Noen starttips for en ny bonusjeger

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Simennzz, 22. mai 2019.

  1. Simennzz

    Simennzz Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Hei!

    Jeg vet ikke om jeg skal takke eller være litt surmult over at jeg oppdaget dette forumet og har brukt de siste dagene mine på å lese igjennom alle slags tråder, nåvel.

    Har tidligere bare brukt et Bank Norwegian kort til å spare cashpoints og vært fornøyd med det, men jeg ender alltid opp med å fly med SAS siden jeg kjøper billetter der på tilbud + jeg syns Norwegian alltid virker dyrere. Har derfor bestemt meg å sette opp Eurobonus-sparing.

    Jeg har et relativt lavt personlig forbruk og lite utlegg for firmaer. Jeg tenkte derfor å bestille:

    SAS Mastercard Premium til forbruk
    Vanlig Amex (30k bonuspoeng hvis jeg bruker 30k innen 15 august).
    Oppgradere til Elite/Premium avhengig av hva som er lurest i jan 2020 (tror ikke jeg klarer 150k i år)
    Widerøe for 20k bonuspoeng
    Trumf-kort på handel, men jeg handler mest på Rema/Extra av praktiske grunner

    Det jeg lurer på er om dette er en grei taktikk? Jeg bruker Curve aktivt pga mange kort og forstod det slik at man får SAS poengene igjennom dette.

    Jeg vurderte også å bestille Shell MC for å betale ned Amex/SAS regning med Payr for å få trumfpoeng, men virker som dette ikke er mulig lengre. Finnes det noe annet kort man kan bruke for å få Trumf/Eurobonus-poeng igjennom Payr på nedbetaling?

    Ellers om det er noe jeg ikke har tenkt på tar jeg gjerne tips, selv om det er vanskelig å si.

    Takk på forhånd!
     
  2. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,309
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Helt grei plan, og ikke så mye å legge til.

    Shell MC gir ikke lenger poeng på payr, men det er fint å ha da du handler på Rema/Extra, all den tid det gir 1% der også, hvor trumfvisa ikke gir noe. Trumfvisa er likevel greit å ha pga velkomstbonus på 100 trumfkroner.

    Jeg har Shell MC som standardkort i Curve. Da kan jeg bruke time travel funksjonen og flytte til SAS MC når de kommer med doble poeng-kampanjer i ny og ne.

    PS: Om din lokale Extra ikke tar amex (mange tar det, noen ikke) så kan du kjøpe gavekort med Amex på f eks coop obs og bruke på extra. Min lokale extra tar ikke amex, så jeg gjør dette. Varighet 2 år per gavekort. Kan være greit å bunkre opp mtp velkomstbonusen. Paygoo-kort er jo også et alternativ, som du kan betale med i payr for å spe på regningene om ikke SAS MC sine 4k per 4 døgn rekker.
     
  3. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,244
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    Kva AmEx-kort er det som gir 30k i bonus? Dette har fått meg hus forbi.
     
  4. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,537
    Bonuspoeng:
    93
    Sunnfjordingen liker dette
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,244
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
  6. Simennzz

    Simennzz Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar og gode tips!

    Er det bedre å bruke Shell MC for eurobonus poeng enn SAS MC Premium? Div du kommenterte at du bruker det kontra Premium. Eller er det visse tilfeller der man burde bruke det ene eller det andre?
     
  7. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Bruk Shell MC til daglig, og betal ned Shell MC og eventuelle andre regninger med SAS MC Premium i Payr. SAS MC Premium er det eneste korte som nå gir bonus ved bruk i Payr. Men maks 4000,- per 96 timer.
     
    Simennzz liker dette
  8. CSA

    CSA Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hmmm... Hvorfor bruke Shell MC i stede for SAS MC Premium? Jeg er helt fersk i dette og det er utrolig mye å sette seg inn i? Ha er forskjellen på de?o_O

    Jeg har nettopp bestilt et SAS Amex Premium å tenke å bruke det til daglig handel, da vi ikke handler på noen "trumf"-butikker......
    - jeg tenkte å få ta i et SAS MC...... Slik at mine auto trekk (eks netflix, spotify osv) går via det kortet...
    - netthandel via viatrumf.
    - bør jeg bruke Pary? Betaler jeg alle regningen mine gjennom der og får EB? Eller må jeg ha et kort som f.eks SAS MC for å få EB der?
    - Har jeg skjønt det rett av jeg og min ektemann bør samle alle EB på bare en av oss, uansett om man har en Point Sharing gruppe?

    Jeg trenger noen råd? Er dette fornuftig, eller bør jeg gjøre noe annerledes? :rolleyes::)
     
  9. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker du Shell MC i det daglige får du uansett 1% av omsetningen tilbake som Trumfpoeng. Disse kan konverteres til Eurobonuspoeng. 1 Trumf = 15 Eurobonus

    Betaler du Shell MC bruken din med SAS MC Premium gjennom Payr får du 15 Eurobonuspoeng per 100kr brukt.

    Det vil si at på en reell transaksjon har du doblet bonusopptjeningen din.
     
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor mye er for mye?

    SAS MC har satt en grense på 4000,-. De kan veldig enkelt senke denne hvis de ønsker det.
     
    Arvid1410, Kalsnes and holmen like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du må ta en gjennomgang på kortene og tenke på hvilke fordeler kortene kan gi deg, og tenke på ditt reisemønster, størrelsen på forbruket ditt ( familieøkonomien) og hvor mye tid du vil investere. For noen går det helt fint å legge inn 4000kr per 96t i regninger på Payr og utnytte 30k per 30døgn før det påløper gebyr. For andre er hverdagen sånn at det blir litt mye stress.
    Vil du ha CT? eller SASMc rabatt? eller begge deler. Husk at kortene du bestiller også kan koste i gebyrer og årspris. Er du villig til å legge ut dette, mot en potensiell fordel senere?

    Det finnes ikke noe standard oppsett for hva som er best, i og med at forbruk, ønsker på fordelssiden, og utnyttelse av fordeler er så forskjellig.
     
    CSA and Sonictravel like this.
  12. matsjonas

    matsjonas Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Kiwi er et must i forhold til Trippel-trumf og 15%Trumf-bonus på all ferskpakket fisk og all fersk frukt og grønt! Selv en fattig student kan dra inn 50.000 EB på et 1 år her.

    Jeg har Rema i kjelleren, men handler kun på Kiwi selv om det er upraktisk å drasse med meg masse poser på toget i rushen.
     
    Axxsv liker dette
  13. Simennzz

    Simennzz Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for mye gode tips :) Da virker det som min løsning resten av 2019 har endret seg til å bruke Shell MC på forbruk, betale ned med SASMCP igjennom Payr så vidt det lar seg gjøre og kanskje utnytte Viatrumf mer.

    Har noen erfaring med å betale ned delbeløp på SASMCP, evt forhåndsbetale i løpet av måneden inn? Jeg prøvde dette hos Coop MC en periode, de endte opp med å betale tilbake beløpet dersom jeg gikk i positiv balanse..
     
  14. matsjonas

    matsjonas Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Helt ok å mate kortet etter bruk, men evt overskudd blir utbetalt.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Ligger som regel noe i overskudd etter delbeløps nedbetaling av både SASAmex og SASMc kortene gjennom Payr. Men ikke store summer som står over lang tid, med ett unntak pga et planlagt større forbruk, men det var klarert med kundeservice i forkant. Har aldri opplevd å få tilbake ført noe, fordi kontoen har hatt positiv balanse.

    Angående Viatrumf. Bør du definitivt og ikke kanskje benytte denne muligheten konsekvent, om du ikke finner tilsvarende vare til en vesentlig lavere pris. I såfall må du ta en diskusjon med deg selv på om du er villig til å betale en premium for Eb poengene du tjener, og hvor mye du eventuelt er villig til å betale.
     
  16. joaquinn87

    joaquinn87 Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har Shell MC som standardkort i Curve. Da kan jeg bruke time travel funksjonen og flytte til SAS MC når de kommer med doble poeng-kampanjer i ny og ne.

    - Hvordan funker denne time travel funksjonen i praksis? Og hvor ofte har SAS Mc doble poeng kampanjer ca?
     
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Et par ganger i året.
     

Del denne siden