Når var din første flytur?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av EB, 18. mai 2014.

  1. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Artig tråd!

    År: 1981
    Hvor gammel var du: 5
    Flyselskap: Inex Adria
    Flytype: DC-9
    Strekning: Gardermoen - Pula
    Husker: Masse :cool:
    • Jeg så en 747 på Gardermoen.
    • Vi fikk ikke tildelt sitteplasser, så pappa løp ut til flyet for å holde av en rad med 2+3 seter mens mamma holdt styr på oss tre søsken.
    • Mamma prøvde å bestille brus til oss barna, men flyvertinnene serverte kullsyreholdig vann.
    • Min to år eldre søster syntes skyene så utrolig morsomme ut og uttrykte et ønske om å "hoppe ut av flyet" (hun begynte for øvrig med fallskjermhopping som 16-åring).
     
    PettR liker dette
  2. PettR

    PettR パイロット

    Innlegg:
    278
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    År: 1992
    Hvor gammel var du: 8 mnder
    Flyselskap: Usikker, var nok charter
    Flytype: Usikker, skal finne ut
    Strekning: Oslo - Chios

    Første flytur jeg faktisk husker
    År: 1994
    Hvor gammel var du: 3 år
    Flyselskap: Igjen, sikkert charter
    Flytype: Usikker, men skal prøve å finne ut.
    Strekning: Oslo - Madrid
    Husker: At flyvertinnen spurte min søster hva jeg ville drikke til maten, men da kunne jeg pent svare selv at jeg skulle ha cola.

    Første skikkelige flytur
    År: 2000
    Hvor gammel var du: 9 år
    Flyselskap: KLM
    Flytype: 747
    Strekning: Amsterdam - San Francisco
    Husker: Veldig mye av hvor gøy det var å fly business, som når lille meg boardet før resten, verdens største sete, tven som kom ut av armlenet, all maten jeg kunnes spise, hvor fantastisk det var å gå opp i andre etasje, flyvertinnen som fortalte at det var bensin i vingene, vin-husene vi fikk (Som fortsatt står pent plassert hjemme på en hylle), TV-en helt fremme i nesa, hvor nitrist det så ut i eco når jeg tittet bak gardina and so on. Good times!
    Er temmelig sikker på at dette var første skritt til min bonusfeber. Skal også nevnes at hele reisen (5 pers i biz t/r) var betalt med bonuspoeng.
     
    Cecilie and EB like this.
  3. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    År: 1997
    Alder: 13,5
    Selskap: Braathens SAFE
    Flytype: Boeing 737
    Strekning: Bergen - Fornebu

    Husker: At jeg var dritnervøs før avgang, og gikk på do ca. 240 ganger i terminalen for å være helt sikker på at jeg ikke skulle måtte gå på do på flyet, fordi de doene var sikkert enda "skumlere" enn de "Svoooooosj"-doene på danskebåten. Vi fikk boarde først siden søsteren min var under 12 år, og kapret E og F-setene på rad 2 og 3, meg på 3F med fattern ved siden av. Fortsatte å være nervøs under taxing. Trodde vi skulle stoppe litt før vi begynte på take-off, men det gjorde vi ikke. Bare svingte utpå rullebanen og dro avgårde. Akkurat i det flyet roterte forsvant alt av nervøsitet, og jeg syntes det bare var dritkult å fly Husker også høyresvingene. Da var det litt småekkelt å kikke ut, og det kjentes ut som om vi kjørte på en vei hvor det var veldig langt ned, men ellers var det bare kjempegøy!

    Fikk servert en liten appelsinjuice og en Toblerone, og vi landet etterhvert på Fornebu i fint sommervær

    [​IMG]

    Undertegnede i gul genser, i ferd med å bli dyttet ned trappen av en dresskledd fjott som ikke skjønte at noe historisk skulle foreviges :p
     
  4. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Har Sterling hatt DC-10?
     
  5. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    År 1975 - ikke gammel nok til UM qualification.
    Med andre ord, kun 4 år gammel.
    Det var KRS-FBU med BU, men far fulgte meg til flytrappen og min farmor hentet med på trappen på Snarøen.

    Firste lang-haul på egenhånd var i 1981 - 10 år gammel CPH-Karachi med SK tror det var DC8, men connection til CISV-leir i NewDelhi (DEL) India.
     
  6. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
  7. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Det var nok en 727. Tre motorer er det likevel, hvis alle virket.
     
  8. VC-10

    VC-10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    År: 1970
    Alder: 12
    Selskap: Tarom
    Flytype: Ilyushin Il-18
    Strekning: Fornebu - Constanta (Romania)

    ... og med dette fikk en allerede gryende flyinteresse et skikkelig kick ogsenere har det gått slag i slag. Antall flighter er oppe i 1258 og antall flybilder er anseelig!
     
    SASDC8, EB and Jørgen like this.
  9. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    År: 1982ish
    Hvor gammel var du: 8ish
    Flyselskap: WIF
    Flytype: Dash-7
    Strekning: Trd - Bnn
     
  10. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Første turen må ha vært i 1986 eller 87, BGO - FBU, og det er alt jeg vet om den turen.
    Den første turen jeg selv husker var BGO - LPA med en Spanair 767-300 i tidlig i 1991.
     
    Last edited: 17. sept 2014
    tommy777 liker dette
  11. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Juni 1967, studentcharter FBU JFK med PA 707-300 ,var meningen. PA ble kraftig forsinket så oss fra
    Oslo ble sendt med BU DC6B FBU ARN først for å spare stoppen på FBU ,siden charteren startet med svenske studenter i Stockholm. Også spare refuel Prestwick.

    Første gang jeg ble forelsket i ei flyvertinne, norsk PA flyvertinne...:D

    Var 21år gammel..
     
  12. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Gammel tråd, men igjen aktuell for min del. Jeg fant nettopp en bilett som var fylt ut for hånd. Utstedt av NSB Reisebyrå på Mo.

    Turen gikk med SAS på SK349 kl 0940 den 7. mai 1979. Strekningen var Trd - Fbu. 2 voksne og 2 barn måtte legge igjen 3200 kroner for den turen. Tipper det var en DC9 som traffikerte den strekningen.

    Det hadde vært artig å sendt en kopi av biletten til SAS og hørt om det er for sent å etterregistrere poeng på den turen.
     
  13. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    1981 - snart 6 år gammel.. Fornebu-Bodø. Husker sikkerhetssjekken som litt skremmende siden jeg og søstra mi ble ført inn i eget avlukke, mens fatter'n var i helt annet. Ikke opplevd strengere opplegg før etter 2001.. Aner ikke hvorfor det var sånn den gangen. Tror forøvrig det var med SAS, men er ikke 100% sikker.. :)
     
  14. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Du bare MÅ gjøre det da!!! :D
     
    Travellingalf liker dette
  15. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Fin tråd dette.
    Min første flytur var i 1998 var vel rukket å fylle 5 år på den tiden.
    Turen gikk mellom Trondheim og den da nyåpnede Gardermoen. Turen gikk med Color Air fløyet av en 737-300. Flyturen var i forbindelse med en fergetur til Legoland med Color line.
     
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Gamle Gardermoen til new York med SAS som 5-åring sommeren '87. Reiste med mor og søster. Husker ingevting annet at jeg fikk en boks med godteri.
    Vi ble for øvrig oppgradert til biz på retur. Hva SAS tenkte der vet jeg ikke. I følge legenden (mammas gjenfortelling) ble jeg truet på livet av en sinna mann etter mye herjing i midtgangen.
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Min første flytur var charter til PMI i 1969 .... Da het reiseselskapet Stjernereiser Og tett knyttet opp til SAS og de brukte SAS. De fleste turene gikk fra CPH og det var tilsluningsfly med SAS rutefly.
    Først var det en Caravelle BGO - CPH og en DC 8 CPH - PMI.

    Min første skikkelige langtur var i 1985, en tur som tok hele dagen og vel så det. En SAS DC 9 fra FBU -CPH og så ett og samme fly en SAS DC 8, CPH - ATH - JED - DAR, reisen foregikk på datidens businessklasse og det var mat og drikke på hvert legg. I Jedda byttet SAS mannskap, mannskapet var da fast stasjonert i Jedda og de fløy bare JED- DAR - JED med overnatting i DAR to (?) ganger i uken. Samme veien tilbake 07.00 fra DAR og på FBU kl 23ish ...
     
  18. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    12,903
    Bonuspoeng:
    183
    Høyere alder og tidligere årstall enn alle på tråden: 20 år og mai 1965. Luftetur over Trondheim i NTH Flyklubbs Cessna. Studiekamerat var pilot, og take off var fra Lade flystripe som ble nedlagt senere samme år. Baksetet ble delt med min senere vesentlig bedre halvdel. Risting og nær spyopplevelse over Bymarka, og høy ankomst med en korrigerende sideslipp før perfekt landing..
    Første med rutefly var samme år: KKN - FBU, SAS med mellomlandinger i Banak, Alta, Tromsø, Bodø. Metropolitan og DC7. Fribilletter pga sommerjobb hos SAS.
     
  19. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Må innrømme at jeg ikke har helt kontroll over når jeg fløy første gangen, så det får bli påskeferiens store spørsmål når jeg er hjemme.

    Men med røtter både i Nord-Norge og på Sørlandet ble det naturligvis en rekke flyturer mellom stedene gjennom oppveksten. Første tur ut av landet gikk til HER, årstall ligger bortgjemt et sted i hukommelsen.

    Første flyvning alene skjedde kort tid etter jeg ble 12, fra det punktet har det bygget seg opp år etter år, til det året jeg ble 18 og passerte 30 flyvninger i løpet av ett år for første gang. Resten er historie.
     
  20. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Husker dessverre ikke når det var, men min første flytur gikk fra Esbjerg til København med gamle hæderkronede mærsk air. Var snøstorm og mye turbulens, ble flysjuk og spydde som en gris.... Husker vi måtte mellom lande i Odense på grunn av været. Jeg fikk reisesyke tabletter av crewet og mye omsorg:)
     
    Kristian liker dette

Del denne siden