https://www.nettavisen.no/okonomi/s...e-dagen-etter-nettavisens-sak/3423977118.html "John Eckhoff, pressesjef i SAS, kjenner ikke til hvorfor billettene plutselig ble refundert etter medieoppslaget" Hehe... Noen som forresten kan forklare følgende? "Eckhoff i SAS forteller Nettavisen at har det vært ansett som mer kostnadseffektivrt å ha manuelle prosesser for refusjon"
Renter er det selvsagt ikke. De trenger en "bank". De kan juge så mye de vil, dette handler om cashflow. De sitter og har alltid sittet på pengene for å bruke oss som bank. Men slik det er nå er det helt vanvittig.
Ikke umulig, men det kan jo også være noe som heter "Det er billigere å håndtere det manuelt enn å betale en horde med konsulenter for å fikse system A, B, F og K til å snakke sammen for å få dette til. I alle fall på kort sikt.." Og så er det systemfrys fordi det skal spares penger på konsulenter En god gammeldags pisse i buksa for å holde varmen.
Man trenger ikke en horde konsulenter for dette, et så teit system finnes ikke at man ikke kan få automatisert dette med en utvikler og en qa på en måneds jobb ink testing.
Hva om de ikke har resurser til slikt? Hadde ikke overrasket meg om dette stod et eller annet sted på en eller annen prioriteringsliste, bare ikke så høyt opp som alt som faktisk blir prioritert.. Er mange ting som er "quick fix" som ikke gjøres fordi det er andre ting som har høyere prioritet.
De trenger ikke bruke en horde konsulenter på dette. SAS har allerede støtte for denne funksjonen. Bestiller du en billett, og avbestiller innen 24 timer, så er penga tilbake fortere enn svint.
Avbestiller du innen 24 timer, så kansellerer de bare en reservert transaksjon. Nå skal de refundere en gjennomført transaksjon.
Jo, men basisen og infrastrukturen er der, å ta det ett hakk videre til faktisk å refundere penger er ikke rocket science.
Hva tror du det koster dem med den manuelle prosessen, økonomene på Frösunda har vel lært et og annet og? Se forøvrig @jgroneng sin kommentar.
For all del, jeg bare hørt slike kommentarer en rekke ganger før på relativt enkle prosjekt å fikse som gir merverdi. "Ikke nok ressurser" blablabla. IT-frys pga blablabla osv.
Veldig mange bedrifter innførte full frys i alle IT-systemer (iallfall de kritiske) når coronaen traff oss, kun mulig å fikse kritiske bugs. Positivt for stabilitet og drift, men man får backloggen fra helvete, som nå også inneholder alt nytt som man har fått behov for pga corona.
Selvsagt spiller renter en rolle. Både renter på innskudd og renter på lån. Penger de ikke trenger å betale tilbake til kunder med en gang er "gratis lånte penger". Det er ikke bare personen i artikkelen som savner refusjon. Det gjelder mange andre mennesker også. Det er store summer i omløp og hvis man kan beholde de en måned eller to ekstra så vil det ha betydning. Jeg skulle selv refundere en billett hos Widerøe i påsken og fikk beskjed at det kunne ta 45-60 dager. Det er utenkelig at en refusjon ikke er et par klikk unna nå i 2020.
Men dette er ikke en problemstilling fra denne våren. SAS har hatt dette krøkkete opplegget siden tidlig steinalder.
Joda, hvis de sitter på en milliard så vil vel selv en rente på 0.5% (en halv prosent over statsrenten) være inntekt å regne med. Om det svarer seg i forhold til den negative PR'n kan man jo diskutere. Jeg vedder på at PR budsjettet er gigantisk i forhold til de få kronene de drar inn på det her, og den da meget negative PR de må bruke penger for å reparere...
Jeg tror refusjonsordningen vanligvis fungerer med at de motregner refusjonen mot annen innskudd som kommer inn. Nå som det kommer veldig lite inn blir det vanskelig. De er ikke vant til å måtte faktisk betale til kortinnløser for refusjon til kortet som ble brukt til betaling. Det er ingen økonomer i SAS som tenker at de skal sette dette på sparekonto og tjene renter. De har lite penger til å betale kostnader med og må ellers låne pengene, derav likviditet (og gjeldsrenter, ikke innskuddrenter).
Nja, det er noen smådetaljer som spiller inn her. Når det kun ligger inne en reservasjon har ikke pengene blitt flyttet. En refusjon av en gjennomført transaksjon krever at du har penger å sende tilbake, jeg er usikker på om SAS har nok likvide midler til å refundere alt nå.