Langweekend Asia

Tråd i 'Reisemål' startet av Magnus77, 06. mai 2024.

  1. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    785
    Likes mottatt:
    967
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal på en siste reis med Lufthansa first før class før det blir ST. Drar nå til helga. Spørsmålet mitt er todelt:

    Er det stor forskjell på 747-8i/A340-600 når det kommer til first class? Har aldri flydd med noen av dem. Regner med The Queen of the sky er mer nostalgisk, mens airbusen er noe nyere?

    Så kommer det til destinasjon. Hvilken storby anbefaler dere for en langweekend nå i midten av mai? Ønsket destinasjon trenger ikke å være der first class reisen slutter da det er ganske enkelt å komme seg videre med tilslutningsfly, enten med bonus eller betalbillett. Jeg har sett på Tokyo, Osaka, Kyoto, Seoul, Taipei, Shanghai, Beijing, Taipei, Hongkong, Bangkok og Singapore. Vet det er mange, men hvis noen har noen synspunkter hadde jeg satt pris på det:) Spesielt mat er viktig for meg, men bra mat har nok alle disse. Det er snakk om 4 overnattinger.
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,514
    Likes mottatt:
    30,102
    Bonuspoeng:
    183
    Først, Lufthansa First forsvinner nok ikke med det første. Selv om SK blir ST.

    Jeg digger 340-600, ikke fordi de er nyere for de er en god del eldre enn 747-8. i det minste i snitt, men tror også pr individ.

    Når det gjelder hvor du skal/vil/bør reise så er det nok tilgjengeligheten på F som blir å styre det.

    God tur!
     
  3. Dassin

    Dassin EBD

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Har ikke kunnskap om alle destinasjonene du nevner, men Osaka og Kyoto er veldig enkelt å reise mellom (under 30min med tog), så her kan du enkelt kombinere begge. Ville da anbefalt Kyoto som base siden det finnes flere "turistting" der, men hoteller pleier å være billigere i Osaka. Nara-park er en fin dagstur om du velger Osaka/Kyoto. Tokyo slår heller aldri feil, så til slutt kommer det vel an på hva du selv har lyst til ;)

    Mtp varmebølgen i Sørøst-asia hadde jeg nok unngått Bangkok og Singapore.

    Shanghai/Beijing kan bli litt tungvindt for så få dager hvis du planlegger å bruke transittvisum, da disse ikke kan være sluttdestinasjon.
     
  4. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    785
    Likes mottatt:
    967
    Bonuspoeng:
    93
    Det er visumfritt i Kina nå inntil 144 timer, nye regler fra slutten av 2023, så det er ingen problem:)
     
  5. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    785
    Likes mottatt:
    967
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo ikke det. Som jeg skrev i innlegget mitt er det ikke noe problem å booke et fly fra der jeg ankommer med first. For eks lett å booke videre fra både Pvg og Hkg hvor det er ledige billetter.
     
  6. Dassin

    Dassin EBD

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Ja det stemmer, så lenge du har en billett videre som ikke returnerer dit du ankom fra. Så det er absolutt ikke noe problem å dra dit, men en mellomlanding der kan fort ta mye av helgen :)
     
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,000
    Likes mottatt:
    5,831
    Bonuspoeng:
    183
    Det er kun visumfri transit. Klippet fra Timatic:

    - have documents required for the next destination.
    Nationals of Norway with a confirmed onward air, cruise or train
    ticket to a third country
    within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of
    entry. [...]​

    Tur/retur FRA-PVG vil antagelig bli stopp uten visum, mens FRA-PVG-HND-FRA el. kan gå.
     
    Insomnia4u liker dette
  8. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    628
    Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    93
    Stas å sitte fremme i 748, men ikke noe merkbar forskjell fra 346 ellers. F
    Selv om det var færre timer for noen år siden, kan jeg bekrefte at det funker.

    Hadde fra - pek - zrh med et døgn i Beijing , funket flott.
     
  9. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    785
    Likes mottatt:
    967
    Bonuspoeng:
    93
    Den så jeg ikke! Da utgår Shanghai/Beigjin som destinasjon. Har retur med Sas fra Pvg-Cph, hvordan stiller det seg hvis jeg flyr Fra-Pvg-Tyo/Hkg, er 4 dager i Tokyo eller Hongkong, kjøper egen billett fra Tyo/hkg til og så flyr fra Pvg til Cph? Må jo ta ut bagasjen i Pvg før jeg så sjekker inn på ny til Cph.
     
  10. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    785
    Likes mottatt:
    967
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmmm, litt mostridende opplysninger her…
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,000
    Likes mottatt:
    5,831
    Bonuspoeng:
    183
    FRA-PVG-CPH kan nok gå, med Danmark som tredjeland, ref posten fra @magnusant over.

    Fin oppsummering av regler på Flyertalk: https://www.flyertalk.com/forum/chi...r-transit-without-visa-twov-2024-onwards.html
     
    Magnus77 liker dette
  12. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    6,955
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan avkrefte at det er noen varmebølge i Bangkok. Her er temperaturen det som er normalt for april/mai - 33-37°C på dagtid. Det høyeste jeg har registret siste uker er 38°C, men disse temperaturene er normalen her for denne årstiden.
    Det er jo kjøligere her fra nov-feb, men det vi har hatt og har nå er ikke unormalt, men lengre nord i landet er det noe varmere ja, men vet jo at nyhetsredaksjonene elsker å lage stort oppstyr om klima…..
     
    Last edited: 07. mai 2024
    Dassin liker dette
  13. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    785
    Likes mottatt:
    967
    Bonuspoeng:
    93
    Frister med Bangkok. Hvordan er det der nede for tiden? mye regn eller er det noe sol også?
     
  14. Dassin

    Dassin EBD

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg må bare beklage utdatert info, leste denne nyhetsmeldingen for to uker siden https://www.nrk.no/nyheter/minst-30-dode-etter-hetebolge-i-thailand-1.16858654 og la merke til at det kunne potensielt bli 52°C :eek:
     
  15. staalep

    staalep Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    28
    Det kommer helt an på. Søker du det som er annerledes og kaotisk, eller det som er forutsigbart og trygt? Er du opptatt av opplevelser, kultur, gateliv, festing, lokale markeder, historie, shopping, musikk, skyskrapere, prisnivå, museum, luksushoteller, været osv?

    Hvis du er førstereisgutt finnes det sikkert nok å underholde deg alle stedene i fire dager. Men de "små" byene kan allikevel fort bli litt kjedelige. Mat i alle varianter finner du alle steder.

    Jeg har vært flere ganger i de fleste av byene du nevner, kom akkurat tilbake fra Seoul. Litt kort etter min subjektive mening (forventer ikke at alle er enige her):
    - Tokyo: Trygt, og mer å oppleve innenfor de fleste kategorier enn du rekker på fire dager. Ordnet kaos. Kanskje mest spesiell kultur.
    - Osaka: Som Tokyo, bare i mye mindre format.
    - Kyoto: Som Osaka, bare mye penere.
    - Seoul: Mye som Tokyo, bare litt mindre å se og gjøre. Litt mer vestlig inspirert, men også færre turister.
    - Hong Kong: Mye finans og skyskrapere. Kina light i enkelte strøk. Fort unnagjort (sammenlignet med de andre).
    - Taipei: Som en blanding av Hong Kong og Osaka. Får litt småbyfølelse siden det ikke er mange skyskrapere. Fort unnagjort.
    - Singapore: Veldig mye finans og skyskrapere. Enda raskere unnagjort. Litt for kjedelig og strøkent etter min smak, veldig enkelt og trygt å reise til.
    - Bangkok: Kaotisk og sprøtt, men fremdeles hyggelig og relativt trygt. Her finnes det meste, og byen er billigere enn de andre. Dog mye turister.

    Har ikke erfaring med Shanghai og Beijing.

    Klimaet kan nok være utfordrende for en nordmann i Singapore og kanskje også Bangkok. De andre byene er litt mer tempererte i mai.

    Jeg ville personlig ranket Bangkok, Tokyo og Kyoto som topp 3.
     
    Last edited: 07. mai 2024
    Neonex, LaDuden, Eddie47 and 7 others like this.
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,850
    Likes mottatt:
    2,415
    Bonuspoeng:
    113
    +1
     
    Magnus77 liker dette
  17. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,068
    Likes mottatt:
    5,992
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du ikke har vært i noen av disse byene, ville jeg som førstereis gått for Tokyo (eller i det minste Japan).
     
    Origo liker dette

Del denne siden