng For å betale 1000 kr, vil du få 8 100 poeng ekstra. Det er 8 poeng pr krone.For meg er tilbud som gir 3 poeng per krone et godt kjøp, så gar verd en MilageRun. Så ja; jeg hadde helt klart betalt den 1000 lappen ekstra! Man skal også huske på en innenriksbillett på bonus koster 10 000 poeng, så det får du altså 81% av for 1 000 kr. Igjen skal man huske at Thai Airways har billettklasser som ikke gir poeng i det hele tatt. Så å oppgradere billetten for å få 100% poeng fremfor ingen hadde jeg glatt betalt opp til 3000 kr ekstra for.
Sikkert dumt spørsmål, men er ett EB poeng nødvendigvis tilsvarende en mile hos LH? Skal fly OSL-FRA-MAD tur retur med LH. . Ref kalkulatoren over så er det 1593 miles pr vei. Vil jeg da få ca 3200 EB poeng? Booket i 100% klasse, C. Er jo relativt dårlig betalt med poeng. Når SAS fly så ble det 12500 EB poeng medberegnet tillegg for EGB.
Nei det er ikke tilfellet på ruter i Europa. Da gjelder en fast tabell, hvilket trinn du får pr flytur er avhengig av bookingklassen på billetten. Business er: C, D, J (2000) Z (1250) P (750) Altså en tur/r til MAD via FRA i følgende bookingklasser vil gi: C,D,J vil gi 8.000 poeng Z vil gi 5000 poeng P vil gi 3000 poeng
Det er fra Europa og ut i resten av verden at poengene regnes i miles, avrundet opp til nærmeste hele 100. Så hvis FRA-BKK (med LH eller TG) som er 5598 miles, vil det gi 5600 poeng en vei ved 100% opptjening. Laveste Business classe pris (P klasse) gir 100%, den nest billigste (Z) gir 150% og C, D og J gir 200% (First gir 300% hos LH). Så dersom du har billett i C FRA-BKK vil det bli 5600*2=11200 poeng pr vei.
Kan ikke bidra med så mye annet enn å fortelle at jeg fikk 1450 (!) poeng med LH fra Los Angeles til Frankfurt, og 800 poeng fra Frankfurt til Oslo. Klasse L, om jeg leser det rett.
1450 stemmer med klasse L. 800 FRA-OSL skjønner jeg ikke. Klasse L er 125 poeng. Og ingen i oversikten stemmer med 800
800 poeng FRA-OSL er 100% klasse, dvs reise før 1. juli. 1450 er 25% LAX-FRA, klasse L stemmer godt med det. Klasse L stemmer ikke med FRA-OSL, billigste klasse som gav 100% var S. Det kan jo være at du rett og slett var heldig og fikk nyte godt av en glipp i systemet @KristianR