Jakte på gullkortet, eller bare reise og være glad?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Anton, 17. juni 2014.

  1. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Tenkte en tur til Bangkok i sommer og ser at det er flere selskaper som er relativt billig om dagen, så lurer på om noen har noen tips til hvem jeg bør velge.

    Alle selskaper nedenfor tilbyr priser t/r i business class for under 16000 og noen under 12500.

    Fra Stockholm
    - Swiss 10960
    - Turkish 10961
    - Finnair 11501
    - Lufthansa 12455
    - British 12476
    - Austrian 13355
    - Emirates 14252
    - Qatar 16125

    Fra Oslo
    - Qatar 15950

    Fra Amsterdam
    - China Southern 14559
    - Etihad 14950

    Så det er tydeligvis mange og velge mellom.

    Er det noen som vet om innholdet i denne lenken fremdeles stemmer?
    I så tilfelle er det jo veldig interessant å reise Swiss, som i følge denne kalkulatoren gir dobbel opptjening av miles hos Aegean i bookingklasse P. Ender da opp med 22400 miles, altså gullkort hos Aegean/ Star alliance. Eller??

    Når det gjelder BAEC så lurer jeg på om dersom man går hele veien fra Blue til Silver, må man da ha 4 flighter med BA for å oppnå Bronze først og og deretter 4 flighter til for å gå fra Bronze til Silver? Eller er det nok med kun 4 flighter rett fra Blue til Silver?

    Hvis det er tilfelle er det jo interessant å fly t/r OSL - LHR - ARN med BA og deretter t/r ARN - DOH - BKK med QR da dette gir 600 tierpoints og Silverstatus hvis man bare trenger 4 flighter med BA hele veien.

    Eller bare droppe hele gullkortet og bare reise med en av dem og ha det moro.

    Hvem er best og hvem bør jeg velge?
     
    Last edited: 17. juni 2014
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg TROR at fire flighter med BA er tilstrekkelig, men andre vil kunne gi deg bedre svar!

    Isåfall mener jo jeg at BA/QR hørtes morsom ut fra et flynerd alternativ. QR leverer gode varer i økonomi, så blir en fin tur, selv med litt mye stopp etc :)
     
    Anton liker dette
  3. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Swiss og A3 Gold virker som en no-brainer :)
     
    Dash and Anton like this.
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Du trenger 4 flighter på BA metal TOTALT per år, uansett tier.

    Planen din vil funke som fy. Akkurat 600 TP dersom du tar en tur i Economy via LHR. Eller at du heller tar en separat tur til London OSL-LHR-OSL i restriktiv biz som ikke koster mer enn 2-3 lapper og vil gi 80 TP. Sparer deg både tid og penger.

    Dersom Star er tingen, virker fortsatt A3 statusen og Swiss tilbyr ett meget bra produkt og enkel reisevei, mye bedre enn ett stopp i sandkassa midt på natten.
     
    Anton liker dette
  5. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Artikkelen stemmer, men opptjeningen er feil. Anbefaler alltid å gå direkte til kilden, P gir dessverre bare 100%: http://en.aegeanair.com/milesandbonus/program-description/earn-miles/#SWISS

    Det gir altså 13 114 poeng. Hvis du i tillegg reiser OSL-ARN-OSL i Go utenom (1200 poeng) er du på 15 314 (inkl 1 000 i registreringsbonus), og mangler knappe 5 000 poeng for gull.

    Jeg finner for øvrig Swiss til 11 354,-,Turkish til 11 512 og Finnair til 12 690 fra Oslo på tilfeldige datoer i sommer (kayak.no). Hvis det er der du starter fra hadde jeg heller valgt de alternativene fremfor å kanskje spare noen hundrelapper fra Stockholm, når prisen på "posisjoneringsflightene" er regnet med. Turkish har også bare 100% opptjening hos Aegean, men de har et bra produkt som jeg selv har lyst til å prøve. De utmerker seg spesielt på intra-Europa, der de fleste bare har vanlige økonomistoler med blokkert midtsete, mens TK på en del maskiner har 2+2-konfigurasjon med vesentlig bedre stoler. På longhaul kan servicen variere en del fra crew til crew, men med lie-flat og fantastisk god mat fra DO&CO hadde jeg tålt det. IST-loungen deres er kjent som en av verdens beste businesslounger.

    Europa (avhengig av materiell):

    [​IMG]

    Longhaul:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Anton and Henning like this.
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Turkish er hit or miss.. Har flydd de en god del på bak og foran gardinen og har opplevd mye dårlig hardt produkt på 737'ene deres foran gardina. Men ofte OK mat som det nevnes :) Og er man heldig og får en ny maskin er det krem!
     
    Anton liker dette
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Har kun flydd med Turkish en gang, fra SGN til BKK med en A340. Jeg bad om påfyll av pre-departure Champers siden boarding fortsatt pågikk og fikk ett bryskt "NO" fra ei berte. Maten var uspiselig og flyet var sarvet.

    Men, YMMV
     
    Anton liker dette
  8. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg brukte selv QR trikset for BA Sølv i påsken. Er vel egentlig et spørsmål om hvilke selskaper du vil reise mest med fremover, *A eller OneWorld. Jeg ville nok valgt QR.
     
    Anton liker dette
  10. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
  11. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Misset den detaljen - sorry. Men Finnair har til 11990 fra Oslo hvertfall, reiseperiode fra 1.7.14-31.3.15 til BKK, kjøpes før 7.7
     
    Anton liker dette
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Med Finnair får man jo ikke 140x4 TP, kun 140x2 og 40x2
     
  13. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Korrekt, det var ment som et tillegg til første post der det er ramset opp mange selskaper og priser
     
    Anton liker dette
  14. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for mange gode tips. Typisk at billettene hos QR har steget til 19000 nå da:(

    Men har noen testet Royal Jordanian? De flyr fra rimelig fra Munchen. Men det høres jo nesten litt skummelt ut:). Tenkte også å svinge innom Singapore da CX flyr t/r BKK - SIN for 2159 kr med 330-300

    Så hvis RJ er like skummelt som det høres ut, så ser det nok ut til at det blir Swiss.
    Turkish har jeg flydd noen ganger, så har lyst til å prøve noe nytt. Finnair frister ikke når det er så mange andre muligheter
     
  15. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    RJ er meget bra. Lite skummelt!
     

Del denne siden