Lufthansa First til Beijing april 2016.

Tråd i 'Reisebrev' startet av Edin, 17. april 2016.

  1. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Del 1: Planlegging (denne delen er uten bilder).

    Dette er mitt første reisebrev, så hold ut!

    Vi som reiste var mann/kone på tur uten barn, hund og katt. Det ble derfor feriereise med en lett grunnpromille hele veien.

    I september 2015 begynte vi letingen etter bonusbilletter. Med 150 000 poeng på konto + CT fra AmEx ble det besluttet å reise IC på SAS business.

    Som nybegynnere var det sas.no som ble brukt, og gud hjelpe meg så ufattelig dårlig søkefunksjonalitet for bonusbilletter. Sjelden man er gjennom så mange «Errors» for å finne datoer som passer både meg og Fru E. Lete, lete og lete, og tilslutt. To stykk businessbilletter til Beijing 6. – 13. april.

    Etterpå var det leting etter hotell. Raffles Hotel Beijing ble valgt som vår base for ei uke. Hotellet ligger sentralt i nærheten av Den Himmelske Freds Plass og Beijings eldste (og eneste?) gågate Wangfujing. Vi gikk for et «Rise & Shine» tilbud i Business Room til 1298 yuan per natt. Med serviceavgift (15 %) ble det 11 500 kroner for 6 netter. Frokost på E33 var inkludert. Hotellet er visstnok ikonisk i Beijing. Her har Mao holdt flere banketter for våre tidligere uvenner i den kommunistiske del av verden.

    Meeeeen, som flere her på bonusfeber er jeg skrudd sammen litt alternativt. Etter mye lesing på forumet om F-Class ble da spørsmålet «Hvorfor ikke finne en rute som inkluderer F med Lufthansa også»?

    Fra september og utover hadde jeg gjennomført en bonus challenge, skifta strømleverandør, reist en del og brukt kredittkortet flittig. Dermed hadde jeg ytterlige 100 000 poeng tilgjengelig. Vi besluttet å endre C-reise til F-reise med å bruke 50 000 poeng ekstra.

    Som sagt så gjort. Stjernene var i riktig posisjon og gudene var gode. 14 dager før returreise var det 2 ledige plasser i F hos Lufthansa både på tur og retur. Jeg benyttet United sin side til søk. 30. mars måtte jeg kl. 0858 gå ut av et møte for å ta en «viktig» telefon til Tallin. Kort tid etter var billetter endret. 5 200 kroner i avgifter og drivstoff per pax. Ruten ble TRD – OSL – FRA – PEK t/r.

    Jeg startet en Beijingtråd under forumet «Reisemål». Der fikk jeg råd fra @yukho om å hyre en guide under oppholdet. Desto mer vi tenkte på det, desto lurere fremsto det rådet. Ikke kan vi Kinesisk, og ikke er vi kjent i Beijing, Kina eller Asia. Vi kontaktet derfor anbefalt guide, og fikk et godt opplegg med henting + bringing fra/til flyplass og 3 dager guiding + egen bil til Den Kinesiske Mur for ca. 4 000 kroner. Alle billetter til attraksjoner og museer inkludert. Fôring av guide kom i tillegg, men det skulle vise seg svært billig.

    Neste del var å finne ut hvordan man flyr F. Etter råd fra forumet ble det bestemt at vi skal til F-terminalen i FRA, vi skal kle oss pent men ikke stivt, og pyjamasen skal på før «fest setebelteikonet» er tent! Skulle gjerne klådd litt på en Rimowa i FRA, men bytter ikke F-lounge mot shopping. Den beskjeden gikk også til Fru E. Vi fikk beskjed om å håpe på fjernparkering ved ankomst Frankfurt.

    Den siste del av planlegginga var transport til og fra Værnes. Det går ikke an å reise LH-F, og så komme til Værnes for å kjøre hjem!! Nei takk, ikke vin til meg, jeg har bil på Værnes.

    Det ble derfor organisert taxi og flybuss dit og sjåfør ved hjemkomst. Vi reiste fra tåke og 2 grader med retning mot «Den hellige gral», som her er F-reisen med LH.

    Neste del blir «Reisen dit». Da også med bilder. Og som en liten «teaser». LH-F innfridde!
     
    Kjakan, Bernd, Petter B-C and 25 others like this.
  2. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir bra :) TR fra LH F er aldri feil.
     
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Aj aj.. Gleder meg!
     
  4. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Dette blir bra! :)
     
  5. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    JAAA! SÅ KOM med bildene da!! :D :D hehe
     
  6. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Holdt du på SAS C-billettene helt inntil du fikk tak i LH First?
    Se frem til fortsettelsen :)
     
  7. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Bestilling av nye F-billetter og avbestilling av C-biletter gjøres samtidig av bookingen på CT-telefon. Jeg opplevde de som meget profesjonelle og fikk all hjelp og informasjon som trengtes.

    Jeg ser ikke lik mye frem til fortsettelsen, da det er mye jobb å skrive, redigere bilder, laste bilder og sette hele pakka sammen. Men snart ferdig med del 2. Virker som en bra tur.
     
  8. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Del 2: Reisen dit

    Så til kremen på kaka. Jeg skal prøve å fortelle litt om hvordan det er å være førstereisgutt på F, og prøve å beskrive litt av selve produktet. Ydmyk Nordmann som plutselig er konge! Og det er litt hull i bildekartoteket. Det er ikke så lett å huske å ta bilder når det er så mange inntrykk som skal fordøyes. Og fremdels første forsøk på reisebrev.

    Ved innsjekk på Værnes gikk vi denne gangen til skranke, og ikke til automat. Jeg var litt nysgjerrig på hvordan SAS mottar F-reisende. Innsjekk gikk helt greit, men ikke noe mer enn normal kundebehandling. Første flight var:

    Scandinavian Airline (SK351)
    Trondheim Lufthavn Værnes (TRD) – Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL)
    Onsdag 6. april.
    Avgang (rute): 1020
    Ankomst (rute): 1115
    Flytype: Boing 737-700. LN-RRB (Dag Viking).
    Sete: 3C og 3D (Pluss)


    Klar beskjed fra reiseleder. Vi spiser ingenting i bollebua på Værnes, og står over snaksen og vinen på flighten ned til Oslo. Vi skal reise F med Lufthansa, og da kan man få en Fatwa på seg hvis en kaster bort appetitt og promille på SAS.

    Tiden på OSL (ca 1:40) gikk til bunkring av snus og litt hotellromdrikke. Deretter en kjapp tur til gullstua. Litt lett snacks og ett meget lite glass hvitvin. Gullstua på Gardermoen er absolutt en bra lounge. Flotte og gode stoler og en koselig oase når det lite folk. Fikk med oss en del kjendiser også. Flight nr. 2 hadde prioritert boarding og var:

    Lufthansa (LH861)
    Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) – Frankfurt Am Main (FRA) T1
    Onsdag 6. april.
    Avgang (rute): 1255
    Ankomst (rute): 1500
    Flytype: Airbus A320-200. D-AIUD (Ex. Fanhansa)
    Sete: 2F og 2D (Business)


    Litt mer usikker beskjed fra reiseleder. 2 timer på fly i business uten å spise eller konsumere vin? Nei, det går ikke! Fatwa eller ikke. Som enkle bønder fra Trøndelag er det vanskelig, nesten umulig, å si nei til gratis mat og drikke.

    Dette var vel også første gang jeg har blitt tiltalt ved navn på en flytur. «So mister Edin, what can I get you today». Som ydmyk nordmann blir jeg satt ut og spør «so you know my name»? – «Oh, I know everyzing». Første smak på Lufthansa sin kundebehandling av F-reisende. Jeg likte det!

    Maten og drikken på turen til Frankfurt var helt middels. Hvis jeg hadde vært på en normal Europatur hadde jeg vært fornøyd! Spiste og drakk kun littegrann. Var fremdeles redd for mulig Fatwa!

    Frankfurt Am Main – Tiden på flyplassen (2:10 transittid).

    Hvor mange her har blitt jublende glad for fjernparkering med buss på en flyplass? Jeg for min del har forbannet det opp og i mente, men akkurat i dag var OK! Bil ved trappa og transport frem til B-terminal!?! Vi skal prøve å unngå seksualiserte kommentarer, men nå kjente jeg buen begynte å stramme seg. Vi fikk en Mercedes som limoservice på tur til terminal. Jeg spurte sjåfør hvor vi skulle. «Dere skal til F-lounge i B-terminal». Ok det, men jeg måtte spørre om det ikke var bedre på F-terminal? «Nei, det er det ikke. Beste F-lounge er i B». Da ble det sånn. OK, som ydmyk, forsiktig og som førstereisgutt ble det ikke protestert…..

    upload_2016-4-18_20-16-7.png
    Myndig og bestemt sjåfør som visste hvor beste loungen lå...

    Så var det inn ei dør, opp ei trapp, gjennom passkontroll og 100 meter gåing så var vi på plass i herligheten. F-lounge. Startet med «meet and greet», nye boardingpass og champagne.Meget hyggelig velkomst av damene i loungen.

    Etter litt bilder og en nærkikk på baren gikk vi etter hvert en tur inn på restauranten og spiste et lett måltid med sjøabbor og grønnsaker. Maten satt godt etter litt salt. Flott buffet også. En god Chardonnay fulgte maten. Nydelig lounge og absolutt det beste jeg har opplevd på reisefronten.

    upload_2016-4-18_20-0-13.png

    upload_2016-4-18_20-0-57.png
    Baren i loungen var helt grei...

    16.40 var det tid for heis ned til bilen. Denne gangen en Porche Cayenne. Kjapt og greit ut til flyet, men jeg tror jeg hadde overlevd spaserturen fra loungen også. Fikk hjelp til å trille en liten og lett koffert. Kan jo bli sliten.

    Neste flight var med luftens dronning. En ganske så ny B747-800. Verdens vakreste fly. Takker gud for ører, ellers hadde gliset gått hele veien rundt hode!

    Lufthansa (LH720)
    Frankfurt Am Main (FRA) T1– Beijing Capital (PEK) T3
    Onsdag 6. april.
    Avgang (rute): 1705
    Ankomst (rute): 0830 +1
    Flytype: Boing 747-800. D-ABYL eller Hessen som det heter.
    Sete: 1A og 1K (First), helt i tuppen. Samme seter som kongen og dronningen benytter.


    upload_2016-4-18_20-2-13.png


    Og altså. Se på bildet av flyet. Vindu nummer 1 og 2 og 3 og 4 er forbeholdt sete 1A. Og det var min plass!

    Moro å komme om bord på 747 og så være tvunget inn til venstre. Nydelig flyvertinne som satt seg på kne hver gang det skulle samtales. Vi skulle være på samme nivå må vites. Vi snakket litt med henne og mente hun måtte være den perfekte pedagog, og lurte på om hun var utdannet innen faget. Nei, hun var økonom som hadde spedd på studielønna som pursher, også gikk det litt slag i slag, og nå 10 år etter jobbet hun stort sett IC, og ofte på F. Hun sa i en bisetning at det å jobbe i F av og til var som å jobbe med barn (og den kom fra hjertet).

    Vi var 3 pax i F. Vi valgte som par allikevel å sitte på 1A og 1K, men ba om å få oppredd 3D og 3G for soving. Eller som historien faktisk er. Som førstereisgutt så svarte jeg «JA» på spørsmålet om vi ville ha dobbeltseng litt lengre bak. Hadde vel et håp om å havne i 10 000 metersklubben. Den gang ei J

    1A og 1K er etter min mening de beste setene for par som er på tur. Jeg så et bilde her på forumet av to stk. som delte seng på en SAS-IC, men for oss som har vært gift i 20 år er 1A og 1K flott. Kort avstand til kona, men langt nok til at hun bruker flyverten til å få hjelp til fjernkontroller og annet teknisk mikkmakk.

    Vi startet selvfølgelig med champagne og macadamian. Cuvèe Grand Siècle, Champagne Laurent-Perrier (Fransk). Meget fyldig og passe tørr. Meget god champagne. Ca 1200 NOK på polet. 1A – champagne og rolig taksing ut til takeoff! Du er litt konge når du sitter og ser ned på A319 og A320 som høflig venter på luftens dronning.

    Vi fikk også utlevert menyer, Rimowaboks og PJ. Som uerfaren reisende ble takeoff og stigning gjennomført i bukse og skjorte. Meget ubehagelig for en lett overvektig 40-åring.
    upload_2016-4-18_20-2-55.png

    Etter ankommet marsjhøyde var første matservering en liten røkt laksebit. Helt grei men ikke spesielt god. Vi valgte å vente et par timer med serveringen for å bli litt sulten etter maten i loungen.

    Før matserveringen skulle starte ble det spurt om hvilke viner jeg ønsket. Jeg satt vel å tenkte og vurderte i gode 20 sekunder før det ble foreslått full runde vinsmaking med alle hvitvinene og alle rødvinene. Dette var en moro opplevelse. Det er spesielt å få den oppmerksomheten med at det korkes 8 flasker for min skyld.

    Likte 3 av 4 på både rød og vin. 2013 Schlossberg Grosse Gewächs Riesling var beste hvitvin. Meget crisp og frisk. Den ble benyttet under forrettene
    upload_2016-4-18_20-7-54.png

    Rødvinen jeg likte best var en 2009 «Uno Di Docini» Sagrantino fra Luigi Checchi. Dette er en vin fra Umbria i Italia. Meget fyldig og smakte sånn rødvin skal smake. Den ble benyttet mye under resten av flighten.
    upload_2016-4-18_20-8-31.png

    Matserveringen startet med Russisk kaviar. Det var kjempegodt. Var nok til second serving til både meg og fruen. Til kaviaren valgte jeg Gray Goose Vodka. En ren og fin vodka. Kaviar med rå løk, rømme, toast og litt egg var rett og slett nydelig. Selv i høy høyde. Og sitronen er pakka inn i et tørkle for å unngå stein i maten. Flottings!

    upload_2016-4-18_20-9-32.png

    Vi prøvde de øvrige forrettene også. Svinenakken var midt på treet, salaten likeså. Asparges for kald og for vassen, mens leverposteien var kjedelig. Egentlig var hele rekka med forretter ikke noe å skrive hjem om, men det var greit å ha litt fingermat til all vinen.

    upload_2016-4-18_20-10-16.png

    Til hovedretten valgt vi kalv. Den var god etter litt ekstra salt og pepper. Men igjen. Mat på fly kommer ikke i nærheten av mat servert på bakken. Mulig maten blir flatere i høyden, men jeg tror nok mer det er kjøkkenfasiliteter og prefabrikering som ødelegger. Og her glemte jeg å ta bilde!!

    Jeg avsluttet med litt ost og kjeks (og litt mer vin…..). Valgte å stå over avec da jeg var i meget god stemning allerede. Oppsummering av mat. Den var god, men ikke noen gastronomisk opplevelse.
    upload_2016-4-18_20-13-3.png

    Filmutvalget ble prøvd i ca. 12 minutter. Jeg startet på «The Martian», men grunnpromillen begynte å bli såpass høy at senga ropte på meg. Jeg mistenker at crewet har et mål om å skjenke paxen såpass at det blir tidlig sengetid og ditto mer fri fra servering.

    Seng og soving var rett og slett deilig. Jeg er ikke glad i turbulens, men når en ligger i en god seng og mørk kabin er risting bare behagelig. Det ble totalt 4 timer soving. Alt for mye egentlig.

    Jeg hadde bedt om vekking for å få frokost. Det kunne godt klart meg uten. Etter runde på lounge og spising og drikking på flyet var jeg ikke sulten, men klarte å trykke ned i litt frokost. Jeg var nok litt for trøtt og bakfull til å huske å ta bilde av frokosten.

    Ved ankomst følger Lufthansa opp. Det står selvfølgelig noen der for å trille koffert og vise deg veien gjennom flyplassen. Topp opplegg hele veien gjennom.

    Negativt: Hvor i helvete går jeg herfra? Egentlig burde man utsette F til alle businessalternativer er reist og prøvd.

    Neste runde kommer om stund. Da blir det Beijing, Raffles og diverse turistting!
     

    Attached Files:

    Kjakan, Edvard, Are and 33 others like this.
  9. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg så du hadde lagt ut del 2 lagde jeg en kopp te og satt meg i senga på hotellet(er på jobb). Veldig bra skrevet, gleder meg til å prøve F luftwaffe for første gang(forhåpentligvis snart).
     
    Edin liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Knall beskrivelse, kjenner meg veldig igjen :). Beskrivelsen passer perfekt til turen Mrs Roadking og jeg hadde til Tokyo før jul, eneste forskjell er vel cigar, bad og Porsche :)
     
    Aussie74, Insomnia4u and Edin like this.
  11. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Helt knall! :D Meget bra skrevet reisebrev! Keep it coming! :) Nå gleder jeg meg, om mulig, enda mer til første tur i F! :)
     
    Robert H, Edin and RoadKing like this.
  12. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er "Råcke-stjerne" stoff. Keep it coming.
     
    Edin and Baldrick like this.
  13. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Meget bra rapport!

    Gleder meg til fortsettelsen...
     
    Edin liker dette
  14. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som en flott tur. Skjønner at Lufthansa F absolutt må prøves en gang!
     
  15. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Fin beskrivelse og fin tur.

    Jeg fløy også LH 748 men i Business (2 etasje) fra FRA til MEX t/r i Påsken. Herlig opplevelse siden kabinen var nesten tom på utreisen.
     
    Edin liker dette
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kanon! Keep it coming ;)
     
    Edin liker dette
  17. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Oj, oj, oj... takk for at du lot meg få ta del i denne fabelaktige turen :)

    Jeg har etter dette bestemt meg for å la jentejuntaen få frie tøyler med det nylig anskaffede Amex-kortet - forhåpentligvis klarer de å svi av såpass mye at jeg blir belønnet med en tur i F (utspekulert og slu plan).
     
  18. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Ja!! Absolutt alle som liker å fly (og de som hater å fly) vil ha en snakkis for resten av livet etter LH F.
     
    Earl liker dette
  19. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Takker først for alle gode og fine kommentarer. Neste del av TR kommer, men det er litt for mye jobb for tiden.

    Det å reise F på Lufthansa er helt fantastisk når hobbyen (og en del av livet) er å reise, nyte og oppleve verden. Men å fortelle om dette i etterkant til venner og kolleger blir ofte fånyttes, da mange ikke har referanser til det du forteller. Jeg opplever at mange ikke bruker reisen som en del av ferien, men kun som et nødvendig onde. Lounge, business, F og pri boarding er ukjent.

    Da er det godt med et eget forum. Jeg "fikk" denne F-turen pga. av Bonusfeber.no - både i form av hvordan skaffe nok poeng, og tips og triks på hvordan skaffe F-billetter. Og ikke minst. Hvorfor skaffe F-billetter. Også finnes det et forum der vi kan fortelle om turen!!

    Så til alle F-jomfruer. Skaff poeng og deretter bruk de på F (og fortell om det). Om partneren er usikker på om det er verdt poengene og kronene bare for å "sitte litt bedre", så spør spørsmålet tilbake etter reisen. Min Fru E. er frelst som "high class traveler" etter vår tur.

    Neste del av reisebrevet kommer om ikke så lenge.
     
    Kjakan, yukho, Kristian and 4 others like this.
  20. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Kjenner meg igjen der! Må nesten daglig forklare hvorfor jeg gjør dette ovenfor mine kolleger i lunsjen... Kona er helt frelst, og jeg får hat-mailer fra mennene til venninnene hennes. :cool::cool::cool:
     
    Insomnia4u, RoadKing and Xflipper like this.

Del denne siden