Når var din første flytur?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av EB, 18. mai 2014.

  1. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Husker ikke helt nøyaktig,men var ca 4 år gammel i det herrens år 1972. Turen gikk fra Ålesund til Stokmarknes for å besøke besteforeldre ;)
     
  2. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,294
    Bonuspoeng:
    113
    I nordnorge fløy man ikke i gamle dager. Flyging var dyrt, og forbeholdt fiffen. Man kjørte, og da gjerne 2-3 dager hvis så trengtes. Så min første flytur var ikke før i 1976 da jeg flyttet hjemmefra for å gå på skole i Bergen. Da var det Braathens fra Evenes til Bergen, og dette var en melkerute som var innom hver eneste tettsted på veien nedover til Bergen. Helt OK for en storøyd 16-åring med gryende flyinteresse. Evenes var relativt nyåpnet enda da, og ruten ble trafikkert av rimelig nye 737 av en eller annen serie. Ble etter hvert mange turer på denne melkeruten oppetter den langstrakte kysten vår, og mange gode opplevelser med Braathens.
    Kjenner jeg blir litt nostalgisk nå - ikke den samme følelsen å hive seg inn i en prikklik 737 TRD-OSL nå 40 år senere :(
     
    Kristian, Larata and Jørgen like this.
  3. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Ca. 1965 OSL-NYC via KEF i en enten Dc 6B eller Canadair CL44, hukommelsen strekker ikke til da jeg på den tiden var av mikrostørrelse. Faren min hadde dog bilde av meg i co-pilotsetet med en smart pilotcap tredd langt ned over hodet... KEF var på den tiden mer militærbase enn noe annet.
     
  4. Bernhard2

    Bernhard2 Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Husker ikke nøyaktig når første turen var, men som skilsmissebarn i nordnorge pendlet jeg mellom Hammerfest og Stokmarknes annenhver uke fra jeg var 4år (måtte lyge på alderen :D ) det beste minne fra denne tiden er da jeg måtte dele hotellrom med en flyvertinne da flighten vår fra TOS til HFT ble kansellert grunnet dårlig vær.. skulle vært 15år eldre den gang :D
     
  5. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm hele 18 år var jeg på min første flytur, og det var med Spanair charter fra HAU med mellomlanding på BLL og sluttdestinasjon var PMI. Aner ikke hvilken flytype det var, men det hadde for så vidt vært artig å vite. Dette var i juli 1986, tiden flyr...
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    4 år gammel, 1970 fra Trondheim til Bergen via Fornebu.
    Flytypen husker jeg ikke.
    I 1972 var det Oslo - Colombo, Sri Lanka med 727. Husker vi mellomlandet for drivstoff i Iran, det var væpnet militære rundt flyet.
     
    Kristian and Edin like this.
  7. Jeltzin

    Jeltzin EBD, BA Sølv

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Begynner å bli endeeel år siden, men husker første flytur var TOS-ANX-BOO-FBU med SAS DC-9 i 1971. Gikk vel sånn ca. i første klasse da. Husker ikke om vi var nedom TRD som sikkert var en del av melkeruten da. Mener vel også at SAS & jet forsvant fra Andenes noen få år etterpå..?
    Neste dag gikk turen fra FBU til AGP med Braathens SAFE B737; Charter med Saga Tours.. Vi fløy med LN-SUP, vet det da jeg har et sånt stilig bilde som ble tatt ved ank når charterfolket gikk ned flytrappa; jeg i finklær og min far i jakke og slips.. Det var andre tider det..!
     
    Travellingalf liker dette
  8. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    2,448
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg husker riktig var min første flytur da jeg var 8 år, i april/mai 1991, til Paris (TRD - FBU - CDG - FBU - TRD) for å besøke onkel, tante og 3 kusiner som bodde der da onkel jobbet for ELF. Reiste sammen med bror, mor, farmor og farfar.

    Husker ikke så mye fra selve flyturen, men husker spesielt at min bror bråvåknet med et vræl da vi tok av fra Fornebu. Klarer heller ikke å erindre om dette var med SAS eller Braathens SAFE...
     
    Kristian liker dette
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Min første flytur var i 1990 frå Bodø til Leknes. Som seksåring slo eg hovudet hardt i hattehylla over meg. Det gjorde inntrykk :) Det skulle gå fjorten år til neste flytur, då med SAS frå Kristiansand til Baku (Aserbajdsjan). Mogleg at den smellen eg fekk i knollen over Vestfjorden til Lofoten har gjort at eg den dag i dag er ekstra glad i propellfly (forstå logikken den som kan) :)
     
    NorFlight liker dette
  10. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Min første flyvetur var sommeren 1978 FBU-TRD(mellomlanding)-BOO.
    Det var nok SAS og jeg var to år. Ikke særlig minnerikt, men jeg frekventerte den ruta t/r to-tre ganger/år i fem år, og husker jeg ofte var inne i cockpit. Det var stas.Da jeg pådro meg en lillebror noen år senere fikk han fly i en seng som ble hengt opp på bulkheaden. (der hvor coat-knaggene er nå). Jeg husker det som om det skjedde hver gang i lange tider, men det var nok bare en eller to ganger.

    Konas første flyvetur var langt mer spektakulær. Den var i Forsvarets Herkules mellom Gardemoen militære flystasjon og Flesland sommeren 1998. Hun var litt over 20 år og jeg hadde jugd godt for å få henne med meg på en privat reise til Bergen i forsvarets fly.

    Hun var litt engstelig, husker jeg.

    /koffert.
     
  11. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    i 1977, Hong Kong til Norge... husker at det var mange legs og tok ihvertfall 2-3 døgn før vi var framme. Ble møtt på Forebu med Solo, Donald Duck og henta i en VW Beetle. Første Norske ordene jeg lærte var Fa*n og fi**e.
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Svært nyttig om man bor nord for Trondheim:)
     
    kiev, Larata, mathiasfe and 1 other person like this.
  13. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Høsten 1995, Fornebu til Heathrow med British Airways. Jeg var nesten ti år, og langt mer opptatt av at vi fikk både toblerone og ei rumpetaske med kortstokk, tegnesaker osv. enn jeg var av selve flyet.. Men det er kanskje noen BA-nerder som vet hva slags fly som frekventerte denne ruten?
     
  14. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Nei så artig tråd :)

    Begynte sånn plutselig å mimre tilbake til "ungdommen" her. Vel, min første flytur gikk til Amerika (som de eldre sier)

    Reiseruten: Oslo (Fornebu) til New York - Salt Lake City - Seattle - Anchorage.

    Dette var i 1993 og jeg var 18 år gammel alene på tur for å besøke min onkel i Amerika.
    Bare det å kunne se wresling "live" på tv og smake "pringles" samt M&M var store greier :)

    Etter denne turen, så fikk jeg blod på tann og har nå 32 stater under beltet og totalt 40-50 turer over dammen
     
  15. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Oslo-Las Palmas, januar 1968 med Sterling Boeing 272. Jeg var 6 år og husker det som det var i går. -32 kalde da vi dro + 26 på Canari. Den fantastiske følelsen da vi kom ut av flyet og kjente varmen slå mot oss. Jeg lærte faktisk å svømme på de to ukene. Vi red på kameler også. Eksotisk! Når vi kom hjem måtte fattern vise film (8 mm) fra turen for hele klassen. I dag er du vel untaket hvis du ikke har vært i "syden" før du er 6 år:)
     

Del denne siden