Milano

Tråd i 'Reisemål' startet av Darkcho, 12. sept 2013.

  1. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat vært en liten tur i Milano, kan gi noen tips her.

    Ganske sjarmerende by, veldig italiensk sånn sett. Ikke verdens letteste å orientere seg i, langt fra det samme "rutenettet" som feks New York. Av severdigheter er det stort sett gamle bygg og statuer, men også flere ting relatert til feks Leonardo Da Vinci. Skal du se bildet "The Last Supper" må du melde deg på via internett, 2 uker i forveien. Dette var ikke vi klar over, mega bummer...

    Tog til og fra flyplassen (Malpensa) var veldig enkelt og greit. Kostet 10 euro pr vei ved kjøp på automaten.

    Bodde selv på Hilton Milano som ikke var noe å skrive hjem om akkurat, men ligger helt ok til ved sentralstasjonen. Tar ca 30min å gå inn til selve sentrum, eller 5min med tbanen.

    Ber du om en "nightclub" i en av taxiene blir du stort sett kjørt til heller shady strippeklubber. Det virket ikke som det var et etablert strøk for nattklubber, de fleste lå veldig sprett fra hverandre. Området rundt gaten Corso Como hadde uansett litt klubber og barer som var ok. 10 Coros Como hadde en veldig fin bakgård for de første drinkene for kvelden!
     
    Avixlo liker dette
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig, ikke akkurat verdens letteste by aa orientere seg i, men definitivt verdt ett besoek.

    Sist gang jeg var i Milano hadde jeg leiebil og det var mildest talt interessant aa komme seg ut av byen.

    Liker foroevering Linate mye mer enn Malpensa. Veldig liten og kompakt flyplass mye naermere sentrum og ogsaa mye greiere dersom man skal oestover. Malpensa funker godt til Como og Maggiore, to herlige innsjoeer nord for byen.
     
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk ikke besøkt noen av innsjøene, det står på listen til neste gang. Sammen med The Last Supper selvsagt ;)

    Kan ellers anbefale nattklubben "Old Fashion" som ligger midt i en park, store deler av klubben er utendørs.
     
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Områdene rundt innsjøene er utmerket for road trips. Nydelig natur (litt norsk) og mye velstand!
     
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Her var det mye fine tips å hente. Jeg tenker selv å få reist til denne italienske storbyen iløpet av 2020. Jeg har aldri selv vært i Italia før og jeg har ei venn som bor der som jeg kunne møtt når jeg først er der også.
    Det blir nok Airbnb eller hotell når jeg er der.

    Men et spørsmål. Jeg tenker en langhelg eller kanskje 1 uke i Nord Italia med Milano som base. Hvordan er det å reise ditt i Februar måneden? Jeg har ikke helt bestemt meg for når men jeg tenker Februar
     
  6. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Som jeg har nevnt i andre tråder så er det bestemt. Jeg drar til Milano i uke 14. Reisen starter med å fly til Zürich via Oslo og København (da får jeg besøkt nytt land: Sveits)
    Så blir jeg over i byen den natten. Så reiser jeg til Vaduz i Liechtenstein den 31. Mars (også får å føre opp et nytt land) og samme dag reiser jeg videre til Milano og blir der til søndag 5. April.

    Min italienske venn foreslår en dagstur til Bergamo eller Como så for de av dere som har vært der. Hvilken plass av Bergamo eller Como er å foreslå for en dagstur ifra Milano?

    Samtidig lurer jeg på hvor man bør overnatte i Milano.

    Flyr hjem søndag 5. April 2020 med SAS SK1686 fra Malpanesa
     
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Har etter hvert opparbeidet meg en grei liste med restaurant-tips i Milano, så da er det jo greit å dele den her.

    Av de bedre:
    Bice
    Frangente
    Ratana
    Exit Gastronomia Urbana
    Trattoria del nuovo macello
    Cacio e Pepe: relativt enkel romersk mat. Herlig pasta
    Osteria Stendhal: Mye å velge i men Pasta laget med spinat med hvit ragu og trøfler er bankers. Det samme er grillet kjøtt og poteter.

    Lunch
    Princi. Det er flere i byen, men den i Via Speronari er nok best. Herlig focaccia og kaker.

    Pizza i Milano:
    1. Pizza Am: kanskje den beste pizzaen på listen men vanskelig å få plass her.
    2. Spontini: dette er en kjede med 10-15 locations. Ganske bra pizza, veldig avslappet.
    3. Gino Sorbillo, napolitansk kokk (de skal jo visstnok ha den beste pizzaen.) Har 2-3 steder i Milano.
    4.Piz
    5.Lo Senzero - San Siro. Optimalt om man bor i området rundt Lotto og skal/har vært på kamp

    Ellers har jo området Navigli og de gamle kanalene blitt renset og pusset opp i forbindelse med Exbo og hele området er blitt utmerket for drinks, en aperitivo eller et måltid. Masse steder å drikke/spise langs både ‘grande’ og ‘pavese’.

    Og om du er glad i fotball og ikke har vært på San Siro enda, så begynner klokken å tikke ettersom den trolig rives om noen år. Bilde fra forrige onsdag:
    [​IMG]
     
    Kristian, holmen, Jeanette and 2 others like this.
  8. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    613
    Likes mottatt:
    1,302
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig. Bodde i Milano for noen år siden og er stedet jeg sverger til når jeg er nede igjen. Ellers fine tips!
     
    OttoL liker dette

Del denne siden