Ny strålende feature på Heathrow

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Fnate, 21. okt 2014.

  1. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Leste noe interessant på Flyertalk om problematikken rundt security på T5. Noen mer at HAL (tidl. BAA) bevisst sluser folk hit og dit for å oppnå gode måleresulatter. Det er vel typisk, sett måltall på et eller annet så vil organismen tilpasse seg for å få best mulig måltall uavhengig av overordnet målsetting eller avtaler.

    (Mine uthevinger)
    http://www.flyertalk.com/forum/brit...-fast-track-security-t5-bit-mess-morning.html


    Kanskje du bør sende kopi til: [email protected]
     
    Fnate and KristianSk like this.
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal jeg gjøre.

    La meg si at om noe som helst av det der stemmer, så viser det hvor himmelsk galt provisjons- og bonussystemer kan gå i store organismer. Helhet er noe dritt, også videre.
     
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113

    “If you give a manager a numerical target, he'll make it even if he has to destroy the company in the process.” -W. Edwards Deming
     
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Forklarer hvorfor jeg gråter når jeg får kredittkortregningen etter at velferdsoffiseren min har vært på ferde da. Hans target er velferd og bonusen er Japp
     
    KristianSk liker dette
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk faktisk svar fra BA på mailen. Hadde ikke bedt om det. Sitat:

    "Bla bla bla bla bla... terminal 5 bla bla bla BAA bla bla bla"

    Men i bunn og grunn virker det som om de er klar over problemene og jobber med noe. Helt ok svar. Men det skader neppe om flere klager. :)
     
    AndersB liker dette
  6. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Det hørtes absolutt ut som et helt ok svar, ja
     
    Fnate liker dette
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    The welfare state is not really about the welfare of the masses. It is about the egos of the elites.

    Ergo: Bytt velferdsoffiser..
     
  8. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Da har man fyrt av en feedback-mail til BA med tre punkter vedr. LHR-transfer:

    1) Hvorfor de ikke greier å få fart på secondary bag-check i security
    2) Hvorfor de ikke greier å bruke ledig kapasitet i security (i påsken var det 6-8 ledige spor, men transferpax fikk ikke bruke dem)
    3) Hvorfor de ikke slipper meg gjennom FCC på T5B/T5C så jeg slipper å stå en time på FCC-T5A

    ...så kommer det vel et standardsvar
     
    KristianSk and Fnate like this.
  9. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    ...og så kom svaret etter å ha fått noen opdateringer fra BA om at vi har forwardet "hit og dit"
     
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Kom over CAAs "lisens" til HAL for å drive Heathrow.
    Med andre ord har de ikke rett til å sende vanlige pax inn i fasttrack for å avhjelpe køene på "slow-track". Likeledes har de ikke lov til å nekte folk fra fasttrack å bruke vanlige tracks. De skal heller ikke bruke assistance-lanes (familie/handicap-sluser) til å avhjelpe eventuelle køer andre steder dersom det går utover ventetiden i assistance-lanes.

    Det skal heller ikke redirigeres folk i hytt og pine med mindre det er ekstraordinære tilstander:
    https://www.caa.co.uk/docs/33/CAP1151.pdf

    Det ser med andre ord ut som monopolisten HAL gjør det de kan for å få tallene på flyten av køer til å se pene ut. Ref. en tråd på Flyertalk så oppfordrer de folk til å klage ti CAA i UK dersom man opplever urimelig håndtering av køen.

    Selve Fasttrack er pt. en privat avtale mellom flyselskap og operatør, så om det er tull der så er det flyselskapet det er best å klage til:

    En utfordring på kømålingene er at det skal måles tid frem til man kommer og har lagt fra seg på rullebåndet. Man måler ikke tiden det tar å komme gjennom selve sjekken. Det forklarer nok hvorfor ekstrasjekker av bagasje går som lus på tjærekost.
     
    KristianSk and Fnate like this.
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for den, AndersB.

    Det forklarer jo en del
     
  12. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tolker den dithen (avsnittet om "Redirecting") at de heller ikke "har lov til" å holde igjen folk i transferkøen dersom det er vesentlig mindre kø i de vanlige køene for de som starter i London. Dvs. det tullet de innimellom driver med.

    Forøvrig så reiste jeg fra LHR på lørdag, de store skiltene på utsiden som viser køen i hhv North og South viste begge tre personer. I south var det null kø i både fasttrack og vanlig track.
     

Del denne siden